Niedawno pisaliśmy o wyrazistym i bezkompromisowym charakterze McLarenów. Tym razem firma z Woking postanowiła nieco „ucywilizować” swój kolejny model i skonstruowała pierwszy samochód typu Gran Turismo. Z założenia pojazdy typu GT łączą komfort jazdy z dobrymi osiągami i przydatnością na co dzień. Nie bez powodu mówi się o nich jako o „pożeraczach kilometrów”.
GT, czyli McLaren na co dzień
Brytyjczycy twierdzą, że GT jest najbardziej komfortowym i najprzestronniejszym modelem McLarena, jaki kiedykolwiek powstał. Przykładowo łączna pojemność bagażnika wynosi aż 570 l (przedni ma 150, a tylny 420 l). Nadwozie jest smukłe, eleganckie i masywne, a jednocześnie lekkie – auto waży 1530 kg. Zostało ono zbudowane z włókna węglowego. Klapa bagażnika ma system cichego domykania, a na życzenie może być także otwierana elektrycznie. Dach GT może być wykonany z tzw. inteligentnego szkła i rozjaśnia się lub ściemnia za pomocą przycisku. Wytrzymałość włókien węglowych umożliwiła zastosowanie przeszklonych słupków C, co poprawia widoczność do tyłu. Nie zabrakło oczywiście wyróżnika McLarenów, czyli otwieranych do góry drzwi.
Stylistyka nadwozia, jak i wnętrza nawiązuje do pozostałych modeli McLarena, przy czym w GT producent postawił przede wszystkim na smukłą i elegancką sylwetkę, co widać już po samych proporcjach nadwozia. Samochód mierzy 4,68 m długości i 2,04 m szerokości, przy wysokości wynoszącej zaledwie 1,21 m. Charakterystyczny dla brytyjskiej marki minimalizm widać nie tylko po nadwoziu z bardzo wąskimi tylnymi lampami, ale także po kształcie deski rozdzielczej z dominującym centralnym ekranem systemu infotaiment.
Jak przystało na ekskluzywne Gran Turismo, auto wykonano ze szlachetnych materiałów, a wyposażenie jest obfite. Część przycisków pokryto aluminium, a obudowy subwooferów z systemu audio Bowers&Wilkins zrobiono z włókna węglowego. Niektóre z głośników (średniotonowe) wykonano z kevlaru.
Nowe serce
Do napędu McLarena GT użyto nowej jednostki V8 o pojemności 4 litrów. Korzysta ona z dwóch turbin i rozwija 620 KM i 630 Nm. Co prawda, pełny moment obrotowy osiągany jest dopiero w przedziale od 5500 do 6500 obr./min., ale ponad 95 % momentu jest dostępnych już od 3000 do 7250 obr./min. Brytyjskie Gran Turismo przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,2 s, od 0 do 200 km/h w 9 sekund, a jego prędkość maksymalna wynosi 326 km/h.
Za tak dobrymi osiągami musi nadążać zawieszenie, dlatego też supercara wyposażono w bardzo lekkie aluminiowe zawieszenie z podwójnym wahaczem, zestawione z hydraulicznymi amortyzatorami.
McLaren rozpoczął już zbieranie zamówień na nowy model już jakiś czas temu, a pierwsze egzemplarze trafią do klientów pod koniec bieżącego roku. Za GT musimy dać przynajmniej 237 500 euro.