Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Nowy Ford Mustang wreszcie jest i pozdrawia ekoświrów rykiem V8

Mustang, Mustang… Hmm, gdy słyszymy tę nazwę, kojarzy nam się od razu z jedną z największych ikon motoryzacji. Ta ikona doczekała się właśnie nowego wydania, które to zachwyci zarówno fanów nowych technologii jak i najbardziej zagorzałych purystów. Oto nowy Ford Mustang.

Nowy Ford Mustang
Fot. Ford

Historia Mustanga liczy prawie 60 lat (dokładnie 58). Pierwsze wcielenie zadebiutowało bowiem w 1964 roku i już w momencie premiery stała się hitem. Mustang zrobił karierę zarówno rynkową jak i filmową. Wolumen Mustanga przekracza już 10 milionów samochodów, które sprzedano w ciągu 58 lat ciągłej produkcji. Model pojawiał się tysiące razy w filmach, telewizji, klipach muzycznych i grach komputerowych. Jest też najbardziej lubianym pojazdem na świecie w Facebooku. Świat kocha Mustanga. Od czasu wprowadzenia ostatniej generacji Mustanga w 2014 roku, model corocznie zdobywał status najlepiej sprzedającego się sportowego coupe na świecie. Nic zatem dziwnego, że nowy Ford Mustang VII generacji był tak wyczekiwaną premierą. 

Nowy Ford Mustang – takie zmiany lubimy i szanujemy

Nowe coupe i kabriolet wynoszą sportowy charakter, z którego słynie Mustang na nowy poziom, w czym swój udział mają zmodernizowane podzespoły, nowe oprogramowanie oraz zmiany tuningowe, a także nowy, 5-litrowy silnik V8 czwartej generacji zapewniający większą responsywność i potężne i osiągi.

Nowy Ford Mustang tył

Fot. Ford

To najbardziej atletyczny i wzbudzający zaufanie kierowcy Mustang jaki kiedykolwiek powstał – powiedział Ed Krenz, główny inżynier prac rozwojowych Mustanga. – Niezależnie od tego, czy jeździmy z automatyczną, czy manualną przekładnią, dzięki wyborowi trybów jazdy, nadzorujących oprogramowanie sterujące charakterystyką pracy silnika, zawieszenia i układu kierowniczego, jesteśmy w stanie zapewnić kierowcom szczytowe osiągi zarówno na ich ulubionych drogach, jak i na lokalnym torze – dodał.

Dobrze znane V8 Coyote, tylko jeszcze wydajniejsze

W nowym Mustangu GT zastosowano nowy układ dolotowy z podwójnym kolektorem i podwójnym korpusem przepustnicy, co minimalizuje straty indukcyjne i umożliwia większy przepływ strumienia powietrza. W zależności od warunków jazdy, osiągi samochodu mogą być konfigurowane przez nawet sześć interaktywnych i konfigurowalnych trybów jazdy: Normal, Sport, Slippery, Drag, Track 2 oraz tryb z wieloma dostępnymi profilami, dobieranymi według indywidualnych preferencji kierowcy. Po wybraniu każdego z trybów, na cyfrowej tablicy przyrządów wyświetlana jest wysokiej jakości grafika.

Nowy Ford Mustang kokpit

Fot. Ford

Poprawiono także responsywność Mustanga, a usprawnione przełożenie układu kierowniczego zapewnia lepszą dynamikę pokonywania zakrętów. Funkcja wyrównania obrotów silnika i skrzyni biegów Rev-matching, która po wysprzęgleniu, między zmianami przełożeń utrzymuje obroty silnika, redukując straty momentu obrotowego, jest standardem w wersji GT. To rozwiązanie podnosi zarówno kulturę jazdy, jak i precyzję potrzebną fanom prób sportowych na torze.

Nowy Ford Mustang GT – po czym go poznamy?

GT występuje do wyboru z 10-biegową automatyczną skrzynią biegów Forda lub sześciobiegową skrzynią manualną. Lista elementów dostępnego w standardzie pakietu Performance Pack obejmuje: 19-calowe felgi aluminiowe, sportowy mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, 19-calowe hamulce Brembo oraz aktywny układ wydechowy z zaworami Active Valve, który pozwala dostosować intensywność dźwięku do preferencji i stylu jazdy. Opcjonalne aktywne zawieszenie MagneRide monitoruje warunki pracy amortyzatorów tysiąc razy na sekundę i elektronicznie zmienia własności magnetoreologicznego oleju w amortyzatorach, dopasowując intensywność tłumienia do warunków drogowych. 

Nowy Ford Mustang

Fot. Ford

Stylistyka Mustanga siódmej generacji dodaje do linii inspirowanych dziedzictwem modelu nowoczesną elegancję, dzięki czemu projekt może trafić w gusta najszerszej dotychczas grupy klientów.

