Nasze profile w mediach społecznościowych

Samochody elektryczne

Audi Q4 e-Tron i Q4 Sportback e-Tron. Niemiecka marka idzie z prądem

Elektryfikacja gamy niemieckiej marki postępuje bardzo szybko. Po e-Tronie Sportback i e-Tronie GT przyszedł czas na kolejne modele w postaci SUV-ów Audi Q4 e-Tron oraz jego bardziej dynamicznie stylizowanej wersji Q4 Sportback e-Tron.

Opublikowano

w dniu

Audi Q4 e-Tron
Fot. audi / Audi Q4 e-Tron

W zeszłym roku Audi pochwaliło się śmiałą wizją elektrycznego SUV-a coupe w postaci Q4 Sportback e-Tron Concept. Teraz pojazd stał się faktem, a wraz z nim światło dzienne ujrzało bardziej klasycznie stylizowane Audi Q4 e-Tron. Są to kolejni przedstawiciele coraz liczniejszej rodziny modeli elektrycznych e-Tron. Zapoczątkował ją crossover e-Tron, którego zaprezentowano w 2018 roku. W 2019 r. dołączył do niego bardziej elegancki E-Tron Sportback. W tym roku natomiast gama poszerzyła się o smukłego liftbacka e-Tron GT, bazującego na Porsche Taycanie. Wraz z pokazanymi dzisiaj SUV-ami oferta powiększyła się do 5 modeli, a to dopiero początek planów Audi dotyczących elektryfikacji gamy.

Audi Q4 e-Tron i Q4 e-Tron Sportback – mierzą wysoko

Audi e-Tron i Q4 e-Tron Sportback stanowią konkurencję dla takich modeli jak Ford Mustang Mach-E, Tesla Model Y czy Volkswagen ID.4. W Europie nowe e-Trony dostępne będą w trzech wersjach wyposażenia, dwiema pojemnościami akumulatorów oraz napędem na tylną lub obie osie. Podstawowe Audi Q4 35 e-Tron otrzyma baterie o pojemności 52 kW oraz zamontowany z tyłu silnik elektryczny o mocy 170 KM i maksymalnym momencie obrotowym 310 Nm. Przyspiesza on od 0 do 100 km/h w równe 9 sekund i rozpędza się do 160 km/h. Jego zasięg ma wynieść 341 km (e-Tron Sportback 349 km).

Audi Q4 e-Tron

Audi Q4 e-Tron

Kolejny w drabince jest Q4 40 e-Tron. Ma on już większe baterie o pojemności 77 kWh i pojedynczy silnik elektryczny przy tylnej osi, który rozwija 204 KM i 311 Nm. Potrzebuje on 8,5 sekundy na osiągnięcie 100 km/h i rozwija 160 km/h. Deklarowany zasięg wynosi w jego przypadku 520 km. 

Wiele opcji napędu, obiecujący zasięg (na papierze)

Gamę wieńczy blisko 300-konny wariant 50 e-Tron z napędem na obie osie. Rozwija on dokładnie 299 KM oraz 460 Nm i składa się z dwóch silników elektrycznych, po jednym na każdą oś. Topowe Audi Q4 e-Tron przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,2 s i pojedzie maksymalnie 180 km/h. Zapewnia ono zasięg na poziomie 488 km lub 497 km w przypadku e-Trona Sportback. Większy zasięg wariantu Sportback bierze się z jego bardziej opływowej sylwetki – współczynnik oporu powietrza cd wynosi bowiem 0,26 wobec 0,28 w zwykłym Q4 e-Tronie. Audi Q4 50 e-Tron przystosowano do ładowarek o mocy dochodzącej do 125 kW (w słabszych odmianach 100 kW).

Audi Q4 e-Tron Sportback

Audi Q4 Sportback e-Tron

Design obu SUV-ów jest typowy dla modeli z rodziny e-Tron. Mamy więc imitację sześciokątnego grilla oraz tylne lampy połączone LED-owym paskiem świetlnym. Model Sportback otrzymał natomiast bardziej smukłą sylwetkę z opadającą ku tyłowi linią dachu w stylu coupe. Audi Q4 e-Tron ma natomiast bardziej konwencjonalne, typowe dla kompaktowych SUV-ów kształty. Podstawowe modele 35 i 40 uciągną przyczepę o masie do 1000 kg, zaś topowy 50 ma 1203 kg maksymalnego uciągu. Nabywcy mogą wybierać spośród specjalnych dla tego modelu obręczy o rozmiarach od 19 do 21-calowych oraz ośmiu kolorów nadwozia.

ZOBACZ TAKŻE
Nowe Audi E-Tron GT już oficjalnie. Przewaga dzięki technice w praktyce

Kabina Audi Q4 e-tron ma być elegancka i praktyczna. W kieszeniach drzwi znalazło się miejsce na butelki o poj. 1 l. Pojemność wszystkich schowków we wnętrzu to podobno około 25 l. W bagażniku Q4 e-trona zmieści się kolejne 520 l (Q4 e-tron) lub 535 l (Q4 Sportback e-tron) . Przez złożenie siedzeń drugiego rzędu przestrzeń można powiększyć do 1490 l albo 1460 l.

Szereg nowatorskich rozwiązań dla marki

Oba elektryczne SUV-y mają 4,59 m długości, niecały 1,87 m szerokości oraz 1,63 m wysokości. Ich rozstaw osi liczy natomiast 2,76 m. Warto podkreślić, że podłoga w kabinie jest całkowicie płaska, podczas gdy konkurencyjny Mercedes EQC ma dość spory tunel środkowy w tylnym rzędzie siedzeń. Jeśli chodzi o materiały, Audi zaoferuje nabywcom wybór pomiędzy sztuczną skórą a wysokogatunkową skórą Nappa. Do sztucznej skóry producent dołącza wykończenie Dinamica o fakturze przypominającej zamsz, jednak składające się w 45% z materiałów pochodzących z recyklingu. W modelu podstawowym będzie plastik, a w bogatszych odmianach opcjonalne drewno i aluminium.

Audi Q4 Sportback

Audi Q4 Sportback

System infotainment MMI korzysta standardowo z 10,1-calowego dotykowego ekranu i cyfrowego zestawu zegarów. Opcjonalnie dostępny jest większy 11,6-calowy wyświetlacz z bardziej zaawansowaną konfiguracją MMI Plus z bezprzewodową łącznością Apple CarPlay i Android Auto. Warto dodać, że jest on największym ekranem, jaki marka dotychczas stosowała w którymś ze swoich modeli. Audi Q4 e-Tron ma też parę elementów, których nie było wcześniej w żadnym innym modelu. Są to zaawansowy asystent głosowy, aktywowany za pomocą komenty head-up oraz wyświetlacz head-up wykorzystujący rozszerzoną rzeczywistość.

ZOBACZ TAKŻE
Audi Q4 Sportback e-Tron Concept. Elektrycznej ofensywy ciąg dalszy...

Audi Q4 e-Tron – uczy planować

Samochód wykorzystuje także zaawansowaną funkcję o nazwie “E-Tron Route Planner”. Oblicza on najszybszą trasę i najlepsze opcje szybkiego ładowania prądem stałym po drodze. Planer trasy podaje również takie informacje, jak czas jazdy, czas ładowania i szacowany zasięg na miejscu. Ponadto Q4 e-Tron można wyposażyć w opcjonalny system car audio firmy Sonos o mocy 850 W. Warto zauważyć, że to pierwszy system car audio tej firmy w jakimkolwiek samochodzie, nie tylko ze znaczkiem Audi.

Audi Q4 e-Tron

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama
Reklama



Reklama