Premiera nowego Golfa zawsze była ważnym wydarzeniem na rynku motoryzacyjnym. Nie inaczej jest w przypadku VIII wcielenia lidera wśród aut kompaktowych. Volkswagen Golf VIII zastąpi oferowanego do 2012 r. poprzednika.
Golf z krwi i kości
Pod względem stylistyki nie spodziewaliśmy się niespodzianek. Faktycznie – ósma generacja Golfa stanowi bardziej ewolucję poprzednika. Co prawda pas przedni został zmieniony, a reflektory Matrix LED są bardziej spłaszczone i agresywne, jednak sylwetka i tylna część nadwozia wraz z szerokim słupkiem C są już typowo „golfowate”. Oczywiście trzeba wspomnieć o nowym logo marki, zaprezentowanym przy okazji premiery elektrycznego ID.3. Design nadwozia nabrał więcej lekkości i dynamiki.
Choć Golf VIII wydaje się niższy i dłuższy, jego wymiary nie odbiegają znacząco od poprzednika. Nowy kompakt z Wolfsburga ma 4,28 m długości, 1,79 m szerokości, 1,46 m wysokości oraz rozstaw osi wynoszący 2,64 m. Poprawiono także aerodynamikę pojazdu – współczynnik Cx wynosi teraz 0,275. Samochód jest pierwszym modelem niemieckiego koncerny zbudowanym na udoskonalonej wersji platformy MQB (MQB evo). Zaowocowało to przestronniejszą kabiną.
Prawdziwa rewolucja dokonała się w kabinie kompaktowego Volkswagena. Kokpit nowego Golfa został zdominowany przez ekrany i przypomina w pewnym stopniu Mercedesa klasy A. W topowej wersji wyświetlacze mają przekątną 10 cali. Jeden z nich obsługuje wirtualne zegary, a drugi multimedia i stanowi jednocześnie panel klimatyzacji. Oprócz tego nabywca będzie mógł zdecydować się na opcjonalny ekran head-up.
Golf VIII – pionier w klasie kompaktów
Systemy nie tylko współpracują ze sobą, ale komunikują się także ze światem zewnętrznym poprzez łączność online. Przykładowo – jeśli używamy w firmie kilku Golfów, ustawienia można zapisać w „chmurze” i przenieść je do innego auta – nie musimy wtedy na nowo ustawiać np. lusterek, foteli czy klimatyzacji. Zabrakło pokręteł (pozostały jedynie na kierownicy). Pojawiły się za to m.in. obsługa głosowa, aktywowana poprzez komunikat „Hej, Volkswagen”, powierzchnie wrażliwe na dotyk czy obsługa gestami. Sposób obsługi systemu zaprojektowanego od podstaw systemu multimedialnego przypominać ma użytkowanie smartfona.
Golf VIII ma aplikację, przez którą można sprawdzić jego stan. Auto komunikuje się z innymi użytkownikami dróg w promieniu 800 m (system Car2X), informując o sytuacji na drodze. Jeśli jadący przed nim pojazd rozpocznie hamowanie awaryjne, ten automatycznie włączy światła z tyłu.
Technologia jutra
Po raz pierwszy w samochodzie tej klasy pojawił się system jazdy półautonomicznej. Mowa tu o znanym z Passata systemie Travel Assist. Dzięki niemu kompaktowy Volkswagen może poruszać się autonomicznie po autostradzie do prędkości 210 km/h.
Jeszcze większa elektryfikacja
Golf VIII został poddany jeszcze większej elektryfikacji. Poza tradycyjnymi silnikami benzynowymi i Diesla, znajdziemy też miękkie hybrydy (eTSI) oraz hybrydy typu plug-in (eHybrid). Wszystkie jednostki otrzymają turbodoładowanie. Docelowo rozwijać będą od 90 do ponad 300 KM. Nowościami będą dwa 3-cylindrowe silniki o mocach 90 i 110 KM oraz dwa 4-cylindrowe diesle rozwijające 115 i 150 KM. Nowe benzyniaki pracują w układzie Millera. W konstrukcjach wysokoprężny Volkswagen po raz pierwszy zastosował dwukrotny wtrysk czynnika AdBlue. Nowe są także 4 spośród 5 oferowanych układów hybrydowych.
Po raz pierwszy w Golfie zastosowano instalację 48V. Napęd eTSI będzie oferowany z jednostkami o mocach 110, 130 i 150 KM. Najmocniejsza odmiana hybrydowa plug-in (Golf GTE) rozwija teraz 245 KM i posiada litowo-jonowy akumulator o pojemności 13 kWh.
Golf VIII – nowy rozdział w historii modelu
Do historii przechodzą dotychczasowe wersje wyposażenia, jak Trendline, Comfortline czy Highline. Zamiast nich pojawią się Golf, Life, Style oraz R-Line. Już w bazowej wersji nabywca otrzyma diodowe reflektory przednie, system bezkluczykowego uruchamiania, cyfrowy kokpit, automatyczną klimatyzację, system łączności online, systemy Front Assist i Lane Assist oraz wspomniany system Car2X. W przyszłym roku pojawią się kolejne wersje Golfa, m.in. GTI, TCR, GTD, GTE oraz Golf R.