Po Volkswagenie Golfie, Seacie Leonie i Skodzie Octavii przyszedł czas na nowe Audi A3 Sportback. Auto charakteryzuje się kompaktowymi proporcjami i sportowym designem. Szeroki grill osłony chłodnicy Singleframe oraz duże wloty powietrza z przodu, podkreślają dynamiczny charakter kompaktowego samochodu klasy premium. Ramię nadwozia płynnie przechodzi od reflektorów z przodu, aż do świateł tylnych. Powierzchnia poniżej jest wklęsła – to nowy element designu Audi, podkreślający nadkola.
Nowe Audi A3 Sportback – stonowana stylistyka i nowoczesna technika
Kolejną innowacją są cyfrowe światła do jazdy dziennej znajdujące się w obrębie reflektorów diodowych Matrix LED. Światła te to matryca zbudowana z diodowych segmentów w układzie trzy na pięć. Tworzy ona specjalne sygnatury świetlne sprawiające, że nowe Audi A3 jest natychmiast rozpoznawalne.
Sportowy i wyszukany design zewnętrzny ma swoją kontynuację we wnętrzu. W oczy rzucają się nowa dźwignia zmiany biegów, aluminiowe lub karbonowe panele ozdobne oraz efektowne wewnętrzne klamki drzwi. Ciekawie wygląda także tablica rozdzielcza o wyglądzie czarnego panelu. W nowym Audi A3 Sportback po raz pierwszy zastosowano tapicerkę foteli wykonaną z przetworzonych butelek PET. Ozdobiono ją stylowymi, kontrastowymi szwami.
Podążanie drogą ewolucji
Kokpit nowego A3 Sportback jest całkowicie skupiony na kierowcy. Znajdziemy w nim dobrze już znane z modeli klasy wyższej elementy. Standardowo montuje się tu również 10,1–calowy monitor dotykowy umieszczony pośrodku tablicy rozdzielczej. System rozpoznaje wprowadzane ręcznie litery, daje akustyczny sygnał zwrotny i może być również obsługiwany za pomocą naturalnej mowy. W standardzie znajdziemy też w pełni cyfrowy zestaw wskaźników i zegarów obsługiwany z poziomu wielofunkcyjnej kierownicy.
Audi virtual cockpit oferuje dodatkowe elementy, takie jak np. duży wyświetlacz map nawigacji. Wersja plus ma wyświetlacz o przekątnej 12,3-cala. Można na nim włączyć trzy różne jego widoki, w tym również widok o charakterystyce sportowej. Wyświetlacz head-up display pokazuje najważniejsze informacje na szybie, na wprost wzroku kierowcy. Na żądanie informacje te mogą pojawiać się w różnych kolorach.
Indywidualne ustawienia klimatyzacji, pozycji foteli, często wybieranych celów nawigacji, czy włączanych mediów, mogą być zebrane w sześciu różnych profilach użytkownika. Standardowo w nowym A3 Sportback znajduje się cyfrowe radio DAB+, a opcjonalnie zamówić można radio internetowe lub hybrydowe. Nawigacja jest teraz łatwiejsza w obsłudze, a jej propozycje prowadzenia bardziej elastyczne.
Nowoczesność na każdym kroku
System nawigacji oferuje prognozy rozwoju sytuacji na drodze, zdjęcia satelitarne wysokiej rozdzielczości pozyskiwane z Google Earth oraz szczegółowe, trójwymiarowe modele wielu dużych miast europejskich. Audi connect wzbogaca interesujące miejsca o zdjęcia, godziny otwarcia i recenzje użytkowników. Audi connect w wybranych miastach obejmuje również usługi car-to-X pomagające znaleźć wolne miejsca parkingowe przy ulicy. Komunikuje się także z sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniach, co pozwala kierowcy dostosować się do zielonej fali.
Nowe Audi A3 Sportback otrzyma trzy wersje silnikowe. Będą to: 1.5 TFSI o mocy 150 KM oraz 2.0 TDI w wersji o mocy 116 KM lub w wersji o mocy 150 KM. Na początek wszystkie jednostki dostaną napęd na przednią oś. Moc na koła trafia za pośrednictwem sześciobiegowej skrzyni manualnej lub siedmiobiegowej skrzyni automatycznej S tronic. Ta druga nie otrzymała już konwencjonalnej dźwigni, a w kompaktowy przełącznik zmiany biegów. Ma to bowiem ułatwić jej obsługę. W późniejszym czasie oferta poszerzy się o kolejne jednostki oraz odmiany z napędem quattro.
Nie zapomniano o kierowcy
Zawieszenie nowego A3 Sportback korzysta z konstrukcji wielowahaczowej z tyłu dla wersji z silnikiem od 150 KM. Łączy w sobie przyjemność z jazdy z dobrą dynamiką. Na liście dodatków znalazło się obniżone o 10 mm zawieszenie z adaptacyjną kontrolą tłumienia. Każdy z amortyzatorów z osobna dostosowuje tu swą pracę do stanu drogi, warunków na niej panujących i do ustawień systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Gdy samochód wyposażony jest w zawieszenie sportowe – standard z zewnętrzną linią stylistyczną S line, w innych zestawieniach jest to opcja – największy nacisk kładzie się na zwrotność. Twardsze zestrojenie zawieszenia i amortyzatorów oraz fakt, że auto jest obniżone o 15 milimetrów sprawiają, że jego pozycja na drodze jest jeszcze pewniejsza.
Nowe Audi A3 Sportback, przy zachowaniu kompaktowych wymiarów zewnętrznych, daje więcej miejsca i funkcjonalności wewnątrz. W porównaniu ze swoim poprzednikiem obecny model „urósł” tylko o nieco więcej niż trzy centymetry. Ma teraz 4,34 m długości i 1,82 m szerokości (bez lusterek). Jego wysokość to 1,43 m, a rozstaw osi 2,64 m – te wymiary pozostały bez zmian. W zależności od pozycji tylnej kanapy, bagażnik ma od 380 do 1200 litrów pojemności, a jego podłogę umieścić można na różnych poziomach. Na liście opcji znalazła się poruszana elektrycznie klapa bagażnika, którą zamyka się i otwiera ruchem stopy.
Wejściu nowego Audi A3 Sportback na rynek towarzyszy sprzedaż specjalnej edycji modelowej: A3 Sportback edition one. Wersja ta oferuje wyszukane dodatki: z zewnątrz rozpoznamy ją po dodatkowych elementach w kolorze matowej, szarej platyny, po przyciemnionych, diodowych reflektorach Matrix oraz po 18-calowych felgach o barwie szarego tytanu. Natomiast wewnątrz samochód ten wyposażono w linię stylistyczną S line z na nowo zaprojektowanymi sportowymi fotelami ze zintegrowanymi zagłówkami, z aluminiowymi panelami ozdobnymi oraz z pedałami ze stali nierdzewnej.