Nasze profile w mediach społecznościowych

Samochody

Kultowe Renault 5 Turbo powraca jako Legende Automobiles Turbo 3

Jak my lubimy takie projekty. Niedawno mogliśmy zobaczyć współczesną interpretację Audi Quattro, zaś teraz nowego wydania doczekała się kolejna rajdowa legenda w postaci Renault 5 Turbo. Poznajcie Legende Automobiles Turbo 3 – oczywiście autorstwa Francuzów.

Opublikowano

w dniu

Legende Automobiles Turbo 3
Fot. legendeautomobiles.fr

Renault 5 Turbo to jeden z najsłynniejszych samochodów rajdowych lat 80-tych i jednocześnie jedna z największych ikon francuskiej motoryzacji. Samochód zdobył sławę dzięki wyjątkowo mocnej jak na tamte czasy wersji Turbo, wytwarzanej w latach 1980-84. Korzystała ona z 1,4-litrowego silnika z turbosprężarką, rozwijającego aż 160 KM i 220 Nm. Co ciekawe, jednostkę zamontowano centralnie. W przeciwieństwie do cywilnych odmian 5, w wersji Turbo napęd był przenoszony na tylną oś. Duża moc w połączeniu z niską masą na poziomie niecałych 1000 kg, a także dobre wyważenie pojazdu, zaowocowały świetnymi osiągami. Od 0 do 100 km/h Renault 5 przyspieszało w zaledwie 6,6 s i rozpędzało się do aż 209 km/h. Teraz rajdowa legenda doczekała się nowego wydania jako Legende Automobiles Turbo 3.

Powrót rajdowej ikony w świetnym wydaniu

Autorem opisywanego restomoda jest założona przez francuskiego projektanta samochodów Alana Derosiera firma Legende Automobiles, który postanowił spełnić swoje dziecięce marzenie, tworząc współczesne wydanie Renault 5 Turbo. Za projekt odpowiadają także były kaskader samochodowy i współwłaściciel warsztatu zajmującego się renowacją klasycznych samochodów SoCal Frenchiez, Charley Bompas, a także Pierre Chaveyriat, konstruktor samochodów wyścigowych i właściciel sklepu Bloodmotorsport. Oczywiście wszyscy autorzy projektu są Francuzami.

Legende Automobiles Turbo 3

Legende Automobiles Turbo 3 to “ubrany” w dodatkowy pakiet aerodynamiczny stylowy restomod. Jego ręcznie robione nadwozie wykonano z włókna węglowego i przy okazji poszerzon. Pozwoliło to pomieścić 16-calowe felgi z przodu i 17-calowe z tyłu, dostępne w dwóch wzorach. Samochód zachował kanciasty wygląd protoplasty, jednak otrzymał zdobycze współczesnej techniki, np. w postaci LED-owych reflektorów przednich i tylnych. Tylny słupek wieńczą kurtyny powietrzne, będące nawiązaniem do wariantów Turbo 1 i Turbo 2. Przysadzisty tył zawiera czerwony spojler dachowy jako element kontrastowego wykończenia, które znajdziemy także na lusterkach bocznych, środkowej partii felg oraz słupkach A.

Legende Automobiles Turbo 3

Tył wieńczy także spory dyfuzor z dwiema centralnie umieszczonymi końcówkami układu wydechowego o dość oryginalnym, kwadratowym kształcie. Obniżono też prześwit. Zawieszenie natomiast wykorzystuje podwójne wahacze z przodu i tyłu, nawiązując do nowoczesnego podejścia w konfiguracji używanej przez Renault 5 Maxi Turbo.

ZOBACZ TAKŻE
Kultowe Audi Quattro w nowoczesnym wydaniu. Elektryczny Elegend EL1

Legende Automobiles Turbo 3 zachowało ducha protoplasty 

Równie klasycznie prezentuje się kabina Legende Automobiles Turbo 3. Deska rozdzielcza ma bowiem projekt w stylu lat 80-tych, łącznie z charakterystycznymi nawiewami i minimalistycznym projektem. Oczywiście nie zabrakło nowoczesnych akcentów w postaci wirtualnych zegarów czy dwustrefowej klimatyzacji automatycznej. W kabinie także znajdziemy czerwone akcenty w postaci obwódek nawiewów, pasków drzwi a także wstawek na przeprojektowanej dwuramiennej kierownicy. Nie zabrakło też akcentów rajdowych w postaci ultracienkich siedzień z pasami wyścigowymi, wysokiego wybieraka sekwencyjnej skrzyni biegów czy klatki bezpieczeństwa za przednimi fotelami.

Legende Automobiles Turbo 3

Co więcej, zachowano centralne umieszczenie jednostki spalinowej, która na dodatek jest czysto spalinowa. Sercem pojazdu jest bowiem turbodoładowana benzynowa jednostka R4 o mocy aż 400 KM. Napęd trafia, niczym w pierwowzorze, na koła tylnej osi. Firma twierdzi, że “zignorowała wszystkie porady finansowe i nie szczędziła wydatków, aby upewnić się, że jest to najlepsza możliwa wersja ikony segmentu B”. Nie znamy niestety osiągów ani też ceny opisywanego restomoda. Trzeba jednak przyznać, że Legende Automobiles Turbo 3 to kawał dobrej roboty i co ważne, zachowało ducha przodka. Samo Renault natomiast również planuje wypuścić w najbliższych latach nowe wydanie modelu 5, jednak będzie ono miało napęd elektryczny.

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Reklama