Około półtora roku po premierze generacji 992 seria modelowa 911 wita w rodzinie sportowe warianty GTS. Pierwsza odsłona 911 GTS zadebiutowała 12 lat temu. Teraz pojawia się nowe wydanie tej popularnej odmiany kultowego samochodu sportowego Porsche. Jest mocniejsze i bardziej wyraziste wizualnie, a przy tym zapewnia lepszą niż kiedykolwiek dynamikę jazdy. Jego 6-cylindrowy silnik typu bokser generuje moc 480 KM – to o 30 KM więcej niż aktualne 911 Carrera S i poprzednie 911 GTS.
Obecnie portfolio nowego 911 GTS obejmuje pięć wariantów. Są to Carrera GTS z napędem na tylne koła, dostępne jako Coupé i Cabriolet, Carrera 4 GTS z napędem na wszystkie koła, dostępne jako Coupé i Cabriolet oraz 911 Targa 4 GTS z napędem na wszystkie koła.
Porsche 911 GTS – wariant „optymalny”
Dyskretny, sportowy wygląd nowych wariantów to między innymi zasługa czarnych, kontrastujących elementów nadwozia oraz przyciemnionych reflektorów. Czarny kolor dominuje również we wnętrzu – liczne wykończenia z mikrofibry Race-Tex łączą tu dynamiczną atmosferę z elegancją. A najnowsza generacja systemu operacyjnego Porsche Communication Management (PCM) oferuje liczne udoskonalenia w zakresie obsługi i łączności.
Wizytówką 911 GTS są liczne czarne lub przyciemnione detale karoserii. W 911 Targa 4 GTS ich zakres obejmuje również charakterystyczny pałąk ochronny oraz napis „targa”. Lista dodatkowych elementów polakierowanych na kolor czarny, z satynowym połyskiem, obejmuje: listwę spojlera, wykonane z lekkich stopów obręcze kół z mocowaniem centralną śrubą, grill pokrywy silnika oraz napisy „GTS” na drzwiach i z tyłu samochodu. Opcjonalnie można wybrać pakiet zewnętrzny, w którym te i inne detale mają kolor czarny z wykończeniem na wysoki połysk.
Szereg dodatków na zewnątrz i w kabinie
Wszystkie warianty 911 GTS są wyposażone w pakiet Sport Design z charakterystycznym wzornictwem przedniego i tylnego pasa oraz osłon progów. Obramowanie reflektorów i wykończenie świateł do jazdy dziennej są przyciemnione. Standardowa specyfikacja zawiera natomiast reflektory LED z systemem Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus). Ponadto odmiany GTS mają unikalne tylne lampy.
Sportowe detale mają swoją kontynuację we wnętrzu nowego 911 GTS – zarówno od strony funkcjonalnej, jak i wizualnej. Dźwignia zmiany biegów opcjonalnej 7-biegowej manualnej przekładni została skrócona o 10 mm, co umożliwia szybką zmianę biegów – jednym ruchem nadgarstka. Seryjne wyposażenie obejmuje kierownicę sportową GT, pakiet Sport Chrono z przełącznikiem trybów jazdy, aplikację Porsche Track Precision i wyświetlacz temperatury opon. Standardowe fotele sportowe Plus z 4-kierunkową regulacją elektryczną łączą znakomite podparcie boczne z wygodą siedzenia. Ograniczona izolacja wnętrza korzystnie wpływa na akustyczny aspekt emocjonujących wrażeń z jazdy.
Liczne elementy pokryte mikrofibrą Race-Tex podkreślają dynamiczną, a zarazem elegancką atmosferę w kabinie. Wykończono nią bowiem środkowe panele foteli, koło kierownicy, uchwyty i podłokietniki na panelach drzwi, pokrywę schowka oraz dźwignię zmiany biegów. W ramach pakietu wykończenia wnętrza GTS szwy ozdobne opcjonalnie dostępne są w kolorach Carmine Red lub Crayon. Te same kontrastujące odcienie mają pasy bezpieczeństwa i napis „GTS” umieszczony na obrotomierzu i stoperze Sport Chrono oraz wyhaftowany na zagłówkach. Wraz z pakietem wykończenia wnętrza GTS ozdobne listwy na desce rozdzielczej i panelach drzwi są wykonane z matowego włókna węglowego.
Porsche 911 GTS – więcej mocy i świetne osiągi
Turbodoładowany 6-cylindrowy, 3-litrowy silnik nowego GTS generuje maksymalny moment obrotowy o wartości 570 Nm. W stosunku do poprzedniej generacji oznacza to bowiem wzrost o 20 Nm. 911 Carrera 4 GTS Coupé z 8-stopniową dwusprzęgłową przekładnią Porsche (PDK) przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,3 s, czyli o 0,3 s szybciej niż poprzednik. Jako alternatywa dla skrzyni PDK dla wszystkich wariantów 911 GTS dostępna jest 7-biegowa przekładnia manualna z drążkiem o wyjątkowo krótkim skoku.
W wersjach Coupé i Cabriolet standardem jest zawieszenie PASM w połączeniu ze sportowym podwoziem obniżonym o 10 mm. Z wariantów 911 Turbo pochodzi koncepcja tylnych sprężyn pomocniczych, dzięki której główne sprężyny są naprężone w każdej sytuacji drogowej. Stopień odbicia pozostaje taki sam. Wariant 911 Targa 4 GTS korzysta z podwozia 911 Targa 4S z PASM. Do poprawionych osiągów GTS inżynierowie odpowiednio dostosowali również skuteczność hamowania. Nowe warianty wykorzystują wysokowydajny układ hamulcowy z 911 Turbo. Pochodzą z niego także 20-calowe (przód) i 21-calowe (tył) czarne obręcze kół z mocowaniem centralną śrubą.
Pakiet Lightweight Design – moc tkwi w lekkości
Dynamikę jazdy może dodatkowo poprawić pakiet optymalizujący masę własną (Lightweight Design), który będzie po raz pierwszy dostępny dla GTS. Zamontowanie lżejszych foteli kubełkowych z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP), lekkiego oszklenia (szyby boczne i tylna) oraz lekkiego akumulatora pozwala zaoszczędzić do 25 kg. Pakiet wiąże się również z usunięciem tylnych siedzeń. Inne standardowe w tym pakiecie ulepszenia w zakresie osiągów obejmują skrętną tylną oś, a także dodatkowe aerodynamiczne akcenty wykończeniowe.