Nasze profile w mediach społecznościowych

Samochody elektryczne

Vosco EV2 zaprezentowane. Nowy elektryk z Polski – realia są brutalne

Parę dni temu w Łodzi miał miejsce Kongres Nowej Mobilności. Podczas niego zaprezentowano szumnie zapowiadany polski samochód elektryczny o nazwie Vosco EV2. Choć plany producenta są ambitne, realia rynkowe są niestety dość brutalne i trudno nam wierzyć w sukces tego przedsięwzięcia.

Opublikowano

w dniu

Vosco EV2
Fot. kfso.pl

Znana ze stworzenia nowej elektrycznej Syreny (S106 EV) firma AMZ Kutno już w grudniu 2020 roku zapowiedziała jej następcę, a więc model Vosco EV2. W czwartek podczas specjalnego eventu w Łodzi zaprezentowano wreszcie pojazd stworzony przez firmy Polfarmex oraz wspomniane AMZ Kutno. Samochód bazuje na autorskiej, opracowanej w Kutnie, ramie nośnej ze stali nierdzewnej. Nadwozie opracowano pod okiem Damiana Wolińskiego, który jest jednym z laureatów konkursu Electromobility Poland oraz twórcą zbudowanego w Kutnie koncepcyjnego Poloneza, któremgo też opisywaliśmy w ubiegłym roku.

Vosco EV2 – elektryczna Syrena z genami Opla

Wróćmy jednak do Vosco EV2, a dokładniej do szczegółów dotyczących pojazdu. Jest to samochód na pograniczu segmentów miejskiego i kompaktowego, ze wskazaniem na ten pierwszy. Mierzy on bowiem 4,22 m długości, 1,72 m szerokości oraz 1,51 m wysokości. Rozstaw osi liczy 2,54 m. Samochód waży 1480 kg, z czego na baterie przypada 280 kg.

Vosco EV2

Wiadomo, że elektryka pokładowa pochodzi z Opla (na co zresztą wskazuje dość prosty projekt deski rozdzielczej i kierownica). Akumulatory natomiast pochodzą od zewnętrznego dostawcy, którego jednak nie wskazano. Zresztą kabina wygląda wyjątkowo skromnie i raczej nie opiewa w luksusy. Na wyposażeniu auta znajdą się jednak elektrycznie sterowane przednie szyby, elektryczny hamulec ręczny, klimatyzacja, podgrzewana przednia szyba, światła Full LED, przełącznik trybów jazdy (Eco, Normal i Sport) oraz system infotainment z 9-calowym dotykowym ekranem.

ZOBACZ TAKŻE
Syrena Vosco EV2 czyli następca S106EV. Zwiastun polskiego elektryka

Baterie zamontowano w tunelu środkowym oraz pod tylnymi siedzeniami. Mają one 31,5 kWh pojemności. Ma to się przekładać na realny zasięg rzędu od 210 do 250 km (według WLTP 290 KM). Jednocześnie układ napędowy rozwija 156 KM, a w trybie sportowym nawet 240 KM. Prędkość maksymalną ograniczono do 140 km/h, a w układzie przeniesienia napędu zastosowano przekładnię bezstopniową. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmie około 9 sekund – trochę długo. Zapewne spora w tym „zasługa” dużej masy własnej pojazdu.

Kosztowny i skomplikowany plan z niewielkimi szansami na sukces

Przedstawiciele producenta zapewniają, że Vosco EV2 to samochód gotowy do produkcji pod względem technologicznym. Zapewnione są łańcuchy dostaw, zaś 85% części pochodzi z Polski, lub najdalej – z Europy. Oczywiście największy problem tkwi w kwestii finansów. Otóż cały event w Łodzi zorganizowano w celu znalezienia potencjalnego inwestora, który byłby w stanie wyłożyć od 1 do 2 miliardów złotych na uruchomienie produkcji seryjnej Vosco EV2… Cóż, łatwo nie będzie, a czas gra tylko na niekorzyść producenta.

ZOBACZ TAKŻE
Polonez w nowym wcieleniu. Nowy pomysł FSO Syreny

Poza tym konkurencja oferuje znacznie lepsze konstrukcje – fakt, że EV2 ma kosztować około 100 000 zł, nie znaczy, że stanie się z miejsca hitem sprzedaży. Wdrożenie nowej marki na rynek i uruchomienie seryjnej produkcji samochodu jest bowiem bardzo kosztownym i czasochłonnym procesem, który mało każdemu się udaje.

5/5 (liczba głosów: 1)

The requested resource was not found on this server.

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Reklama