Włosi od wielu lat słyną z dosyć śmiałego i zarazem specyficznego podejścia do konstruowania samochodów. Dotyczy to zarówno modeli seryjnych jak i pojazdów koncepcyjnych. Najlepszym dowodem na to jest prototypowe Maserati Buran. Ten nad wyraz oryginalny koncept po raz pierwszy ujrzał światło dzienne podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2000 roku. Nazwa pojazdu pochodzi od syberyjskiego wiatru.
Maserati Buran – włoska robota
Choć na pierwszy rzut oka Maserati Buran wydaje się dosyć niewielkie, w rzeczywistości było zgoła inaczej. Auto mierzyło bowiem niemal 5 m długości, blisko 2 m szerokości i 1,63 m wysokości. Rozstaw osi liczył pokaźne 2,93 m. Swoim kształtem samochód przypominał nieco… Renault Vel Satis i Avantime z 2001 roku, które to dla odmiany były modelami seryjnymi.
Samochód powstał w Kalifornii a za inspirację dla stylistów ze studia Italdesign posłużyły taksówki z Nowego Jorku z 1978 r. oraz pochodząca również z 1978 r. Lancia Megagamma. Najciekawszym akcentem koncepcyjnego Maserati były przesuwane elektrycznie, przesuwane tylne drzwi. Pojazd łączył w sobie cechy hatchbacka i minivana. Pojawiło się także nawiązanie do sedana w postaci oddzielnej klapy bagażnika, która otwierała się (a właściwie wysuwała) w dość nietypowy sposób na specjalnych uchwytach. W oczy rzucały się także dwie spłaszczone końcówki układu wydechowego.
Przytulna zamszowa kabina Maserati Buran również otrzymała nawiązania do minivana m.in. w postaci zamontowanego wysoko na konsoli środkowej lewarka zmiany biegów. Jak przystało na markę premium, Włosi zadbali o detale oraz atmosferę luksusu. Zamszem obito nawet… środkową część kierownicy. Ciekawymi akcentami był także spory analalogowy zegarek w górnej części kokpitu. Kierownicę oraz deskę rozdzielczą wykończono czymś w rodzaju lakieru fortepianowego lub błyszczącego czarnego drewna.
Motoryzacyjna ciekawostka
Pod maską włoskiego konceptu znalazła się podwójnie doładowana jednostka V8 o pojemności 3.2 litra, pochodząca z modelu 3200 GT. Rozwijała ona 370 KM. Napęd trafiał na obie osie za pośrednictwem 6-biegowej automatycznej przekładni Tiptronic.
Maserati Buran do dziś pozostaje jednym z najbardziej kontrowersyjnych modeli w historii włoskiej marki. Bierze się to zapewne stąd, że producent od lat kojarzony był z luksusowymi limuzynami oraz samochodami sportowymi. Niemniej jednak obfite w liczne smaczki stylistyczne i ciekawe detale Maserati Buran jest swego rodzaju wartą zapamiętania historią, która kiedyś się przydarzyła, ale zapewne już się nie powtórzy.