Hyundai Ioniq 5 nie bez powodu określany jest jako najważniejsza tegoroczna premiera koreańskiego producenta. Samochód wyróżnia się nie tylko wyjątkowym designem łączącym styl retro z nowoczesnym, ale również wieloma innowacyjnymi rozwiązaniami, jak np. ruchoma konsola czy możliwość posłużenia jako mobilna ładowarka. Koreański elektryczny crossover ma jednak znacznie więcej atutów niż można się spodziewać. Dość powiedzieć, że nawiązuje on – przynajmniej według producenta – do słynnego modelu Pony.
Hyundai Ioniq 5 – nowa definicja elektromobilności
Hyundai Ioniq 5 jest pierwszym modelem koreańskiej marki korzystającym z dedykowanej do samochodów elektrycznych platformy E-GMP. Przy okazji jest on produkcyjnym odpowiednikiem prototypu 45 Concept, który zadebiutował w 2019 roku na targach we Frankfurcie.
Progresywny design modelu Ioniq 5 stanowi odejście od poprzednich standardów, odkrywając nową swobodę projektowania. Przywołuje śmiałą sylwetkę Hyundaia Pony, pierwszego samochodu produkowanego przez firmę Hyundai. Ioniq 5 symbolizuje 45-letnią obecność Hyundaia w życiu Klientów, i łączy przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Unikalny wygląd zewnętrzny jest inspirowany profilem modelu Pony, który dostosowano do rozstawu osi wynoszącego 3 000 mm. Wymiary zewnętrzne to 4635 mm długości, 1890 mm szerokości i 1605 mm wysokości.
Po raz pierwszy w samochodzie Hyundai przednia maska zachodzi na błotniki, co minimalizuje odstępy między panelami, zapewniając optymalną aerodynamikę. Przedni zderzak przyciągająca wzrok kształtem litery V oraz charakterystycznymi światłami do jazdy dziennej, które zapewniają niepowtarzalną sygnaturę świetlną. Małe, przypominające piksele światła zastosowano również z tyłu pojazdu.
Living Space i Universal Island – niektóre z szeregu innowacyjnych rozwiązań
Po bokach, automatycznie wysuwane klamki drzwi zapewniają gładki wygląd powierzchni i zwiększoną wydajność aerodynamiczną. Masywny słupek C, zainspirowany koncepcją samochodu elektrycznego Hyundaia 45, nadaje Ioniq-owi 5 imponującej prezencji, którą można łatwo rozpoznać z daleka.
Motyw Living Space przewija się w całym wnętrzu. W szczególności przejawia się poprzez Universal Island, ruchomą konsolę środkową, która może cofnąć się nawet o 140 mm. Universal Island wraz z płaską podłogą, pod którą umieszczono akumulatory, pozwala na większą swobodę ruchu wewnątrz pojazdu.
Wiele elementów wnętrza – siedzenia, podsufitka, tapicerka drzwi, podłoga i podłokietnik –wykorzystuje ekologiczne materiały pozyskiwane w zrównoważony sposób, m. in. butelki PET z recyklingu, przędzę roślinną i z naturalnej wełny, skórę ekologiczną i bio farbę z ekstraktami roślinnymi. Klienci mogą wybierać spośród dziewięciu kolorów nadwozia, w tym pięciu inspirowanych naturą, dostępnych wyłącznie dla Ioniq-a 5. Wnętrze ma trzy opcje kolorystyczne.
Hyundai Ioniq 5 – stylowy i wyjątkowo przestronny crossover
Hyundai Ioniq 5 jest dostępny z szeregiem różnych napędów elektrycznych (PE), aby dopasować się do potrzeb każdego klienta w zakresie mobilności, bez kompromisów w zakresie wydajności. Klienci mogą wybierać spośród dwóch opcji akumulatorów, 58 kWh lub 72,6 kWh oraz dwóch układów silników elektrycznych: podstawowego z silnikiem tylko z tyłu, albo opcjonalnego z silnikami z przodu i z tyłu. Wszystkie warianty zapewniają przyzwoity zasięg i osiągają prędkość maksymalną 185 km/h.
