Connect with us

Czego szukasz?

powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.

Porady

Intercooler – co to jest, jak działa i o czym pamiętać? Wyjaśniamy

Intercooler jest elementem osprzętu, który na stałe zagościł we współczesnych jednostkach napędowych. Ma on na celu zwiększenie wydajności silnika. Wyjaśniamy, czym on jest, jaka jest dokładnie jego rola oraz o czym warto pamiętać z perspektywy użytkownika.

Intercooler

Jeszcze w latach 90-tych intercooler uchodził za dobro luksusowe, którym często producenci stosujący go chwalili się na pokrywie bagażnika. Dziś stał się już tak powszechny, że większość choć trochę obeznanych posiadaczy aut wie o jego obecności. Element ten upowszechnił się wraz modą na uturbianie silników oraz konstruowanie jednostek według idei downsizingu. Dlaczego zatem stosuje się intercooler? Otóż moc w silniku jest obecnie podnoszona poprzez stosowanie turbosprężarki lub kompresora, których celem jest sprężanie powietrza. Procesowi temu sprzyja jednak wzrost temperatury. Wówczas właśnie swoją rolę odgrywa intercooler. 

Intercooler – nieodzowny element ery turbodoładowania

Nazwa „intercooler” odnosi się do umieszczenia tego elementu między (ang. inter) dwoma stopniami sprężarki, co wzięło się z lotnictwa i stosowanych w nim chłodnic w silnikach przepływowych. Intercooler to zatem nic innego jak chłodnica powietrza doładowującego. W silnikach samochodowych element ten montuje się za sprężarką (tzw. strona zimna sprężarki), ale przed jednostką napędową, wewnątrz której odbywa się proces sprężania. Intercooler potrafi schłodzić sprężone powietrze nawet o około 40 stopni Celsjusza, co przekłada się na 20-procentowy wzrost mocy i zwiększenie gęstości powietrza. Wpływa to więc korzystnie na spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Co ciekawe, intercooler bywa też wykorzystywany do chłodzenia układu recyrkulacji spalin.

ZOBACZ TAKŻE
Turbosprężarka - kompendium wiedzy. Do czego służy, rodzaje, awarie

U wylotu sprężarki znajduje się gruba rura, poprzez którą powietrze trafia do chłodnicy. Ta z kolei jest chłodzona powietrzem z atmosfery, stąd też intercooler montuje się w przednim zderzaku. Intercoolery w odróżnieniu od chłodnic cieczy, nie są wyposażone w wentylatory, dlatego w samochodach z doładowaniem są bardziej „wyeksponowane”. Chłodzenie odbywa się w wyniku ruchu pojazdu i pędowi powietrza napływającego na intercooler. Wymiary intercoolera powinny być dobrane do m.in. parametrów silnika i zastosowanej turbosprężarki. Zbyt duża pojemność cieplna intercoolera może doprowadzić do zwiększenia się tzw. turbodziury, czyli reakcji silnika na naciśnięcie pedału przyspieszenia. Z kolei zbyt mała może być wąskim gardłem w układzie dolotowymi  ograniczy moc układu napędowego.

Rodzaje intercoolera i jego ewentualne awarie

Wyróżnia się kilka rodzajów intercoolerów. Standardowy intercooler posiada wlot i wylot powietrza z tej samej strony. Niektórzy producenci stosują jednak chłodnicę typu cross-flow, gdzie wlot i wylot znajdują się po przeciwnych stronach. Są też intercoolery z dodatkowym wentylatorem wymuszającym obieg powietrza. W samochodach sportowych i wyczynowych, stosuje się niekiedy natrysk wody na intercooler. Jest to system podobny do spryskiwaczy szyb czy reflektorów. Obecnie coraz częściej stosuje się nieco odmienny typ intercoolera, zwany wodnym. Chłodnicy jest mniejsza i wydajniejsza, jednak cały system większy, cięższy i bardziej skomplikowany. Wymiennikiem ciepła jest wówczas wydajniejsza ciecz, a nie opływające powietrze.  systemach z intercoolerem wodnym, potrzebny jest zbiornik na ciecz oraz pompa wprawiająca w ruch ową ciecz.

ZOBACZ TAKŻE
Wyposażenie warsztatu samochodowego z Topex. Co można kupić?

Aby intercooler działał efektywnie, umieszcza się go jak możliwie nisko tuż za przednim zderzakiem. Sprawia to zatem, że jest on narażony na uderzenia kamieniami lub bryłkami lodu. Jest on co prawda odporniejszy niż klasycznej chłodnicy płynu chłodzącego, jednak wciąż jest narażony na awarie. Ewentualna nieszczelność zmniejsza ilość przepływającego powietrza. Pojawia się szarpanie silnika, pogarszają się osiągi, zaś zużycie paliwa wzrasta. Nieszczelności intercoolera mogą też prowadzić to uszkodzenia turbosprężarki nie będącej w stanie wytworzyć odpowiedniego ciśnienia w układzie. Warto zatem regularnie sprawdzać stan układu dolotowego. Rzadko się zdarza, by intercooler sam z siebie zaniemógł. Zwykle wytrzymuje on ponad 250-300 tys. km. Mechanicy zalecają jednak jego okresowe czyszczenie z nagromadzonego przez lata oleju oraz (czasami) wody.

Na koniec ciekawostka

Na koniec mamy dla was ciekawostkę – powszechnie znany skrót TDI skrywa nazwę Turbo Diesel Intercooler. Sięga ona jeszcze przełomu lat 80-tych i 90-tych, a o samej jednostce chyba nie musimy zbyt wiele pisać, gdyż praktycznie każdy ją kojarzy (legendarne 1.9 TDI od Volkswagena).

5/5 (liczba głosów: 3)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama