W ostatnich miesiącach zrobiło się głośno o nieudanych próbach pobicia oficjalnego rekordu prędkości przez amerykańską firmę Shelby Supercars i jej hipercar Tuatara. Miała ona osiągnąć 508 km/h, jednak było sporo zastrzeżeń co do wiarygodności próby. Kolejnych parę prób zakończyło się fiaskiem z uwagi na usterki pojazdu. Ostatecznie zaś samochodem uzyskano 455 km/h. Już standardowa Tuatara rozwija zawrotne 1774 KM w przypadku paliwa E85 (na zwykłym ma 1350 KM). Sercem pojazdu jest podwójnie doładowana jednostka V8 z płaskim wałem korbowym o pojemności 5.9 litra. Amerykanie zapowiedzieli jednak dwie limitowane, jeszcze bardziej ekstremalne wersje w postaci modeli SSC Tuatara Striker oraz Tuatara Agressor.
SSC Tuatara Striker – wyjątkowo agresywny bodykit
Tuatara Striker skupia się przede wszystkim na ulepszeniach aerodynamicznych, aby znacznie zwiększyć siłę docisku. SSC twierdzi, że siła docisku jest zwiększona trzykrotnie przy prędkości 258 km/h (160 mph). Część agresywnego bodykitu Tuatary Striker stanowi aktywny tylny spojler, stabilizator pionowy oraz zmodyfikowany tylny dyfuzor. Przedni splitter ze zingerowanymi płaszczyznami nurkowymi znajduje się z przodu, zaś po bokach są odchylane wahacze.
W efekcie siła docisku wzrosła z 162 do aż 500 kg. Nacisk na przednią oś wynosi 45,4%, zaś na tylną 54,6%. Projektant SSC Jason Castriota powiedział, że na zaprojektowanie pakietu aerodynamicznego Strikera poświęcono aż 1000 godzin. W kabinie z kolei pojawiło się więcej włókna węglowego i alcantary. Moc pozostała bez zmian i nadal wynosi 1774 KM.
Tuatara Agressor – torowy killer o mocy ponad 2200 KM
Drugą z szalonych odmian jest SSC Tuatara Agressor. To przeznaczona na tor wyjątkowo ekstremalna wersja o mocy 2231 KM. Niestety producent nie podał zbyt wielu informacji na jej temat poza tym, że dźwięk można dostroić, zaś gwarantowane przez pojazd osiągi, prezencja i wrażenia z jazdy są niemożliwe do uzyskania w drogowej wersji Tuatary. Standardem będzie deska rozdzielcza z włókna węglowego, zaś nabywcy otrzymają możliwość dostosowania własnych foteli kubełkowych, pięciopunktowych pasów wyścigowych oraz klatki bezpieczeństwa z włókna węglowego. Klienci mogą też wybrać okna Lexan oraz pozbawione izolacji wnętrze.
Produkcja obu wariantów będzie ściśle limitowana. SSC Tuatara w standardowej odmianie powstanie w liczbie 100 egzemplarzy. Tyle samo sztuk liczyć będzie SSC Tuatara Striker, zaś Agressorów powstanie zaledwie 10. Informacji o cenie nie podano, jednak w przypadku takich pojazdów nie odgrywa to już większego znaczenia. Standardowa Tuatara kosztule blisko 2 mln dolarów, zaś wersje specjalne będą zapewne droższe o co najmniej 200 tys. $.
Zastępca redaktora naczelnego, wcześniej współzałożyciel power-car.pl. Student IV roku Dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Motoryzacja jest jego pasją od najmłodszych lat. Jest wielkim miłośnikiem amerykańskiej motoryzacji, a w szczególności muscle carów i wielkich SUV-ów. W samochodach najbardziej ceni niczym nieskrępowaną przyjemność z jazdy oraz piękne brzmienie silników, zwłaszcza V8.
- Paweł Bartochahttps://motohigh.pl/author/pbartocha/
- Paweł Bartochahttps://motohigh.pl/author/pbartocha/
- Paweł Bartochahttps://motohigh.pl/author/pbartocha/
- Paweł Bartochahttps://motohigh.pl/author/pbartocha/