Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Top 5 – Muscle cary spoza USA

W powszechnej opinii utarło się przekonanie, że samochody typu muscle car muszą mieć rodowód amerykański. Tymczasem nie brakuje aut, które skonstruowano według podobnych założeń.

Od wielu lat pojęcie „muscle car” jest utożsamiane z mocnymi amerykańskimi samochodami. Pojazd tego typu powinien mieć duży i mocny silnik benzynowy, najlepiej V8, masywną sylwetkę, dobre osiągi i przystępną cenę. Muscle cary często bazowały na popularnych, tańszych modelach. Oczywiście najważniejszą kwestią jest napęd na tylną oś, pozwalający na kręcenie „bączków”. W przypadku najnowszych konstrukcji, często stają się one samodzielnymi konstrukcjami bądź bazują na rozwiązaniach z droższych modeli. Ważne są też nawiązania do bogatej historii danego modelu lub jego protoplastów.

Dwa rodzaje muscle carów

Popularne w USA pojazdy możemy podzielić na dwa typy – słabsze i bardziej funkcjonalne modele oraz typowo sportowe, nastawione na jak najlepsze osiągi. Do pierwszej grupy zaliczymy m.in. wielką trójkę z USA, czyli Forda Mustanga, Dodge’a Challengera i Chevroleta Camaro, a także Dodge’a Chargera. Drugą grupę tworzą m.in. Ford GT, SRT Viper (jego produkcję zakończono w 2017 r.) czy Chevrolet Corvette. Z tych aut jedynie STR Viper nie miał silnika V8 od maską. Mógł się za to poszczycić największą jednostką, montowaną w samochodzie osobowym – jego 640-konne V10 miało aż 8,4 l pojemności.

Fot. netcarshow.com / Ford Mustang

Jednak większość założeń wspomnianych modeli spełniają także niektóre europejskie i japońskie modele. W ofercie wielu liczących się producentów bez problemu znajdziemy auta, które można by określić mianem muscle carów. Są wśród nich modele z mocnymi jednostkami V8, zbudowane w oparciu o sprawdzone rozwiązania. Choć teza o istnieniu muscle carów spoza USA może wywoływać kontrowersje, wcale nie jest ona pozbawiona podstaw.

1. Lexus RC-F

Sztandarowym przykładem jest Lexus RC F, o którym wspominałem przy okazji oldschoolowych samochodów. Bazujące na sedanie IS  coupe klasy średniej wyróżnia się masywną i dynamiczną sylwetką, napędem na tylną oś i mocnym, wolnossącym silnikiem V8. Ma on 5 l pojemności i wytwarza 477 KM. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,5 s i rozpędza się do 273 km/h.

Fot. netcarshow.com / Lexus RC F

2. Lexus LC 500

Podobne parametry ma większy z modeli – luksusowe coupe LC 500, korzystające z tego samego silnika. RC-F stanowi konkurencję dla Mustanga i Camaro, a LC 500 stanowi bardziej luksusową alternatywę dla Chevroleta Corvette.

Fot. netcarshow.com / Lexus LC 500

3. Mercedes C 63 S AMG Coupe

Warto także wspomnieć o europejskich odpowiednikach muscle carów. Odpowiednikiem Mustanga i spółki jest m.in. Mercedes C 63 AMG Coupe, korzystający z podwójnie doładowanej jednostki V8 o pojemności 4 litrów, wytwarzającej 510 KM. Auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 3,9 s i rozwija 290 km/h.

Fot. netcarshow.com / Mercedes C 63 S AMG Coupe

4. Jaguar F-Type SVR Coupe

Brytyjski konkurent Chevroleta Corvette nawiązuje do bogatych sportowych tradycji marki, w tym do modelu E-Type. Auto korzysta z doładowanej kompresorem 5-litrowej jednostki V8, wytwarzającej 575 KM. Samochód osiąga 100 km/h w 3,7 s i rozpędza się do 322 km/h. Jedynym odstępstwem od założeń muscle cara jest obecność napędu 4×4.

Fot. netcarshow.com / Jaguar F-Type SVR Coupe

5. Mercedes AMG GT R

Niemiecka alternatywa dla Corvetty ma ten sam silnik, co niżej pozycjonowany C 63 S AMG Coupe. W rasowym coupe rozwija on aż 585 KM. Auto rodem ze Stuttgartu przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,6 s i rozpędza się do 318 km/h. Razem z Jaguarem F-Type SVR stanowią jedne z najlepszych i najszybszych europejskich coupe.

Fot. netcarshow.com / Mercedes AMG GT R

Podobał Ci się ten artykuł? Polub nas na , aby być z nami na bieżąco!

5/5 (liczba głosów: 1)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama