Nasze profile w mediach społecznościowych

Samochody elektryczne

Nowy Mercedes EQS imponuje. Rekordowy zasięg, luksus i innowacyjność

Po wielu miesiącach podgrzewania atmosfery i szumnych zapowiedzi nowy Mercedes EQS wreszcie doczekał się premiery. Samochód oferuje niespotykany dotąd wśród samochodów elektrycznych zasięg oraz luksus, dokładając do tego wyjątkową innowacyjność.

Opublikowano

w dniu

Mercedes EQS
Fot. mercedes / Mercedes EQS

Już w poprzednich tygodniach i miesiącach niemiecki producent zdradził dosyć sporo informacji dotyczących swojego flagowego elektryka. Nowy Mercedes EQS stanowi początek nowej ery dla pojazdów niemieckiej marki. Samochód jest znacznym krokiem naprzód dla Mercedesa i jednocześnie jeżdżącym zwiastunem przyszłości firmy. Na szczególną uwagę zasługuje nowoczesne wnętrze niemieckiej limuzyny z rewolucyjnym kokpitem Hyperscreen. Oprócz tego EQS może pochwalić się wyjątkowo pojemnymi bateriami i imponującym zasięgiem.

Nowy Mercedes EQS – bije Teslę na łopatki

Nowy Mercedes EQS oferuje wersje z jednym lub z dwoma silnikami oraz napędem na tylną lub obie osie. W zależności od wariantu niemiecka limuzyna rozwija od 354 lub 524 KM i odpowiednio 580 i 828 Nm. Akumulator ma aż 108,7 kWh pojemności, co zapewnia rekordowy zasięg na poziomie 770 km (przynajmniej według deklaracji producenta). Dla porównania Tesla Model S Long Range zapewnia według danych producenta 610 km zasięgu. Warto zaznaczyć, że EQS to pierwszy elektryczny model niemieckiej marki skonstruowany od podstaw jako samochód elektryczny na osobnej platformie. Topowy wariany zapewnia przyspieszenie od 0 do 97 km/h (60 mph) w zaledwie 4,1 sekundy.

Mercedes EQS

Przy wykorzystaniu ładowarek o mocy 110 kW samochód będzie można podładować od 10 do 80% w zaledwie 30 minut. Domowy wallbox 240V zrobi to natomiast w 11 godzin. Zresztą nowy Mercedes EQS jest przystosowany do ładowania mocą nawet 200 kW. W późniejszym czasie pojawi się także wariant z mniejszymi bateriami o pojemności 90 kWh. Mercedes zapowiedział nawet topową odmianę AMG o mocy 762 KM.

Odważna “jednokołowa” bryła nadwozia

Stylizacja Mercedesa EQS również przykuwa uwagę. Samochód jest bowiem jeszcze dłuższy od spalinowej klasy S i wyjątkowo aerodynamiczny. Jego współczynnik oporu powietrza cd wynosi raptem 0,20. Czyni go to zatem najbardziej aerodynamicznym Mercedesem, jaki kiedykolwiek powstał. Smukłe eleganckie i masywne nadwozie niemieckiej limuzyny może się podobać, choć nieco różni się od klasy S. Wyznacza on bowiem nowy kierunek stylistyczny modeli z rodziny EQ. Samochód mierzy 5,21 m długości, 1,93 m szerokości oraz 1,51 m wysokości, a jego rozstaw osi liczy aż 3,21 m. Zwiastuje to zatem naprawdę obszerną kabinę. Spory jest też bagażnik, którego pojemność wynosi aż 610 litrów.

Mercedes EQS

Samodzielna platforma dała projektantom szerokie pole manewru. Auto ma poprowadzoną niżej maskę niż w klasie S i wysuniętą bardziej do przodu szybę przednią. Łukowata linia dachu w stylu liftbacka wraz z tylnymi oknami, nawiązująca do GLE Coupe, tworzą coś, co Mercedes nazywa kształtem “jednokołowym”. Zaczyna się on bowiem nad przednim nadkolem i rozciąga się aż do klapy bagażnika. Samochód ma też wyjątkowo krótkie zwisy, zarówno z przodu jak i z tyłu. Masa własna, w zależności od wersji, wynosi 2,5 lub nawet 2,6 tony. Podobnie jak w EQC, opływowy, a zarazem masywny przedni pas (przyciemniony) wieńczy duże logo marki, jednak w EQS imitacja grilla jest całkowicie załonięta, co dodatkowo zmniejsza opór powietrza.

Imponująca aerodynamika

Kształt przednich reflektorów stanowi połączenie klasy S i CLSa. Z tyłu natomiast mamy połączenie S klasy i pozostałych modeli z rodziny EQ, w postaci tylnych lamp połączonych pasem świetlnym. Zaskakują one detalami z konstrukcją spirali, które według Mercedesa nawiązują do widocznymi przewodami starej żarówki. Pojazd wyróżniają także szyby bez ramek. Ciekawi nas tylko, jak odważna, jednobryłowa koncepcja nadwozia EQS zostanie odebrana przez klientów.

ZOBACZ TAKŻE
Mercedes EQS i jego rewolucyjny kokpit Hyperscreen. Jeden wielki ekran

Kokpit składa się z trzech wyświetlaczy schowanych pod wspólną taflą odpornego na zarysowania szkła o szerokości aż 141 cm, które pokrywa całą deskę rozdzielczą (powierzchnia blisko 25 cm kwadratowych). System infotainment wykorzystuje ośmiordzeniowy procesor, 24 GB pamięci RAM oraz 46,4 GB na sekundę przepustowości RAM. Mercedes wspomniał, że EQS jest stworzony do doświadczania praktycznie wszystkimi zmysłami. 

Nowy Mercedes EQS – nowoczesność to jego drugie imię

MBUX Hyperscreen oferuje także dotykowe sprzężenie zwrotne, zarówno na wyświetlaczu kierowcy jak i pasażera. Pod powierzchniami ekranów dotykowych znajduje się 12 siłowników, które mogą wywoływać odczuwalne wibracje. Inne elementy w kabinie, które pobudzają zmysł dotyku, to zastosowane materiały najwyższej jakości. Centralny dotykowy wyświetlacz ma przekątną aż 17,7 cala, a pozostałe 12,3 cala. Kluczowym rozwiązaniem systemu MBUX Hyperscreen jest “strefa zero”. Projektanci zadbali bowiem o to, aby niezbędne funkcje oraz informacje zawsze były na samym wierzchu interfejsu.

Mercedes EQS - wnętrze

Ciekawostką jest też lewitująca konsola centralna z “wiszącym” tunelem środkowym, pod którym wygospodarowano półkę. Jest też spory ekran head-up na przedniej szybie. Obraz który na niej powstaje dla kierowcy ma przekątną 77 cali oraz rozdzielczość 1,3 miliona pikseli. Zwyczajne przełączniki pozostały jedynie między fotelami. Zadbano też o rozbudowane oświetlenie nastrojowe oraz bogate wyposażenie znane m.in. z nowej klasy S, jak np. system audio Burmester o mocy 710 W. Dla bardziej konserwatywnych klientów przewidziano pojedynczy 12,8-calowy wyświetlacz rodem z klasy S.

ZOBACZ TAKŻE
Mercedes-Benz EQS z zasięgem 700 km. To więcej niż Tesla Model S

Zorientowany na luksus

W EQS jedyną dostępną konfiguracją jest tylna kanapa – nie ma więc stałej konsoli środkowej niczym w Maybachu. Samochód posiada jednak szereg rozwiązań poprawiających komfort jazdy, w tym opcjonalny pakiet Executive Rear Seat. Podłokietnik środkowy tylnej kanapy kryje w sobie wyjmowany tablet systemu MBUX, pełniący rolę pilota do 12,3-calowych ekranów zamontowanych na oparciach przednich siedzeń. Pakiet ten zawiera także podgrzewanie i masaż tylnych siedzeń.

 

Nowy Mercedes EQS posiada szereg technologii z zakresu aktywnego i biernego bezpieczeństwa. Mamy bowiem adaptacyjny tempomat Distronic, wspomaganie kierowania z automatyczną zmianą pasa ruchu oraz automatyczne hamowanie awaryjne w przypadku kolizji z przodu, z tyłu i na skrzyżowaniu. W przypadku kolizji technologia Pre-Safe Impulse Side podniesie EQS o 7,1 cm, co sprawi, że większą siłę przejmie konstrukcja samochodu, a nie kabina pasażerska.

Funkcja Power Nap – co to takiego?

Samochód może złagodzić zmęczenie związane z długą podróżą dzięki funkcji Power Nap podczas ładowania. Odchylają się wtedy przednie siedzenia, okna i panoramiczne rolety się zaciągają, a z kabiny dobiegają kojące melodie, aby umilić odpoczynek. Po pewnym czasie Power Nap delikatnie wybudza pasażerów, aktywując oświetlenie otoczenia i przywracając siedzenia do pozycji pionowej. Nie zabrakło też funkcji Energizing Air Control, dbającego o jakość powietrza w kabinie. Zawiera ona m.in. filtr neutralizujący wirusy i bakterie.

Mercedes EQS trafi na rynek jeszcze w tym roku, a jego produkcją zajmie się nowoczesna fabryka w niemieckim Sindelfingem, która w 2022 roku zmniejszy swój ślad węglowy do zera.

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama
Reklama



Reklama