Connect with us

Czego szukasz?

Porady

Kolumna MacPhersona – co to jest i czemu służy? Wyjaśniamy

Kolumna macphersona jest obecnie najpopularniejszym typem zawieszenia kół przednich w samochodach osobowych. Wyjaśniamy czym jest, skąd się wywodzi oraz jaką spełnia rolę.

kolumna macphersona zawieszenie samochodu

Najpierw kilka słów o historii tego rozwiązania. Otóż kolumna MacPhersona wywodzi już z 1949 roku, kiedy to zastosowano ją po raz pierwszy w Fordzie Vedette. Jej wynalazcą był utalentowany amerykański inżynier Earl S. MacPherson. Kolumna MacPhersona swoją popularność zawdzięcza przede wszystkim zwartej budowie. Pozwala to zaoszczędzić miejsce i stosować dopracowane rozwiązania w przednionapędowych samochodach z silnikiem montowanym poprzecznie.

Kolumna MacPhersona – duże osiągnięcie techniczne

W układzie zawieszenia samochodowego występują trzy rodzaje elementów – tłumiące, sprężyste i prowadzące. Elementy prowadzące dbają o to, aby koła utrzymywały prawidłowy tor jazdy. Części tłumiące mają za zadanie tłumić drgania powstające na styku koła z podłożem. Elementy sprężyste z kolei, a więc sprężyny, drążki, łączniki i stabilizatory, decydują o utrzymaniu właściwej zwartości całego układu.

Kolumna MacPhersona jest podzespołem niezależnym (pracującym oddzielnie przy każdym kole), składającym się z amortyzatora, sprężyny śrubowej oraz zwrotnicy. Jako całość przymocowana jest od góry do kielichów amortyzatora, a od dołu do wahacza. Dzięki umiejętnemu połączeniu wszystkich wymienionych elementów, kolumna MacPhersona posiada jednocześnie właściwości prowadzące, sprężyste i tłumiące. Co więcej, układ ten jest również niezwykle prosty w budowie i łatwy w obsłudze. Jest to rozwiązanie ekonomiczne zarówno z punktu widzenia kosztów produkcji, jak i zajmowanego miejsca.

Zalety i wady

Podstawową zaletą kolumny MacPhersona jest wielokrotnie już wspominana kompaktowa budowa oraz prosta konstrukcja, niska cena produkcji oraz niewielka waga. Element ten zapewnia także duży skok zawieszenia i dobre tłumienie nierówności. Zapewnia przy tym dobrą trakcję, a także zwrotność czy stabilność podczas hamowania.

Wadą kolumny MacPhersona jest wrażliwość na uszkodzenia mechaniczne, zwłaszcza na uderzenia, do których dochodzi przy najechaniu na wyraźne obniżenie gruntu (np. na większą dziurę w asfalcie). Poza tym konstrukcja ta niezbyt sprawdza się w przypadku aut o dużej mocy. Ich producenci stosują rozmaite modyfikacje kolumny MacPhersona po to, by zredukować jej wady wynikające ze zmniejszenia przyczepności w zakręcie (podczas skręcania występuje niekorzystne tarcie w gnieździe tłoczyska amortyzatora).

ZOBACZ TAKŻE
Czym jest martwy punkt? Wyjaśniamy, na co uważać przy martwym polu

Warto wiedzieć

W trakcie eksploatacji pojazdu kolumna MacPhersona ulega oczywiście zużyciu jak każdy inny element. Wraz z upływem lat amortyzatory tracą siłę tłumienia a sprężyny potrafią pękać. Zniszczeniu ulegają także poduszki i łożyska górnego mocowania do kielichów. W razie wykrycia usterki nie należy przeciągać terminu naprawy, gdyż niesprawna kolumna ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy. Amortyzatory zawsze wymienia się parami. Po ich wymianie montuje się także nowe osłony tłoczysk oraz odboje.

Demontaż kolumny MacPhersona jest czasochłonną i dosyć skomplikowaną czynnością. Dlatego też warto wtedy skontrolować stan innych podzespołów, do których uzyskujemy dostęp po jej demontażu. Są to np. poduszki pod amortyzatorami, łożyska czy wahacze kół. Po wymianie kolumny i montażu nowych części konieczne jest sprawdzenie geometrii zawieszenia.

5/5 (liczba głosów: 1)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama