Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Nowe Porsche Macan to istna rewolucja. Jednak nie dla każdego

Ponad 10 lat przyszło nam czekać na nowego Porsche Macana. Gdy już nadszedł ten dzień, okazało się, że samochód wciąż jest niesamowity i ma sportowe geny marki, jednak jest tylko i wyłącznie elektrykiem.

Porsche Macan EV
Fot. Porsche

10 lat to szmat czasu w przypadku samochodów osobowych, zwłaszcza, gdy mówimy o markach premium. Porsche doskonale o tym wie, jednak dotychczasowy Macan sprzedawał się naprawdę dobrze i Niemcom nie spieszyło się z wprowadzeniem następcy. Dość powiedzieć, że od 2014 roku sprzedano ponad 800 000 Macanów na całym świecie i cały czas cieszy się on sporą popularnością. Tylko w 2023 r. sprzedano ponad 80 tys. Macanów, co czyni go drugim najpopularniejszym Porsche 2023 roku, zaraz po większym Cayenne. Czas płynie jednak nieubłaganie i Macan doczekał się właśnie następcy… Następcy, który jest wyłącznie elektrykiem.

Porsche Macan znowu spokrewnione z Audi

Porsche Macan bazuje na nowej platformie PPE, z której skorzysta także m.in. Audi Q6 e-tron.  Nowy Macan mierzy 4784 mm długości, 1938 mm szerokości i 1622 mm wysokości. Łagodnie opadająca przednia pokrywa oraz mocno zaznaczone błotniki nadają mu dynamiczny wygląd.  Rozstaw osi zwiększony do 2893 mm – o 86 mm większy niż w poprzedniku – równoważą typowe dla elektryków krótkie nawisy z przodu i z tyłu. Do tego mamy spory bagażnik o pojemności 540 litrów oraz frunk mieszczący 84 litry. Maksymalny uciąg wynosi 2000 kg. 

Porsche Macan EV

Fot. Porsche

Świetna aerodynamika, inspiracje Taycanem

Nowy Macan wyróżnia się także dopracowaną aerodynamiką, o czym świadczy współczynnik oporu powietrza cd wynoszący 0,25. System PAA obejmuje adaptacyjny tylny spojler, aktywne klapy przednich wlotów powietrza oraz elastyczne osłony całkowicie uszczelnionego podwozia. Przepływ powietrza optymalizują kurtyny powietrzne pod modułami reflektorów i nisko zawieszony przód. Z tyłu efektywność aerodynamiczną zapewniają specjalne boczne krawędzie, odpowiedzialne za kontrolowane odrywanie strumienia powietrza, oraz żebrowany dyfuzor. 

ZOBACZ TAKŻE
PORÓWNANIE: Porsche Macan vs Alfa Romeo Stelvio vs Jaguar F-Pace

Reflektory w stylu Taycana podzielono na dwie części: spłaszczone górne jednostki świetlne z czteropunktowymi światłami do jazdy dziennej są osadzone w błotnikach i akcentują szerokość samochodu. Nieco niżej umieszczono główny moduł oświetlenia z opcjonalną matrycową technologią LED. Profil formuje typowa boczna linia Porsche – flyline, która tworzy jedną całość z płaską tylną szybą. W połączeniu z bezramkowymi szybami w drzwiach oraz charakterystycznymi bocznymi listwami pozwoliło to uzyskać smukły, sportowy design. Muskularny wygląd tylnej partii nadwozia nadają mocno zaakcentowane błotniki. Pewne kontrowersje wzbudza masywna trójwymiarowa listwa świetlna z tyłu z napisem PORSCHE – w poprzedniku wyglądała ona zgrabniej. 

Porsche Macan EV tył

Fot. Porsche

Nowoczesne i przestronne wnętrze, do tego bardziej eko

W zależności od wariantu i wyposażenia pozycja kierowcy i pasażera z przodu została obniżona względem poprzedniego modelu nawet o 28 mm, natomiast podróżujący z tyłu siedzą nawet o 15 mm niżej i mają większą przestrzeń na nogi. Wnętrze to bez wątpienia Porsche: zintegrowany czarny panel podkreśla szerokość kokpitu. Sam kokpit jest nowocześniejszy i składa się z 12,6-calowego wolnostojącego, zakrzywionego wyświetlacza cyfrowych zegarów, centralnego 10,9-calowego ekranu multimediów i opcjonalnego 10,9-calowego wyświetlacza inforozrywki przed pasażerem. System infotainment bazuje na Android Automotive. 

Porsche Macan EV wnętrze

Fot. Porsche

Oprócz nowoczesnych cyfrowych interfejsów obecne są tu również analogowe elementy sterujące – na przykład do obsługi nawiewów czy klimatyzacji. Z przemyślanymi listwami wykończeniowymi kokpitu i drzwi zintegrowano listwy świetlne LED, które zapewniają zarówno oświetlenie otoczenia, jak i komunikacyjne. W zależności od sytuacji przekazują one informacje lub ostrzeżenia – np. dotyczące powitań, procesu ładowania lub systemów wspomagających kierowcę. Ponadto Porsche chwali się zastosowaniem we wnętrzu nowego Macana ekologicznych materiałów.  Po raz pierwszy koncepcja Porsche Driver Experience obejmuje także wyświetlacz przezierny (head-up) z technologią rozszerzonej rzeczywistości (AR).

ZOBACZ TAKŻE
Debiutuje Porsche Cayenne S E-Hybrid. Odświeżone, czyli szybsze

Macan dostępny w dwóch wersjach, w tym szalonej Turbo 

W gamie znajdziemy dwie wersje napędowe, obie z dwoma silnikami synchronicznymi napędzającymi wszystkie koła. Bazowy Macan 4 oferuje 408 KM i 650 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,2 s i rozpędza się do 220 km/h. Topowy Macan Turbo oferuje aż 639 KM i 1130 Nm (w trybie Overboost), przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,3 s i rozpędza się do 260 km/h. Baterie mają 100 kWh pojemności brutto (95 kWh netto) i zapewniają do 613 km zasięgu w cyklu mieszanym dla wariantu Macan 4 oraz 591 km w wariancie Turbo. Dzięki zastosowaniu architektury 800V możliwe jest szybkie ładowanie mocą do 270 kW, pozwalające na podładowanie baterii od 20 do 80% w zaledwie 21 minut. 

Szybkie ładowanie i zaawansowane technologie, czyli elektryk w wydaniu Porsche

W przypadku stacji ładowania o napięciu 400 V przełącznik wysokiego napięcia w baterii umożliwia ładowanie dzielone. Pozwala to bowiem na efektywny podział akumulatora 800 V na dwa magazyny energii, każdy o napięciu znamionowym 400 V. Umożliwia to wyjątkowo wydajne ładowanie bez dodatkowego wzmacniacza wysokiego napięcia, z mocą do 135 kW. W przypadku domowych wallboxów możliwe jest ładowanie prądem przemiennym z mocą do 11 kW. Podczas jazdy silniki elektryczne mogą odzyskiwać energię z mocą do 240 kW. Również zintegrowany Power Box (ang. Integrated Power Box, IPB) przyczynia się do zwiększenia efektywności nowego Macana. Innowacyjny, kompaktowy moduł IPB łączy trzy komponenty – pokładową ładowarkę AC, grzałkę wysokiego napięcia oraz konwerter DC/DC, ograniczając masę i przestrzeń.

ZOBACZ TAKŻE
Porsche Taycan 4S - pierwsze wrażenia. Obcowanie z przyszłością

Właściwości jezdne godne Porsche

Oba warianty wyposażono w elektronicznie sterowany system Porsche Traction Management (ePTM). Działa on ok. pięciokrotnie szybciej niż konwencjonalny układ 4×4 i może zareagować na poślizg w ciągu 10 milisekund. W Macanie Turbo zastosowano też Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), czyli elektronicznie sterowaną blokadę mechanizmu różnicowego tylnej osi. W topowym Macanie Turbo w standardzie dostaniemy (w słabszym Macanie 4 opcjonalnie) pneumatyczne zawieszenie z elektroniczną kontrolą tłumienia PASM (Porsche Active Suspension Management). Korzysta ono z amortyzatorów w technice dwuzaworowej. Zapewnia to jeszcze większe różnice między poszczególnymi trybami jazdy.

Po raz pierwszy Macan może być wyposażony w opcjonalną skrętną tylną oś, z maksymalnym kątem skrętu kół wynoszącym 5°. Oznacza to zmniejszenie średnicy zawracania w ruchu miejskim do 11,1 m.

Porsche Macan już wycenione w Polsce

Nowy Macan produkowany będzie w Lipsku. Pierwsi klienci otrzymają Macany w drugiej połowie 2024 roku. Bazowy Macan 4 kosztuje od 386 000 zł, zaś topowy Turbo od 526 000 zł.

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama