Kia Motor prezentuje 4 nowe modele w czasie Paris Motor Show 2018 - motohigh.pl
Nasze social media

Samochody

Kia Motor prezentuje 4 nowe modele w czasie Paris Motor Show 2018

Kia Motors zaprezentowała dziś podczas salonu samochodowego w Paryżu nową Kia ProCeed. Obok shooting brake’a, nowej wersji nadwoziowej Kia Ceed, debiutują Ceed GT i ProCeed GT wyposażone w najmocniejszą jednostkę napędową w ofercie kompaktowego hatchbacka marki Kia oraz Ceed GT Line. Swój europejski debiut w Paryżu ma również elektryczny crossover – Kia e-Niro.

Paweł Bartocha

Opublikowano

w dniu

Źródło inf./ fot.: Kia

premiera Kia ProCeed z nadwoziem typu shooting brake

– oferta nowego Ceeda poszerza się o najmocniejsze odmiany – Ceed GT i ProCeed GT

– Ceed GT Line – po raz pierwszy pokazany publicznie

– europejski debiut elektrycznego crossovera marki Kia – e-Niro

– wszystkie nowe modele w standardzie z 7-letnią gwarancją, do przebiegu 150.000 km

Emilio Herrera, dyrektor operacyjny Kia Motors Europe, powiedział: „Nowe samochody, które pokazujemy na salonie samochodowym w Paryżu odzwierciedlają naszą ambicję i pasję do tworzenia pięknych aut. Najlepszym tego przykładem jest ProCeed, który oferuje nabywcom niespotykane w tej klasie nadwozie typu shooting brake o bardzo dynamicznych proporcjach i świetnie stylizowane. Z kolei, Ceed GT zapewnia wysokie osiągi i ogromną radość z jazdy. e-Niro natomiast przełamuje barierę w posiadaniu i w użytkowaniu samochodu elektrycznego. Elektryczny crossover marki Kia jest przystępny cenowo, tani w eksploatacji i funkcjonalny.”

Wszystkie cztery modele zaprezentowane przez Kia w Paryżu będą w standardzie oferowane z unikalną 7-letnią gwarancją (lub do przebiegu 150.000 km). Gwarancja producenta obejmuje również akumulator litowo-jonowy i silnik elektryczny w Kia e-Niro.

Nowa Kia ProCeed oferuje przestronność i funkcjonalność kombi w nadwoziu typu shooting brake, które z wyglądu przypomina coupé

Pokazana po raz pierwszy publicznie w Paryżu, nowa Kia ProCeed o nadwoziu typu shooting brake łączy dynamiczny design samochodów w stylu coupé z przestronnością i funkcjonalnością aut typu kombi. Nowa Kia ProCeed będzie oferowana od początku 2019 roku i wyłącznie na europejskim rynku.

Nowy ProCeed – zaprojektowany, testowany i produkowany w Europie – korzysta z nazwy trzydrzwiowego hatchbacka drugiej generacji, którym była Kia pro_cee’d. Za wygląd i techniczną stronę ProCeeda odpowiadają centrum europejskiego designu Kia oraz ośrodek badawczo-rozwojowy, które mieszczą się w Niemczech. ProCeed będzie produkowany w fabryce Kia w słowackiej Żylinie, w której już powstają nowy Ceed i nowy Ceed kombi, zaprezentowane na początku tego roku.

Nowa Kia ProCeed nawiązuje detalami do pro_cee’da drugiej generacji. Nadwozie typu shooting brake stanowi alternatywę dla tradycyjnych trzydrzwiowych hatchbacków i łączy znakomite proporcje z kompaktowymi rozmiarami, które odpowiadają za zwinność auta. Z DNA coupé, nadwozie ProCeeda jest niższe i dłuższe niż nadwozia Ceeda w wersji hatchback i kombi. Mimo bardzo mocno opadającej linii nadwozia, której nie mają kompaktowe samochody rodzinne, ProCeed udanie łączy atrakcyjny design z funkcjonalnością.

Kabina ProCeeda jest tak samo ergonomiczna, jak pozostałych modeli z rodziny Ceed. We wnętrzu zastosowano wysokiej jakości i miękkie w dotyku tworzywa. 7-calowy ekran dotykowy znajduje się w centralnym punkcie deski rozdzielczej, poniżej niego umieszczono intuicyjne w obsłudze elementy sterowania systemami – audio i klimatyzacji. Konsola środkowa jest delikatnie zwrócona w stronę kierowcy, co ułatwia obsługę.

