Fiat Talento już nie z fabryki Renault
Fiat kończy współpracę z Renault w zakresie pojazdów użytkowych. Od 2016 roku francuski producent samochodów produkuje model Talento, brata Renault Trafic, w swojej włoskiej fabryce w Sandouville. O zakończeniu współpracy poinformował wiceprezes Renault, Clotilde Delbos. „Kończymy niektóre umowy, w tym jedną z Fiatem. Nasza sprzedaż do partnerów zwolni i ustabilizuje się na niskim poziomie, zanim będziemy w stanie podpisać nowe kontrakty ”- mówi Delbos.
Krok ze strony włoskiego producenta był spodziewany, ponieważ jest to logiczne rozwiązanie. Grupa Fiat Chrysler Automobiles kończy fuzję z Grupą PSA, więc dobrym wyborem w przyszłości dla obu stron jest wspólna produkcja w ramach nowej Grupy Stellantis.
To nie pierwsza taka sytuacja w ostatnim czasie
Dla Renault to nie pierwsza tego typu sytuacja w ostatnich latach. Opel, który w modelu użytkowym Vivaro zastosował francuską technologię, już jakiś czas temu zakończył współpracę z Renault. Po dołączeniu do Grupy PSA, niemiecka marka opracowała nowego Vivaro, bazującego już na bazie PSA. Jest on oczywiście rodzeństwem Citroena Jumpy i Peugeota Experta.
Jednocześnie jednak nie można powiedzieć, że Opel całkowicie zerwał swoje stosunki z Renault. Marki cały czas współpracują przy okazji większego dostawczaka – tak Opel Movano, jak i Renault Master, są produkowane w fabryce w Batilly.
Fiat Talento już nie od Renault. Sprawa ma drugie dno
Niemniej jednak zakończenie współpracy Fiata z Renault jest stosunkowo ostre. Zanim włoski producent zdecydował się na fuzję z PSA, zarząd omawiał możliwość połączenia z Renault. Kierownictwo francuskiego producenta odrzuciło jednak propozycję, więc Włosi zwrócili się o pomoc do konkurencji. I dopięli swego.
Dzięki współpracy w ramach nowej Grupy Stellantis, Fiat właściwie powróci do współpracy z PSA tylko w zakresie dostawczaków średniej wielkości. Fiat Scudo, produkowany w dwóch generacjach w latach 1994-2016, był już rodzeństwem Citroena Jumpy.
Obie firmy miały nawet dwa wspólne zakłady – Sevel Nord w Valenciennes we Francji i Sevel Sud w Atessie we Włoszech. Podczas gdy ta pierwsza fabryka należy dziś do PSA i produkuje jej średniej wielkości samochody dostawcze, druga pozostaje spółką joint venture między tymi dwoma podmiotami i produkuje duże modele użytkowe: Fiata Ducato, Peugeota Boxer i Citroena Jumpera. W przyszłości z pewnością dołączy do nich również następca Opla Movano, a niemiecka marka tym samym ostatecznie zerwie współpracę z Renault.
Renault raczej było na to przygotowane
Słowa wiceprezesa Renault wskazują, że producent nie będzie póki co szukał sposobów na zapełnienie mocy produkcyjnych fabryki w Sandouville. Być może wystarczy zresztą współpraca w ramach Renault-Nissan-Mitsubishi. Oprócz Renault Trafic produkuje są tam identyczne technicznie modele Nissana NV300 i Mitsubishi Express. Produkcję tego ostatniego modelu rozpoczęto tam w tym roku. Model z trzema brylantami w emblemacie przeznaczony głównie na rynek australijski.