Lata 60-te XX wieku to niezwykle barwny okres w historii motoryzacji… zwłaszcza amerykańskiej. Wtedy to bowiem powstały takie legendy jak Ford Mustang, Dodge Charger czy Chevrolet Corvette C2 Stingray. Był to także czas wielu śmiałych konceptów. Rok 1961 zaowocował jednym z najciekawszych prototypów, jakim był Chrysler Turboflite. Autorem tego konceptu był główny projektant Chryslera z lat 1953-1962 – Virgil Exner.
Chrysler Turboflite – niczym pojazd z innej planety
Samochód został skonstruowany przez pochodzącą z Turynu firmę Ghia, która zajmowała się produkcją karoserii. Samochód został tak zaprojektowany, aby przekraczać wszelkie granice. Chrysler Turboflite korzystał z silnika turbinowego, który był aż o połowę mniejszy od konwencjonalnej jednostki V8. Dostępny był 110-woltowy przewód zasilający. Był on używany do ustawiania w linii podłogi w celu obsługi różnych funkcji demonstracyjnych, takich jak zadaszenie czy oświetlenia elektroluminescencyjnego.
Najciekawszym akcentem pojazdu była jednoczęściowy szklany dach, który unosił się i opuszczał wraz z przednią szybą oraz bocznymi szybami. Całość wyglądała niczym kapsuła statku kosmicznego. Podnosił się on automatycznie po otwarciu drzwi, umożliwiając wygodne wsiadania i wysiadanie wszystkim czterem pasażerom. Samochód ze swoją „płaską” karoserią i wielkim spoilerem wyróżniał się dobrą aerodynamiką. Podobny spoiler trafił do Dodge’a Chargera Daytona z lat 1969-1970.
Odważny i futurystyczny styl
Warto też wspomnieć o tylnych światłach w postaci szerokiej blendy świetlnej (znalazła ona zastosowanie w nieco innej formie w Dodge’u Chargerze z 1966 roku). Ciekawie wyglądały również dwie pionowe końcówki układu wydechowego oraz opony z białymi paskami na bieżniku oraz na ścianie bocznej.
Projekt wnętrza obejmował sportowe fotele w kokpicie inspirowane samolotami, tablicę przyrządów z dużą tarczą obrotomierza po prawej stronie kolumny kierownicy z rozbudowanym wskaźnikiem temperatury.
Na bazie śmiałego konceptu powstało seryjne coupe Chrysler Turbine Car z napędem turbinowym. Także on został skonstruowany przez firmę Ghia, jednak poza koncepcją napędu odstawał od pierwowzoru, zwłaszcza stylistycznie. Był on bowiem zwykłym konwencjonalnym coupe o niezbyt porywającym designie. Produkowano go w latach 1963-1964.
Tymczasem wyglądające niczym auto z innej planety śmiało stylizowany Chrysler Turboflite na długo zostanie w naszej pamięci. Jego odważny design i futurystyczne rozwiązania na długo zostaną w naszej pamięci.