Kompaktowego Civica znamy od 1972 roku. Do tej pory doczekał się aż 10 generacji, których sprzedano łącznie 27 milionów egzemplarzy w aż 170 krajach. Parę miesięcy temu zadebiutowało jedenaste wcielenie Civika w odmianie sedan. Teraz przyszedł czas na odmianę pięciodrzwiową. Nowa Honda Civic Hatchback wygląda podobnie do sedana i jednocześnie nawiązuje do X generacji. Firma oczekuje, że nowy styl spodoba się „młodym, aktywnym kierowcom”.
Nowa Honda Civic Hatchback – praktyczność w połączeniu z frajdą z jazdy
Hatchbacka poznamy już po przedniej partii nadwozia, gdzie pojawił się inny niż w sedanie grill z sześciokątnymi otworami zamiast poziomych listew. Nisko poprowadzone, dosyć agresywne reflektory oraz długa i płaska maska, potęgują dynamiczny design pojazdu i optycznie powiększają Civika. Więcej zmian w porównaniu do odmiany czterodrzwiowej znajdziemy z tyłu. Samochód wygląda zgrabniej od sedana, na co ma też wpływ skrócony o 12,4 cm tylny zwis oraz opadająca klapa bagażnika. Nadwozie jest o 17% sztywniejsze niż w poprzedniku, zaś rozstaw osi wydłużono o 3,5 cm.
Nowa Honda Civic hatchback ma łukowatą linię dachu, przez co wygląda nieco bardziej elegancko od sedana. Tylne światła połączono listwą biegnącą przez całą szerokość pojazdu, zaś sedan ma osobne lampy z każdej strony. Tak naprawdę jednak nowy Civic Hatchback nie każdemu przypadnie do gustu, gdyż z wydłużoną linią boczną przypomina on bardziej liftbacka niż klasycznego hatchbacka. Zapewnia mu to jednak większą praktyczność i lepszy dostęp do bagażnika, gdyż otwór po otwarciu klapy jest o 4 cm szerszy niż w sedanie. Bagażnik jest jednak nieco mniejszy niż w poprzedniku, gdyż liczy on 694 litry (do linii dachu) zamiast 728 l. W zamian wygospodarowano więcej miejsca na tylnej kanapie. Nadwozie jest o 17% sztywniejsze niż w poprzedniku, zaś rozstaw osi wydłużono o 3,5 cm.
Bardziej nowoczesna, lecz bliżej jej do liftbacka
W przeciwieństwie do sedana Civica w wersji hatchback będzie można zamówić także z manualną skrzynią biegów. Na rynku amerykańskim będzie on dostępny w wariancie Sport z 2-litrowym wolnossącym benzyniakiem o mocy 160 KM i maksymalnym momencie obrotowym 187 Nm lub z 1.5-litrowym turbodoładowanym silnikiem rozwijającym 182 KM oraz 240 Nm. We wszystkich wariantach dostępna będzie także bezstopniowa przekładnia CVT. Wprowadzono też poprawki w układzie kierowniczym i zawieszeniu, aby zapewnić bardziej bezpośrednie doznania z jazdy niż w sedanie.
W kabinie mamy dwa 7-calowe ekrany, z których jeden pełni rolę wirtualnych zegarów, zaś drugi, dotykowy, odpowiada za obsługę systemu infotainment i zawiera m.in. funkcje Android Auto i Apple CarPlay. Opcjonalnie dostępny będzie większy wyświetlacz zegarów o przekątnej 10,2 cali oraz 9-calowy ekran multimediów.
W Europie jako hybryda i Type R
W Europie nowa Honda Civic Hatchback dostępna będzie wyłącznie z napędem hybrydowym i przekładnią CVT. Być może chodzi tu o układ o mocy 130 KM, oparty na silniku 1.5, który znamy już z najnowszej Hondy HR-V e:HEV Na szczęście Honda potwierdziła też topowego Civika Type R. Pojawi się on wkrótce po odmianie hybrydowej i będzie ostatnim wcieleniem Type R z manualną przekładnią i napędem spalinowym. Zachowa napęd na przód, więc nie ma co spodziewać się rewolucji w osiągach czy mocy. Nowy Civic trafi do sprzedaży w Europie dopiero jesienią 2022 roku.