Emilio Herrera, dyrektor operacyjny Kia Motors Europe, powiedział: „ProCeed reprezentuje wszystko, co ważne dla marki Kia i przenosi rodzinę modeli Ceed na wyższy poziom. Tam, gdzie Ceed kombi specjalizuje się w zastosowaniach praktycznych, ProCeed zapewnia parom lub młodym rodzinom przestronne wnętrze i funkcjonalność kombi, w połączeniu z eleganckim designem. Zazwyczaj, te cechy samochodów wykluczają się. ProCeed jest pierwszym autem w segmencie popularnych modeli, który łączy te dwa przeciwstawne światy”.

Produkcja shooting brake’a ProCeed rozpocznie się w listopadzie. Początek sprzedaży, wyłącznie na rynku europejskim, zaplanowano na pierwszy kwartał 2019 roku.

Kia Ceed GT stawia na znakomite osiągi i wysoką precyzję prowadzenia

Nowa Kia Ceed GT jest znacznie bardziej dopracowana i jeździ jeszcze lepiej niż jej poprzedniczka. Podczas salonu samochodowego w Paryżu najmocniejsza wersja nowego Ceeda – GT – po raz pierwszy jest pokazywana publicznie, podobnie jak nowy ProCeed GT.

Pierwsze – cee’d GT i pro_cee’d GT debiutowały w 2013 roku i rozpoczęły historię usportowionych kompaktów marki Kia. Nowy Ceed GT podąża ich śladem, ale wszystkiego oferuje więcej niż jego poprzednicy – jeszcze lepszą precyzję prowadzenia, jeszcze lepsze osiągi, za które odpowiada mocny, turbodoładowany silnik T-GDi o pojemności 1,6 litra i mocy 204 KM wyposażony w bezpośredni wtrysk benzyny oraz jeszcze więcej systemów asystujących kierowcy i poprawiających komfort obsługi.

Ceed GT charakteryzuje się sportowym wyglądem na zewnątrz, który wizualnie odróżnia go od pozostałych wersji kompaktowego auta marki Kia. Ten model ma nowy zderzak z przodu z większymi wlotami powietrza i z błyszczącym wykończeniem w kolorze czarnym u dołu. Osłona wlotu powietrza do chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa również jest dostosowana do nowego modelu, z ciemnym chromowanym obramowaniem i z subtelnym logo „GT”. Kratka wlotu powietrza z otworami w kształcie plastra miodu ma delikatny czerwony akcent dookoła.

Wnętrze Ceeda GT zostało opracowane na bazie kabiny innych wersji kompaktowego modelu marki Kia. Wszystkie elementy kabiny wykonano z materiałów wysokiej jakości, większość z nich z miękkiego i przyjemnego w dotyku tworzywa. Centralna część deski rozdzielczej jest delikatnie zwrócona w stronę kierowcy, co ułatwia obsługę. Wysoko na środku jest umieszczony ekran dotykowy systemu multimedialnego, który może mieć przekątną 7,0 lub 8,0 cali. Poniżej znajdują się intuicyjne w obsłudze elementy sterowania systemami – audio i klimatyzacji.

Nowy Ceed GT, po raz pierwszy w wypadku kompaktowego modelu marki Kia, będzie dostępny do wyboru z sześciobiegową przekładnią mechaniczną lub z dwusprzęgłową, automatyczną o siedmiu przełożeniach.

Produkcja najmocniejszej wersji silnikowej nowego Ceeda rozpocznie się już w przyszłym miesiącu w fabryce Kia w Żylinie na Słowacji. Sprzedaż ruszy w pierwszym kwartale 2019 roku.

Kia Ceed GT Line ma teraz design bardziej zbliżony do stylistyki modelu GT i jest napędzana wyłącznie przez oszczędne silniki turbodoładowane o niskiej emisji

Nowa Kia Ceed w wersji GT Line, która debiutuje dzisiaj podczas Salonu Samochodowego w Paryżu, z wyglądu jeszcze bardziej przypomina najmocniejszą odmianę Ceeda – GT. Kia Ceed GT Line trafi do sprzedaży w Europie w pierwszym kwartale 2019 roku.

Wersja GT Line jest dostępna zarówno jako pięciodrzwiowy hatchback, jak i przestronne kombi. Nowa odmiana nadwoziowa kompaktowego modelu marki Kia – shooting brake o nazwie ProCeed – standardowo jest oferowana w wersji GT Line. Wszystkie trzy odmiany nadwoziowe kompaktowego auta marki Kia w wersji GT Line są napędzane wyłącznie przez silniki turbodoładowane, odznaczają się znakomitą funkcjonalnością i świetną precyzją prowadzenia oraz – dodatkowo – sportowym wyglądem na zewnątrz i wewnątrz.

Nadwozie Ceeda GT Line wyraźnie różni się detalami stylistycznymi od nadwozi tańszych wersji. Do charakterystycznych elementów należą lakierowana na wysoki połysk czarna osłona wlotu powietrza do chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa z obramowaniem w kolorze satynowanego chromu, nowe 17- lub 18-calowe (opcjonalne) obręcze kół z lekkich stopów oraz zaprojektowane od nowa zderzaki z przodu i z tyłu, które wyglądają bardzo podobnie jak te w najmocniejszej odmianie Ceeda i ProCeeda, czyli w wersji GT. W obudowach lamp przeciwmgielnych zastosowano poziome metalowe „ostrza”, podobne do tych, które występują w nowych modelach GT oraz w Kia Stinger.

We wnętrzu modele serii GT Line wyróżniają się szeregiem nowych detali, których zadaniem jest wprowadzenia do kabiny sportowej atmosfery. Szarą podsufitkę, standardową w tańszych odmianach hatchbacka i kombi, zastąpiono czarną. Na progach zastosowano listwy ochronne z materiału imitującego metal. Ceed GT Line jest wyposażony w sportowe fotele z przodu, które mają większe boczne podparcia niż fotele oferowane w podstawowych odmianach Ceeda. Jako opcja są dostępne fotele sportowe, stosowane w nowym Ceedzie GT i ProCeedzie GT.

Ceed GT Line jest oferowany z trzema silnikami do wyboru: benzynowymi T-GDi (z turbodoładowaniem i z bezpośrednim wtryskiem benzyny) o pojemności 1,0 l i 1,4 l oraz z turbodieslem 1,6 l CRDi (z bezpośrednim wtryskiem typu common-rail). Małe, ale mocne i lekkie silniki świetnie pasują do dynamicznych właściwości jezdnych Kia Ceed GT Line i zapewniają dobre osiągi.

Kia e-Niro: łączy funkcjonalność crossovera z napędem o zerowej emisji spalin

Elektryczne e-Niro łączy przyjemność z jazdy, atrakcyjny wygląd, funkcjonalność crossovera i układ napędowy o zerowej emisji. Dzięki tym cechom elektryczny samochód marki Kia jest jednym z najbardziej wszechstronnych aut elektrycznych, które są oferowane na świecie. e-Niro, zaprezentowane dzisiaj po raz pierwszy w europejskiej wersji wyposażenia, zostało zaprojektowane z myślą o przełamaniu wszelkich ograniczeń, z którymi samochody elektryczne były kojarzone do tej pory.

e-Niro jest pierwszym całkowicie elektrycznym crossoverem marki Kia. Dzięki litowo-jonowemu akumulatorowi o pojemności 64 kWh zasięg auta w cyklu mieszanym – po jednokrotnym naładowaniu akumulatora w 100% – wynosi do aż 485 km*. Według tej samej normy e-Niro w cyklu miejskim przejedzie do aż 615 km, czyli więcej niż wiele samochodów z silnikiem benzynowym pod maską. e-Niro jest również dostępne z akumulatorem o pojemności wynoszącej 39,2 kWh. Po naładowaniu mniejszego akumulatora do pełna zasięg auta wynosi 312 km*.

Kia e-Niro łączy nowoczesny design wnętrza z przestronnością i nowoczesnymi systemami, które zwiększają wydajność układu napędowego o zerowej emisji. W porównaniu z hybrydowymi odmianami Niro, Kia wyposażyła e-Niro nie tylko w szereg technologii poprawiających zasięg samochodu, ale również w nowe systemy z dziedziny bezpieczeństwa oraz w nowe detale stylistyczne na zewnątrz auta i w kabinie.

Kia e-Niro jest produkowana w zakładach w Hwasung w Korei. Sprzedaż auta na wybranych rynkach w Europie rozpocznie się już pod koniec 2018 roku. Podobnie jak wszystkie inne modele również Kia e-Niro standardowo będzie objęta 7-letnią gwarancją producenta (do przebiegu 150.000 kilometrów), która obejmuje również akumulator i silnik elektryczny.

 

Samochody

Nowe Audi A1 Sportback już dostępne na polskim rynku

W sieci salonów sprzedaży Audi na terenie całego kraju można już składać zamówienia na nowe Audi A1 Sportback. Ceny nowego modelu rozpoczynają się od 91 000 złotych.

Paweł Bartocha

Opublikowano

w dniu

Źródło inf./ fot.: Audi

Druga generacja kompaktowego modelu rodem z Ingolstadt zaskakuje jeszcze bardziej dynamiczną stylistyką, rozbudowaną gamą systemów infotainment i wspomagania kierowcy oraz zróżnicowaniem linii wyposażeniowych, dających ogromne możliwości indywidualizacji. 

Na początek nowe Audi A1 Sportback dostępne będzie z benzynowym silnikiem 30 TFSI o mocy 85 kW (116 KM) i z dwiema skrzyniami biegów do wyboru – 6-biegową skrzynią manualną lub automatyczną skrzynią S tronic. Do wyboru są również trzy wersje wyposażenia – Basic, Advanced i S line

Nowością jest tu modułowa struktura linii wyposażeniowych. Zapewnia ona dużą elastyczność. Po raz pierwszy klienci mogą teraz dowolnie łączyć poszczególne linie zewnętrzne i wewnętrzne. W zależności od wersji wyposażenia, dodatki zewnętrzne dostępne są w różnych konfiguracjach. Oferując pakiety wyposażenia wnętrza –advanced, design selection i S line, Audi dodatkowo daje klientom wiele możliwości odpowiedniego doboru kolorów i materiałów.

Mocną stroną Audi A1 Sportback jest gama systemów wsparcia kierowcy pochodząca wprost z modeli klasy wyższej. Standardowy system ostrzegający o zjeżdżaniu ze swojego pasa ruchu wspomaga kierowcę w utrzymaniu się na prawidłowym pasie przy prędkościach powyżej 65 km/h. Standardem jest też system Audi pre sense front. Czujnik radarowy rozpoznaje tu sytuacje krytyczne z udziałem innych pojazdów, pieszych, czy rowerzystów znajdujących się przed samochodem nawet wtedy, gdy widoczność jest zła, np. we mgle. System daje wtedy kierowcy akustyczne i wizualne ostrzeżenie. Jednocześnie przygotowuje pojazd i wszystkie układy do prawdopodobnego ostrego hamowania, a jeśli to konieczne, sam takie awaryjne hamowanie aplikuje. W standardzie znajdziemy również ogranicznik prędkości zapobiegający przekroczeniu przez A1 Sportback wybranej prędkości maksymalnej. Dodatkowo dostępny jest wachlarz opcjonalnych systemów wsparcia.

Kontynuuj czytanie

Samochody

Znamy ceny nowej Mazdy 3

Dwa dni po polskiej premierze Nowej Mazdy 3 podczas uroczystości podsumowującej 10-lecie Mazdy Motor Poland, firma ujawnia wyposażenie i ceny nowego modelu.

Paweł Bartocha

Opublikowano

w dniu

Źródło inf./ fot.: Mazda

Przedsprzedaż wersji hatchback z silnikiem 2.0 SKYACTIV-G rozpocznie się jeszcze przed Bożym Narodzeniem, pierwsze samochody trafią do klientów w marcu 2019 r. 

Nowa Mazda3, która zadebiutowała pod koniec listopada podczas Los Angeles Auto Show to model nowej generacji, który otwiera kolejny rozdział w historii marki i przybliża ją do realizacji wizji Mazda Premium. 

Nowa Mazda3 to model zaprojektowany od podstaw z naciskiem na zapewnienie idealnego komfortu akustycznego. Dotyczy to zarówno wyciszenia wnętrza, jak i zapewnienia doskonałych wrażeń dźwiękowych podczas korzystania z opcjonalnego systemu przestrzennego systemu nagłośnieniowego opracowanego wspólnie z firmą BOSE®. Szczególną uwagę poświęcono także wykończeniu wnętrza przy użyciu materiałów najwyższej jakości, które w dotyku dają poczucie solidności wykonania.

Celując w klasę wyższą, Nowa Mazda3 będzie konkurować nie tylko z kompaktami marek popularnych w wyższych wersjach wyposażenia, ale także z uznanymi graczami marek premium. Segment premium w Europie stanowi już 22% ogólnej sprzedaży samochodów. W Polsce to zaledwie 13%, ale w ciągu ostatnich 7 lat liczba nowych samochodów premium sprzedawanych rocznie w naszym kraju wzrosła ponad dwukrotnie, a segment rozwija się szybciej od rynku.

Niezaprzeczalnym atutem Nowej Mazdy 3 jest najbogatsze w klasie wyposażenie standardowe, które obejmuje m.in. kolorowy wyświetlacz head-up, cyfrowe zegary, nowy system multimedialny MZD Connect z ekranem o przekątnej 8,8 cala z nawigacją satelitarną i systemem Apple Carplay/Android Auto, adaptacyjny tempomat, system monitorujący martwe pole w lusterkach czy reflektory i światła wykonane w technologii LED.

Gama jednostek napędowych Nowej Mazdy 3 w Polsce będzie obejmować dwa silniki benzynowe:

  • 2.0 SKYACTIV-G – nowa jednostka o mocy 122 KM, bazująca na sprawdzonej konstrukcji, wyposażona została w system dezaktywacji cylindrów, zmodyfikowane porty dolotowe
    i dzielony system wtrysku paliwa. Dodatkowo, silnik współpracuje z technologią M-Hybrid (mild hybrid), która pomaga obniżyć zużycie paliwa, wykorzystując energię odzyskaną podczas hamowania do zasilania pokładowego sprzętu elektrycznego. Dodatkowo, M-Hybrid przyspiesza i usprawnia pracę systemu
    i-stop, a także wspiera pracę układu napędowego;
  • 2.0 SKYACTIV-X – jest to silnik spalinowy nowego typu, który łączy w sobie zalety silników benzynowego i Diesla. Jego nowatorski układ zapłonowy SCCI (Spark-Controlled Compression Ignition – zapłon samoczynny sprężonej mieszanki sterowany świecą) umożliwia dobranie takich przełożeń skrzyni biegów, które podnoszą osiągi bez zwiększania spalania i emisji. Silnik ten cechuje się szybkością reagowania i sprzyja czystej, płynnej jeździe, której towarzyszy poczucie pełnego panowania nad pojazdem.

Kolejną nowością w ofercie Nowej Mazdy 3 w nadwoziu hatchback jest napęd na wszystkie koła i-Activ AWD (dostępny z silnikiem Skyactiv-X), który wykorzystuje czujniki wykrywające „obciążenie pionowe czterech kół” i spójnie współpracuje z zaawansowanym systemem zwiększania przyczepności pojazdu (G-Vectoring Control+). Obydwa systemy wspólnie odpowiadają za rozdzielanie momentu obrotowego pomiędzy koła osi przedniej i tylnej. Dzięki temu samochód w każdych warunkach jazdy jest w stanie reagować w sposób wiernie odzwierciedlający intencje kierowcy. Ponadto, udoskonalony system i-Activ AWD zdecydowanie zmniejsza ogólne straty ponoszone na oporach mechanicznych – są one o około 60% mniejsze niż dotychczas, co przyczynia się do jeszcze lepszych wyników w zakresie zużycia paliwa.

Ceny wersji Kai:

Hatchback i Sedan

2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6MT                          94 900

2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6AT                         102 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT                        112 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT             120 900

Hatchback

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT AWD   122 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT AWD    130 900

Ceny wersji Kanjo:

Hatchback i Sedan

2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6MT                          99 900

2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6AT                         107 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT                        117 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT             125 900

Hatchback

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT AWD   127 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT AWD    135 900

Ceny wersji Hikari:

Hatchback i Sedan

2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6MT                        109 900

2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6AT                         117 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT                        123 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT             131 900

Hatchback

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT AWD   133 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT AWD    141 900

Ceny wersji Enso:

Hatchback i Sedan

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT                        130 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT             138 900

Hatchback

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT AWD   140 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT AWD    148 900

Polscy dealerzy Mazdy rozpoczną przedsprzedaż Nowej Mazdy3 z produkcji styczniowej jeszcze przed Bożym Narodzeniem. W pierwszej kolejności można będzie zamawiać wersję hatchback z silnikiem 2.0 SKYACTIV-G, a pierwsze samochody w salonach pojawią się w marcu 2019 r.

