Nowy i30 N to pierwszy Hyundai sportowej submarki N. Od momentu rynkowego debiutu, w Europie sprzedano ponad 25 000 sztuk modelu i30 N. Poprzednia wersja sportowego hot-hatcha zdobyła liczne nagrody i wyróżnienia, w tym tytuł sportowego samochodu roku 2018 magazynu Auto Bild. Modele N Hyundaia zainspirowały fanów do stworzenie społeczności zwanej „N-tuzjastami”.
Nowy i30 N bazuje na sukcesie swojego poprzednika. Oprócz zmiany wyglądu i polepszenia właściwości jezdnych, zastosowano lżejsze materiały, w celu zwiększenia zwinności i poprawy prowadzenia. Hyundai i30 N wciąż dostępny będzie w dwóch wariantach nadwoziowych: hatchback oraz fastback.
Udoskonalony wygląd zewnętrzny podkreślający sportowe osiągi
Design nowego i30 N można opisać trzema słowami: osiągi, emocje, wyrazistość. Zmiany objęły również elementy wyglądu zarezerwowane wyłącznie dla i30 N.
Logo N znajdziemy z przodu na szerokim grillu. Kratka grilla składa się z elementów przypominających skrzydła samolotu. Zoptymalizowano ją pod kątem wydajnego chłodzenia silnika. Logo N pojawia się również na felgach.
Nowe są również reflektory LED ze światłami do jazdy dziennej w kształcie litery V. W przednim zderzaku zamontowano kurtyny powietrzne, aby znacząco poprawić przepływ powietrza i zmniejszyć turbulencje w nadkolu.
Hyundai i30 N – dobra i stylowa zabawka
Nowy i30 N ma zmienioną stylistykę tyłu, podczas gdy tył nowego i30 Fastback N pozostał w niezmienionej formie. W hatchbacku duży spojler z charakterystycznym trójkątnym światłem stop zapewnia docisk i doskonałe wyważenie. Przeprojektowane zostały również tylne światła wykonane w technologii LED. Dwie duże rury wydechowe zintegrowane z dyfuzorem dopełniają rasowego wyglądu i30 N. Hyundai i30 N jest dostępny w siedmiu kolorach nadwozia, w tym z lakierem specjalnym Performance Blue, który jest dedykowany wyłącznie dla modeli z gamy submarki N.
Nowego i30 N bazowo wyposażono w 18-calowe felgi aluminiowe. Wersje wyposażone w pakiet Performance zawierają szereg ulepszeń, w tym nowoopracowane 19-calowe kute felgi z lekkich stopów. Lekkie pięcioramienne obręcze zaprojektowano z myślą o zmniejszeniu masy nieresorowanej i zwiększeniu wytrzymałości.
Komplet 19-calowych kutych felg aluminiowych jest o 14,4 kg lżejszy od standardowych 19-calowych felg. Ciemnoszare matowe wykończenie, kontrastujące z charakterystycznymi dla N czerwonymi zaciskami hamulcowymi z logo N, podkreśla wyścigowego ducha samochodu. Nowy i30 N z pakietem Performance został wyposażony w opracowane specjalnie dla i30 N, wyczynowe opony Pirelli P-Zero, a bazowy model wyposażono w opony Michelin Pilot Super Sport.
Wnętrze łączy samochód z kierowcą
Wnętrze nowego i30 N zaprojektowana z myślą o połączeniu kierowcy z samochodem. Zestaw analogowych wskaźników zawiera takie funkcje, jak aktywne czerwone pole z czerwonymi diodami LED, które zmienia się w zależności od temperatury oleju silnikowego, oraz wskaźnik zmiany biegów, który pokazuje kierowcy optymalny moment na zmianę biegu. Nowy i30 N jest również dostępny z podgrzewaną kierownicą i podgrzewanymi przednimi fotelami.
Nowy i30 N ma metalowe nakładki na pedały i przeszycia w kolorze Performance Blue w obu wariantach nadwoziowych. Nowością są pasy bezpieczeństwa z akcentami w kolorze Performance Blue. We wnętrzu utrzymanym w czarnej tonacji znajdują się komfortowe sportowe fotele z tapicerką materiałową lub wykończone połączeniem sztucznego zamszu i skóry.
Po raz pierwszy w nowym i30 N dostępne są także sportowe, lekkie fotele N. Te jednoczęściowe, wyczynowe sportowe fotele są o 2,2 kg lżejsze niż fotele standardowe. Wyraźne podparcia zapewniają doskonałe trzymanie boczne. Lekkie fotele N są wykonane z najwyższej jakości skóry i alcantary, mają szwy w kolorze Performance Blue i podświetlane logo N na zintegrowanym zagłówku.
Ulepszony silnik dostarcza jeszcze intensywniejszych wrażeń
Nowy i30 N jest wyposażony w 2,0-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy, dostępny z sześciobiegową manualną skrzynią biegów (6MT) lub debiutującą 8-biegową dwusprzęgłową skrzynią biegów typu mokrego (N DCT).
Bazowy i30 N ze skrzynią 6MT osiąga moc 250 KM i 353 Nm momentu obrotowego. Klienci i30 N mają również do wyboru pakiet Performance. Dzięki pakietowi Performance silnik osiąga moc 280 KM, co stanowi wzrost o 5 KM w stosunku do pierwszego i30 N i jest dostępny zarówno w wersji 6MT, jak i N DCT. Maksymalny moment obrotowy w wariancie Performance urósł o 39 Nm i wynosi teraz 392 Nm.
Oba warianty silnikowe osiągają maksymalną prędkość 250 km/h, a nowy i30 N z pakietem Performance przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,9 sekundy, co oznacza wzrost o 0,2 sekundy w porównaniu z poprzednim modelem.
Podobnie jak w przypadku swojego poprzednika, nowego i30 N wyposażono w szereg sportowych elementów wyposażenia, w tym funkcję międzygazu, procedurę kontroli startu, tylną belkę usztywniającą nadwozie i wiele innych.
N DCT sprawia, że prowadzenie nowego i30 N jest jeszcze przyjemniejsze
Nowa ośmiostopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia biegów N DCT oferuje szereg sportowych funkcji. N DCT to przekładnia typu mokrego, co oznacza, że do chłodzenia elementów sprzęgła użyto oleju. Zapewnia on bowiem mniejsze tarcie i umożliwia przenoszenie większej ilości momentu obrotowego przez skrzynię biegów. Kierowcy mogą wybrać tryb ręczny i zmieniać biegi za pomocą łopatek na kierownicy lub za pomocą dźwigni zmiany biegów.
System N Grin Control daje Klientom wybór pomiędzy pięcioma różnymi trybami jazdy: Eco, Normal, Sport, N oraz N Custom. Zmienione ustawienia zawieszenia i układu kierowniczego, zaowocowały poprawą właściwości jezdnych i prowadzenia. Klienci, którzy wybiorą pakiet Performance, mogą również skorzystać z mechanizmu różnicowego N CornerCarving. Jest to bowiem sterowany elektronicznie mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (eLSD). Dodatkowo w przypadku pakietu Performance rozmiar przednich tarczy hamulcowych został zwiększono z 345 mm do 360 mm.
Zmodernizowany Hyundai i30 N trafi do Europy na początku 2021 roku. Wtedy też poznamy jego cenę i specyfikacje. Niby to tylko lifting a zmienił sporo i Wydaje się, że będą to zmiany na lepsze.