Brytyjski speedster ma dość „niestabilną” historię. Początkowo bowiem McLaren Elva miał powstać w liczbie 399 egzemplarzy. Następnie plany zredukowano do 249 sztuk, a finalnie do raptem 149 samochodów. Aby uczynić samochód legalnym na większości rynków, konstruktorzy firmy z siedzibą w Woking opracowali specjalną wersję szyby przedniej, która ogranicza do minimum przyrost masy w stosunku do odmiany pozbawionej szyby. Jeśli chodzi o model bez szyby, opisywaliśmy go kilka miesięcy temu przy okazji pokazania egzemplarza w charakterystycznych barwach Gulfa.
McLaren Elva z przednią szybą – bardziej cywilizowany, wciąż bardzo lekki
W porównaniu z oryginalnym speedsterem, Elva wyposażona w przednią szybę jest zaledwie o 20 kg cięższa. To imponujące osiągnięcie, zważywszy na fakt, że oprócz samej szyby McLaren dodał również wycieraczki z czujnikiem deszczu, w komplecie ze spryskiwaczami. Co więcej, przednia szyba – umieszczona w słupkach z włókna węglowego – wyposażona jest w podgrzewanie. Oczywiście nie mogło zabraknąć też osłon przeciwsłonecznych, które też są dodatkowymi elementami podnoszącymi masę. McLaren Elva z przednią szybą waży 1320 kg.
Konstruktorzy byli w stanie zminimalizować wzrost wagi, pozbywając się systemu Active Air Management. Chodzi tutaj o elektrycznie wysuwaną klapę noszową wbudowaną w przedni pas pojazdu. Służyła ona bowiem do przekierowywania powietrza nad kabiną i tworzenia efektu tzw. „wirtualnej przedniej szyby”. W tym przypadku nie jest to konieczne, bowiem opisywana Elva posiada przednią szybę.
Najlżejsza przednia szyba w samochodzie drogowym
McLaren twierdzi, że jest to najlżejsza przednia szyba, jaką kiedykolwiek zamontowano w samochodzie drogowym. Jednocześnie ten ruch pozwala firmie oferować samochód m.in. w Stanach Zjednoczonych. Należy jednak pamiętać, że Elva nadal nie posiada bocznych szyb oraz dachu. Pozostały też charakterystyczne dla speedsterów garby za fotelami, pełniące nie tylko rolę estetyczną, ale także poprawiają aerodynamikę oraz zastępują pałąki bezpieczeństwa.
Sercem pojazdu nadal jest podwójnie doładowana jednostka V8 o pojemności 4 litrów, rozwijająca 804 KM i 800 Nm. Samochód ma rozpędzać się od 0 do 100 km/h w czasie 2,8 sekundy, zaś 0d 0 do 200 km/h w 6,8 s. Brytyjski producent nie pochwalił się jednak prędkością maksymalną Elvy.
Pierwsze egzemplarze Elvy wyposażonej w przednią szybę trafią do klientów pod koniec bieżącego roku. Będą one oferowane z ulepszeniami od McLaren Special Operations (MSO). Firma nie podała cen pojazdu, jednak wariant pozbawiony przedniej szyby oznacza wydatek rzędu 1,7 miliona dolarów (około 6,2 miliona zł).