Connect with us

Czego szukasz?

Biznes

Silnik Wankla powróci w 2022 roku. Wiemy już jaką postać przybierze

Mazda oficjalnie potwierdziła, że słynny silnik Wankla powróci w 2022 roku. Przybierze on jednak dość nietypową postać i pojawi się się w równie oryginalnym modelu. Jaka więc będzie funkcja nowej jednostki rotacyjnej?

Mazda MX-30

Mazda zapowiedziała nowy silnik Wankla w dość nietypowy sposób. Firma opublikowała bowiem nagranie pokazujące, jak dyrektor generalny Mazdy, Akira Marumoto, mówi o ekologicznych planach japońskiej marki, informując w pewnym momencie o powrocie silnika rotacyjnego. Wspomina on, że silnik Wankla trafi na rynek nie później niż w pierwszej połowie 2022 roku. Trafi on m.in. do… crossovera MX-30. Co ciekawe, ma on pełnić rolę range extendera, czyli odpowiadać za przedłużenie zasięgu. 

SkyActiv-R, czyli kolejny krok „pod prąd”

Nowa jednostka otrzyma oznaczenie SkyActiv-R. Marumoto dodał, że firma zacznie testować na drogach flotę prototypów o tym unikalnym napędzie w styczniu 2021 roku. Nadal jednak nie wiadomo, które modele poza MX-30 otrzymają silnik Wankla. Dyrektor generalny powiedział jednak o odrodzeniu RX z silnikiem rotacyjnym. Istnieją doniesienia, zgodnie z którymi RX-9 otrzyma jednostkę SkyActiv-R, choć niektóre źródła sugerują  obecność nowej 6-cylindrowej rzędówki z układem mild hybrid i/lub elektryczną turbosprężarką.

Mazda MX-30

 

Tym samym Japończycy kolejny raz idą pod prąd, bowiem decydują się na wariant z range extenderem, podczas gdy inni producenci z tego rezygnują. Przykładem są tutaj BMW i3 REx, które wycofano 2 lata temu z powodu wzrostu zasięgu wersji czysto elektrycznej oraz Chevrolet Volt, którego obecne wcielenie jest już klasycznym pojazdem elektrycznym. Mazda jednak już nieraz pokazała, że opłaca się iść pod prąd (np. z wolnossącymi silnikami SkyActiv-G). 

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Mazda 6 Kombi 2.5 Skyactiv-G 2WD 6AT (194 KM) - blisko ideału

Mazda już przesuwa granice spalania wewnętrznego dzięki konstrukcji SkyActiv-X. Za kilka lat silnik SkyActiv trzeciej generacji ma osiągać rekordową 56-procentową sprawność cieplną. 

Silnik Wankla jako range extender

Co do samego MX-30, warto wspomnieć, iż nie jest ona typowym samochodem elektrycznym. Producent zdecydował się bowiem na zastosowanie „strategii akumulatorów o odpowiedniej wielkości” ze względu na wpływ pojazdu na środowisko przez cały jego okres eksploatacji. Od wydobycia surowców po utylizację zużytych akumulatorów, ślad węglowy ma być zrównoważony. Baterie o dosyć skromnej jak na obecne standardy pojemności 35,5 kWh zapewniają raptem około 200 km zasięgu. Więcej o tym aucie pisaliśmy tutaj.

ZOBACZ TAKŻE
Dlaczego Mazda MX-30 nie posiada większych baterii?

Warto również dodać, że na rynku japońskim zadebiutowała właśnie spalinowa odmiana MX-30 z 2-litrowym silnikiem benzynowym SkyActiv-G wyposażonym w układ mild hybrid. System ten korzysta z jednostki wspomagającej o mocy 5,1 kW, akumulatora litowo-jonowego oraz automatycznej skrzyni biegów. Napęd trafiać będzie na jedną lub obie osie. Dostępna jest też edycja specjalna na stulecie marki.

Oceń nasz artykuł!
Reklama