Stellantis zapowiada rozpoczęcie produkcji nowej generacji samochodów. Ich produkcją zajmie się zakład Stellantis w Hordain, niedaleko Valenciennes w północnej Francji. Jeden z nich to minivan marki Fiat, a drugi to średniej wielkości samochód dostawczy marki Fiat Professional.
Fiat Professional Scudo i Fiat Ulysse – ważne elementy strategii nowego koncernu
Oba nowe modele będą dostępne zarówno w wersji spalinowej ICE (Internal Combustion Engine), jak i w 100% elektrycznej BEV (Battery Electric Vehicle). Silniki spalinowe w postaci turbodiesli zestawiono z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Samochód dostawczy otrzyma trzy wersje: van, kombi i kabina z platformą pod zabudowę. Ponadto, oba pojazdy oparto na platformie EMP2. Jej modułowy charakter umożliwia bowiem zaspokojenie specyficznych potrzeb poszczególnych grup klientów, poprzez dostosowanie jej do bardzo różnych modeli i segmentów. Dość powiedzieć, że Peugeot Expert i Traveller, Citroën Jumpy i Spacetourer, Opel/Vauxhall Vivaro i Zafira Life oparte są na tej samej platformie.
Do francuskiej fabryki powracają dwie włoskie marki, które stworzyły tam swoje modele: vana Fiata Ulysse, produkowanego w latach 1994-2002 oraz Fiata Scudo, samochód dostawczy, produkowany w latach 1996-2016. Kompleks przemysłowy, otwarty w 1992 roku w wyniku historycznego utworzenia joint venture w 1978 roku pomiędzy ówczesnymi Grupami Fiat i PSA, będzie „kolebką” dwóch nowych modeli Fiat i Fiat Professional.
Dostępne zarówno w wersjach spalinowych, jak i elektrycznej
Zainspirowane sukcesem swoich poprzedników, dwa nowe modele otrzymają nazwy Fiat Ulysse i Fiat Professional Scudo. Wzbogacą one ofertę marek z Turynu. Stanowią też kolejny krok w strategii elektryfikacji. Zapewniają zeroemisyjne rozwiązanie skierowane do dużych rodzin, rynku pojazdów rekreacyjnych, transportu z kierowcą, profesjonalistów i firm wykonujących zabudowę. Do znanych i niezawodnych wersji obu samochodów z silnikami spalinowymi dołączą innowacyjne modele w 100% elektryczne.
Nowa generacja Fiata i Fiata Professional jest zatem odpowiedzią na trwające przejście do bezemisyjnej mobilności. Przede wszystkim, przy rosnącym wykorzystaniu samochodów dostawczych na obszarach miejskich – częściowo ze względu na wzrost popytu na usługi dostawcze online – samochody te w znacznym stopniu przyczynią się do ograniczenia emisji spalin w miastach. Podobnie, wersje przeznaczone do przewozu osób pozwolą rodzinom cieszyć się „ekologicznym” i aktywnym trybem życia, poprzez wykorzystanie innowacyjnych technologii, wyjątkowego poziomu komfortu i przestrzeni oraz zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa.
Na głównych rynkach zamówienia na Fiata Professional Scudo będzie można składać na przełomie roku 2021 i roku 2022. Natomiast Fiat Ulysse będzie dostępny w pierwszym kwartale roku 2022. Kompletna oferta dla wersji Ulysse (minivan) obejmie różne kombinacje, od 6 do 9 miejsc. Stworzono ją dla dużych rodzin oraz sektora biznesowego.
Poprzeczka wysoko ustawiona
Stellantis już odgrywa wiodącą rolę w tym zakresie. Dowodem na to jest niekwestionowana pozycja lidera w Europie na rynku samochodów dostawczych oraz wyraźne dążenie do osiągnięcia pozycji światowego lidera w dziedzinie elektrycznych samochodów dostawczych. Grupa dąży do realizacji wszechstronnej strategii elektryfikacji. Wykorzystuje w tym celu zarówno własne doświadczenie, jak i partnerstwa i joint venture do opracowania zaawansowanych technologii w przystępnych cenach. W ciągu najbliższych trzech lat proces elektryfikacji samochodów dostawczych obejmie wszystkie produkty i wszystkie regiony. Dotyczy to też oferty samochodów dostawczych zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi do końca 2021 roku.
Do 2030 roku samochody niskoemisyjne Stellantis będą stanowiły ponad 70% sprzedaży w Europie i ponad 40% w USA. Inwestycje w elektryfikację i rozwój oprogramowania do 2025 r. wyniosą ponad 30 mld euro.