Świetne połączenie tradycji i nowoczesności

Niska, pozioma krawędź przedniej części, trzyczęściowej, charakterystycznej maski silnika współgra z nowymi reflektorami LED, tworząc bardziej wyrazisty przód, nawiązujący do oryginalnego projektu z lat 60., a przy tym spełnia wymogi ochrony pieszych. Smukła linia dachu, szeroka, sprinterska postawa i skrócony tylny zwis są również wierne proporcjom pierwszej generacji, natomiast poszerzony tylny skos nad kołami podkreśla w stylu godnym Mustanga moc drzemiącą tym modelu.

Przedłużony tył mieści nowe, ostre oświetlenie obrysowe w trzech listwach i przeprojektowany dyfuzor, poprawiający parametry aerodynamiczne.

Indywidualny charakter każdej z wersji

Po raz pierwszy każda z wersji nowej linii Mustanga ma własny, odróżniający ją przód. Daje to zatem klientom możliwość wyboru wyglądu, który najlepiej pasuje do ich osobowości. GT, będący sercem gamy Mustanga, charakteryzuje się większymi otworami w osłonie chłodnicy, które zostały zaprojektowane z myślą o zwiększeniu przepływu powietrza, co oddaje wzrost mocy i osiągów. Parametry aerodynamiczne samochodu zyskały dzięki dodaniu nowych otworów wentylacyjnych na masce i przeprojektowaniu przedniego splittera.

Mustang cabrio nadal pozwala cieszyć się swobodą na świeżym powietrzu. Prosty mechanizm otwierania i zamykania dachu, uruchamiany jednym przyciskiem na środku steruje izolowanym miękkim dachem z tkaniny z pełną podsufitką. Kompaktowa konstrukcja dachu i niezależne zawieszenie tylne przyczyniają się również do uzyskania znacznej przestrzeni bagażowej, która może pomieścić nawet dwie torby golfowe.  

Do wyboru, do koloru…

Nowa pokrywa silnika widoczna po otwarciu maski, czarna rozpórka kolumn amortyzatorów, przeprojektowane oznaczenia i schludne prowadzenie przewodów paliwowych i hamulcowych przyczyniają się do poprawy estetyki pod maską Mustanga. Właściciel jest witany przez animowane oświetlenie powitalne i wyjątkowe dla Mustanga ekrany powitalne na wyświetlaczach. 

ZOBACZ TAKŻE
Ford Mustang Mach 1 trafi do Polski. Znamy szczegóły

Nowa generacja Mustanga wchodzi na rynek w gamie 12 lakierów. Wśród nich mowa o trzech nowych, przyciągającym wzrok: Blue Ember, Vapor Blue i Yellow Splash. Klienci mogą również wybierać kolory zacisków hamulcowych z logo Mustanga marki Brembo: czarne lub czerwone. Mają także do wyboru dwa nowe wzory 19-calowych felg.

Nowy Ford Mustang to także totalna digitalizacja wnętrza

Imponujące nadwozie Mustanga siódmej generacji skrywa najbardziej zaawansowaną technologicznie, skoncentrowaną na kierowcy kabinę spośród produkowanych dotychczas Mustangów. Najbardziej zauważalna jest rezygnacja z tradycyjnej dla tego modelu górnej części dwurzędowej deski rozdzielczej. Ustąpiła ona bowiem miejsca gładkiej, pokrytej szkłem, otwartej konsoli środkowej, będącej centrum zarządzania systemami. Za nową, grubszą kierownicą o płaskim profilu mieści się 12,4-calowy cyfrowy zestaw wskaźników. Zaprogramowano go do wyświetlania różnych motywów, a także nowe, konfigurowalne zegary dla różnych trybów jazdy.

Czy czegoś wam to nie przypomina…?

Cyfrowy kokpit płynnie przechodzi w 13,2-calowy zestaw konsoli środkowej z systemem SYNC4. Ustawiono go pod kątem do kierowcy za tą samą przezroczystą taflą. Moduły kokpitu i nastrojowe oświetlenie wnętrza Mustanga są utrzymane w miedzianych i ciemnych kolorach. Podobnie jest w przypadku SUV-a Mustanga Mach-E. Mogą być w pełni konfigurowane przez użytkownika.

ZOBACZ TAKŻE
Ford Mustang Mach-E 2023 - wszystko, co powinniście wiedzieć. Zasięg, silniki, wyposażenie, ceny

Kierowca może dostosować tonację kolorystyczną modułów kokpitu i oświetlenie wnętrza, a paleta kolorów zegarów dostosowuje się do wybranego trybu jazdy. Podczas wybierania własnych ustawień trybu jazdy, na konsoli środkowej wyświetlana jest wizualizacja konfiguracji samochodu. Używa ona oprogramowania Unreal Engine 3D, będącego silnikiem gier komputerowych, który tworzy renderingi w czasie rzeczywistym. Poprzez gesty ekranowe można dostosować ustawienia pojazdu, a przesuwając grafikę wirtualnie obrócić samochód.

Nowy Ford Mustang Dark Horse – kiedy GT jest zbyt mało męski

Wraz z nowym Mustangiem GT debiutuje Mustang Dark Horse, wersja będąca wyrazem szczytowych możliwości wyścigowych oraz podkreślająca aspiracje marki w dziedzinie sportów motorowych. 

Mustang Dark Horse

Fot. Ford

Sercem nowego Mustanga Dark Horse jest mocniejsza wersja nowego silnika V8 Gen IV. Wyróżnia się ona nowymi wałkami rozrządu i wyjątkową charakterystyką pracy, z podwójną przepustnicą, która dostarcza dwa razy więcej powietrza do silnika. Dark Horse jest standardowo wyposażony w sześciobiegową manualną skrzynię biegów TREMEC. Wyróżnia się ona tytanową kulką na dźwigni zmiany biegów drukowaną w 3D, dostępną wyłącznie dla tego modelu. Wariant ten występuje też z  10-biegową automatyczną skrzynię biegów Forda. Posiada ona zamontowane przy kierownicy łopatki do zmiany biegów.

Mustang Dark Horse oznacza bardzo dużo zmian 

Mustang Dark Horse jest standardowo wyposażony w Pakiet Performance, składający się z elementów zwiększających szanse w wyścigach „Track Sprint”. Kluczowymi podzespołami są tu dodatkowa chłodnica oleju silnikowego, chłodnica oleju przekładniowego (w przypadku automatycznej skrzyni biegów), charakterystyczna dla tej wersji, lżejsza chłodnica silnika z większym odrzutem ciepła, a także wydajniejsze wentylatory chłodzące, które zwiększają wytrzymałość i regenerację oraz ostatnia – chłodnica tylnej osi. Standardowy mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsen poprawia trakcję podczas przyspieszania i w zakrętach.

Mustang Dark Horse

Fot. Ford

Pakiet obejmuje również zmiany podwozia – większe tylne drążki stabilizacyjne, wytrzymałe przednie amortyzatory, 19-calowe przednie hamulce Brembo o stałych tłokach z większymi wirnikami, rozpórkę usztywnienia kolumn amortyzatora, tylną klatkę nadwozia z firmy K-Brace, koła o różnych szerokościach (19 x 9 cali z przodu i 19 x 9,5 cala z tyłu) oraz opony Pirelli P Zero PZ4. Aktywne zawieszenie MagneRide jest standardem niezbędnym dla utrzymania wysokich osiągów w warunkach drogowych i torowych

Elektroniczny hamulec driftowy – co to takiego?

Ciekawostką jest elektroniczny hamulec driftowy. System został zaprojektowany zarówno z myślą o początkujących kierowcach, którzy chcą poprawiać swoje umiejętności driftu, jak i o kierowcach doświadczonych, którzy otrzymują rozwiązanie gotowe do startu w zawodach.

ZOBACZ TAKŻE
Ford Mustang Mach-E GT w topowej wersji Performance. Szybki jak RS6

Mustang Dark Horse wyróżnia się również modernizacjami wizualnymi. Z przodu odważna grafika z efektem cienia otacza przyciemnione klosze reflektorów LED. Uzupełnia je unikalny błyszczący czarny grill z trapezoidalnymi otworami. Przeprojektowano też dolny przedni zderzak z błyszczącymi „kłami”. Dolne listwy boczne, nieruchomy tylny spojler, oryginalny dyfuzor, nawiązujący do stylu wyścigów oraz przyciemnione poczwórne końcówki układu wydechowego świadczą o silnych sportowych aspiracjach modelu.

Nowy Ford Mustang Dark Horse – z wyścigowym rodowodem

Tradycyjne emblematy Mustanga zastąpiono nowym logo Dark Horse na przednich nadkolach, klapie bagażnika i progach drzwiowych. Natomiast z przodu pozostała sylwetka słynnego kucyka, w ciemnej wersji anodowanej Dark Tarnish. We wnętrzu emblemat Dark Horse zastąpił natomiast typowe logo kucyka Mustanga na desce rozdzielczej i wyświetlanych grafikach cyfrowych wyświetlaczy. Każdy egzemplarz ma indywidualny numer podwozia.

Mustang w wersji Dark Horse wyróżnia się wyjątkowym lakierem metalicznym Blue Ember. Wnętrze wyróżniają: grubsza kierownica ze spłaszczonym u dołu wieńcem, z anodyzowanymi, srebrnymi łopatkami zmiany biegów i przyciskiem trybu jazdy w zasięgu kciuka, wykończona przeszyciami w kolorze Indigo Blue na zamszowym materiale obszycia. Wprowadzenie na rynek wersji Dark Horse to preludium sportowych startów Mustangów. Wystartują one w różnych seriach wyścigowych na świecie, w tym GT3, GT4 i NASCAR.

W Europie od 2024 roku

Nowy Ford Mustang trafi na rynek amerykański w połowie 2023 roku, zaś do Europy zawita w 2024 roku. Ceny i dokładne specyfikacje poznamy zapewne bliżej premiery rynkowej.

Reklama