Na szczycie gamy silników elektrycznych znajduje się opcjonalny napęd na wszystkie koła (AWD). Połączono go z akumulatorem o pojemności 72,6 kWh. Zapewnia on łączną moc wyjściową 225 kWh (306 KM) i moment obrotowy 605 Nm. Ta wersja może przyspieszyć od 0 km/h do 100 km/h w 5,2 sekundy.
Drugi wariant z większą baterią ma napęd wyłącznie na tył i jeden silnik elektryczny, który zapewnia 160 kW (217 KM) i 350 Nm momentu obrotowego, a pierwsze 100 km/h osiąga po 7,4 s. Dla wersji z napędem na dwa koła (2WD) i akumulatorem 72,6 kWh zasięg Ioniq-a 5 na jednym ładowaniu wyniesie około 470–480 km, zgodnie z cyklem WLTP. Pojemność bagażnika wynosi 531 l, a po złożeniu tylnych foteli rośnie do 1591 l. Przedni bagażnik w wersji z napędem na jedną oś ma 57 l pojemności. W wersji AWD ma 24 l.
Ultraszybkie ładowanie wraz z innowacyjną funkcją Vehicle-to-Load (V2L)
Platforma E-GMP może obsługiwać zarówno infrastrukturę ładowania 400 V, jak i 800 V. Platforma oferuje standardowo możliwość ładowania 800 V wraz z ładowaniem 400 V bez potrzeby stosowania dodatkowych komponentów lub adapterów. Jest to pierwsza na świecie opatentowana technologia, która wykorzystuje silnik i falownik w celu zwiększenia napięcia z 400 V do 800 V, by zapewnić stabilną zgodność ładowania.
Dzięki ładowarce 350 kW Ioniq 5 może być naładowany od 10 procent do 80 procent w zaledwie 18 minut. Wystarczy pięć minut ładowania, aby uzupełnić energię wystarczającą na przejechania 100 km.
Hyundai Ioniq 5 wspiera również aktywny tryb życia w zakresie mobilności elektrycznej. Wszystko dzięki innowacyjnej funkcji V2L. Umożliwia ona bowiem klientom swobodne używanie lub ładowanie dowolnych urządzeń elektrycznych, takich jak rowery elektryczne, skutery lub sprzęt kempingowy – w ruchu lub stacjonarnie.
Funkcja V2L może dostarczyć do 3,6 kW mocy. Port V2L znajduje się pod siedzeniami w drugim rzędzie i można go używać, gdy pojazd jest włączony. Drugi port V2L znajduje się przy porcie ładowania na zewnątrz pojazdu. Za pomocą konwertera Klienci mogą ładować sprzęt elektryczny dużej mocy. Port zewnętrzny zapewnia zasilanie nawet wtedy, gdy pojazd jest wyłączony.
Innowacyjna łączność i pomoc kierowcy dla bezpieczeństwa i wygody
Ioniq 5 bezproblemowo integruje zaawansowane technologie, zapewniając ulepszone cyfrowe wrażenia użytkownika. Szeroki, konfigurowalny, podwójny kokpit zawiera 12-calowy, w pełni dotykowy ekran informacyjno-rozrywkowy oraz 12-calowy cyfrowy zestaw wskaźników.
Po raz pierwszy w Hyundaiu, w Ioniq-u 5 znalazł się wyświetlacz Head-Up w rzeczywistości rozszerzonej (AR HUD). Właściciwie zmienia on przednią szybę w ekran wyświetlacza.
Hyundai Ioniq 5 posiada również pakiet Hyundai SmartSense. Jest to bowiem zestaw zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, zapewniający najwyższy poziom bezpieczeństwa i wygody w drodze. Ioniq 5 to pierwszy model Hyundaia, który oferuje asystenta jazdy autostradowej – poziom 2 (HDA 2). Inne systemy wspomagające jazdę obejmują asystenta unikania kolizji czołowych (FCA), asystenta monitorowania martwego pola (BCA), inteligentnego asystenta ograniczenia prędkości (ISLA), system monitorowania uwagi kierowcy (DAW), asystenta świateł drogowych (HBA) i nie tylko.
Hyundai Ioniq 5 będzie dostępny w wybranych regionach od pierwszej połowy 2021 roku.