Od wielu lat pojęcie „muscle car” jest utożsamiane z mocnymi amerykańskimi samochodami. Pojazd tego typu powinien mieć duży i mocny silnik benzynowy, najlepiej V8, masywną sylwetkę, dobre osiągi i przystępną cenę. Muscle cary często bazowały na popularnych, tańszych modelach. Oczywiście najważniejszą kwestią jest napęd na tylną oś, pozwalający na kręcenie „bączków”. W przypadku najnowszych konstrukcji, często stają się one samodzielnymi konstrukcjami bądź bazują na rozwiązaniach z droższych modeli. Ważne są też nawiązania do bogatej historii danego modelu lub jego protoplastów.
Dwa rodzaje muscle carów
Popularne w USA pojazdy możemy podzielić na dwa typy – słabsze i bardziej funkcjonalne modele oraz typowo sportowe, nastawione na jak najlepsze osiągi. Do pierwszej grupy zaliczymy m.in. wielką trójkę z USA, czyli Forda Mustanga, Dodge’a Challengera i Chevroleta Camaro, a także Dodge’a Chargera. Drugą grupę tworzą m.in. Ford GT, SRT Viper (jego produkcję zakończono w 2017 r.) czy Chevrolet Corvette. Z tych aut jedynie STR Viper nie miał silnika V8 od maską. Mógł się za to poszczycić największą jednostką, montowaną w samochodzie osobowym – jego 640-konne V10 miało aż 8,4 l pojemności.
Jednak większość założeń wspomnianych modeli spełniają także niektóre europejskie i japońskie modele. W ofercie wielu liczących się producentów bez problemu znajdziemy auta, które można by określić mianem muscle carów. Są wśród nich modele z mocnymi jednostkami V8, zbudowane w oparciu o sprawdzone rozwiązania. Choć teza o istnieniu muscle carów spoza USA może wywoływać kontrowersje, wcale nie jest ona pozbawiona podstaw.
1. Lexus RC-F
Sztandarowym przykładem jest Lexus RC F, o którym wspominałem przy okazji oldschoolowych samochodów. Bazujące na sedanie IS coupe klasy średniej wyróżnia się masywną i dynamiczną sylwetką, napędem na tylną oś i mocnym, wolnossącym silnikiem V8. Ma on 5 l pojemności i wytwarza 477 KM. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,5 s i rozpędza się do 273 km/h.
2. Lexus LC 500
Podobne parametry ma większy z modeli – luksusowe coupe LC 500, korzystające z tego samego silnika. RC-F stanowi konkurencję dla Mustanga i Camaro, a LC 500 stanowi bardziej luksusową alternatywę dla Chevroleta Corvette.
3. Mercedes C 63 S AMG Coupe
Warto także wspomnieć o europejskich odpowiednikach muscle carów. Odpowiednikiem Mustanga i spółki jest m.in. Mercedes C 63 AMG Coupe, korzystający z podwójnie doładowanej jednostki V8 o pojemności 4 litrów, wytwarzającej 510 KM. Auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 3,9 s i rozwija 290 km/h.
4. Jaguar F-Type SVR Coupe
Brytyjski konkurent Chevroleta Corvette nawiązuje do bogatych sportowych tradycji marki, w tym do modelu E-Type. Auto korzysta z doładowanej kompresorem 5-litrowej jednostki V8, wytwarzającej 575 KM. Samochód osiąga 100 km/h w 3,7 s i rozpędza się do 322 km/h. Jedynym odstępstwem od założeń muscle cara jest obecność napędu 4×4.
5. Mercedes AMG GT R
Niemiecka alternatywa dla Corvetty ma ten sam silnik, co niżej pozycjonowany C 63 S AMG Coupe. W rasowym coupe rozwija on aż 585 KM. Auto rodem ze Stuttgartu przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,6 s i rozpędza się do 318 km/h. Razem z Jaguarem F-Type SVR stanowią jedne z najlepszych i najszybszych europejskich coupe.