Kontynuuj czytanie

Samochody

Nissan GT-R50 by Italdesign – potwierdzenie produkcji

Nissan potwierdził wersję produkcyjną GT-R50 by Italdesign — najbardziej ekskluzywnej wersji modelu GT-R. Japońska marka oficjalnie rozpoczęła przyjmowanie zamówień na samochody z liczącej 50 egzemplarzy limitowanej edycji.

Opublikowano

w dniu

Fot. Nissan | Informacja prasowa

Wnętrze samochodu praktycznie nie różni się od prototypu zaprezentowanego w lipcu na Festiwalu Szybkości w Goodwood w Anglii. Ceny 720‑konnego GT-R50 by Italdesign, poddanego tuningowi NISMO, rozpoczynają się od 990 000 euro, nie licząc podatków i opcji.

Nissan nawiązał współpracę z turyńską pracownią Italdesign, aby w oparciu o najnowszego Nissana GT‑R NISMO stworzyć model upamiętniający 50‑lecie zarówno modelu GT‑R (przypadające w 2019 r.), jak i Italdesign (2018 r.). Dla prototypowego egzemplarza wybrano specjalny odcień szarości urozmaicony złotymi akcentami, natomiast nabywcy wersji produkcyjnej będą mogli określić preferowaną kombinację kolorystyczną. Przewidziano także możliwość wyboru pakietów wyposażenia* oraz kolorów wnętrza.

[Modula id=”74″]

Poza Goodwood prototypowy GT‑R50 był prezentowany także na Spa-Francorchamps w Belgii, na Rolex Monterey Motorsports Reunion w USA oraz w Nissan Crossing w tokijskiej dzielnicy Ginza. Od 7 grudnia można go oglądać w Galerii Nissana w Jokohamie.

Reakcje fanów Nissana z całego świata oraz potencjalnych nabywców GT‑R50 w znacznym stopniu przekroczyły nasze oczekiwania — powiedział Bob Laishley, globalny dyrektor programu samochodów sportowych w firmie Nissan. – 50 samochodów na 50‑lecie modelu GT‑R oraz pracowni Italdesign przez wiele lat będzie namacalnym wyrazem uznania dla pozycji Nissana jako lidera myśli technicznej oraz bogatych sportowych tradycji marki.

Klienci zainteresowani zakupem GT‑R50 mogą już odwiedzać stronę www.GT-R50.nissan i kontaktować się z Italdesign w sprawie przygotowania własnego, niepowtarzalnego egzemplarza. Wydawanie samochodów rozpocznie się w 2019 roku i potrwa przez 2020 rok.

* Z zastrzeżeniem zasad homologacji w kraju, w którym pojazd ma być eksploatowany.

Kontynuuj czytanie

Samochody

Jak testowane są silniki Škody?

Marka Škoda Auto skupia się nie tylko na produkcji samochodów, ale także wytwarza i rozwija ich najważniejsze komponenty. Przedstawiamy jak wygląda praca w Centrum Silników Škody.

Opublikowano

w dniu

Fot. Škoda | Informacja prasowa

Škoda odpowiada za opracowywanie silników MPI, stosowanych w wielu modelach koncernu Volkswagen występujących praktycznie na całym świecie. Wśród nich znajduje się 3-cylindrowa jednostka 1.0 MPI oraz 4-cylindrowe silniki 1.5 MPI i 1.6 MPI.

Trzeba pamiętać, że w różnych zakątkach świata obowiązują nie tylko inne przepisy, ale i odmienne warunki pogodowe. Nasze silniki muszą spełniać różne normy emisji spalin i być przygotowane na różne temperatury, wysokość terenu, parametry jakości paliwa, a także na stosowanie komponentów pochodzących od różnych dostawców – mówi Martin Hrdlička, dyrektor ds. rozwoju podwozi i silników Škoda Auto.

Inżynierowie z Centrum Silników dbają również o to, aby stosowane w ramach Grupy silniki mogły być bez przeszkód montowane w samochodach Škody. Ponieważ trafiają one do wielu różnych modeli, przed rozpoczęciem produkcji seryjnej muszą zostać precyzyjnie dostrojone. W tym przypadku zakres prac obejmuje optymalizację jednostki sterującej, układu chłodzenia i układu wydechowego oraz koordynację wszystkich badań funkcjonalności i testów homologacyjnych.

Trzecim zadaniem Centrum Silników jest koordynowanie aktualnej palety jednostek napędowych wykorzystywanych w samochodach Škody. Nasi specjaliści od silników muszą dbać o to, aby jednostki stosowane we wszystkich modelach przez cały okres produkcji danej linii modelowej spełniały obowiązujące przepisy i były zgodne z globalnymi trendami – kontynuuje Martin Hrdlička.

Jak przebiega testowanie?

Do badania silników wykorzystuje się 15 stanowisk testowych, które mogą obsłużyć jednostki o mocy nawet 400 kW (544 KM) oraz maksymalnym momencie obrotowym sięgającym 750 Nm. Najwyższe parametry osiągają silniki stosowane w wyścigowych samochodach Škoda Motorsport. Każde stanowisko badawcze znajduje się w oddzielnym pomieszczeniu, kompleksowo wyciszonym i zabezpieczonym przed pożarem. Cała instalacja badawcza wraz z silnikiem zamontowana jest na żeliwnych płytach z pneumatyczną amortyzacją, a jej masa dochodzi nawet do 40 ton. Zapobiega to przenoszeniu wibracji na cały budynek Centrum Silników.

System wentylacyjny natychmiast odprowadza generowane spaliny, a pomiędzy każdą stacją znajdują się analizatory ich składu. Ze względów akustycznych i bezpieczeństwa testowany silnik oddziela od operatorów panel z „kuloodpornego” szkła. Wchodzenie do pomieszczenia, w którym odbywa się badanie, jest niedozwolone. Aby zwiększyć skuteczność procesu monitorowania, jednostka jest obserwowana za pośrednictwem kamer – wyjaśnia Martin Hrdlička.

Przed rozpoczęciem testów silnik zostaje przymocowany do specjalnej palety. Przygotowanie jednostki do badania – w tym montaż, dopasowanie do palety zajmuje kilkadziesiąt godzin, ale już samo umieszczenie jej na stanowisku to zaledwie kilka minut. Inżynierowie „podpinają” silnik do elektrycznego hamulca silnikowego i podłączają go do potrzebnych urządzeń pomiarowych oraz układów zasilania i chłodzenia. Test silnika odbywa się w zautomatyzowany sposób, nadzorowany przez specjalny system.

Kolejnym obszarem działalności inżynierów z Centrum Silników Škody jest opracowywanie i testowanie skrzyń biegów. W tym celu na początku 2018 roku otwarto tu nowe laboratorium testowe, składające się z pięciu supernowoczesnych stanowisk badawczych. Można realizować na nich skomplikowane, trudne zadania – od testowania nowych przekładni i ich komponentów aż po kontrole jakości seryjnych skrzyń. Jedno ze stanowisk wyposażono w unikalną kabinę kierowcy, która służy do analiz akustycznych, jak również do testowania funkcjonalności skrzyń biegów. Kolejne stanowisko wykorzystuje się do kompleksowych, wymagających testów żywotności – zarówno samych przekładni, jak i całych zespołów napędowych.

Do sprawnego działania wszystkich stanowisk badawczych wymagane jest pokaźne zaplecze techniczne. Ponieważ Centrum Silników zaprojektowano pod kątem testowania jednostek na szerokiej gamie paliw (benzyna, olej napędowy, CNG, LPG, etanol i paliwa do silników wyścigowych), obok głównego budynku znajdują się zbiorniki na paliwo o pojemności 50 000 litrów. Każde stanowisko testowe ma własne układy: zasilania w paliwo oraz chłodzenia cieczą. Temperatura wody wykorzystywanej do chłodzenia waha się od 30° C (chłodzenie silnika) do 6° C (chłodnice powietrza doładowującego i inne komponenty). System wentylacji budynku potrafi przefiltrować nawet 136 000 metrów sześciennych powietrza na godzinę.

Kontynuuj czytanie
Reklama

Facebook

Reklama
Reklama

Popularne