Volvo Cars Family Bond to nowe otwarcie
Nowa polityka urlopów macierzyńskich przyznaje każdemu pracownikowi z minimum rocznym stażem pracy 24 tygodnie urlopu płatnego w wysokości 80% podstawy zarobków. Urlop przysługuje każdemu z rodziców i można go wykorzystać w dowolnym momencie do ukończenia przez dziecko trzeciego roku życia.
„Chcemy stworzyć kulturę pracowniczą, która jednakowo traktuje rodziców bez względu na płeć” – powiedział prezes Volvo Cars, Håkan Samuelsson. „Kiedy rodzice otrzymują wsparcie w utrzymaniu równowagi między pracą a życiem rodzinnym, wpływa to korzystnie na ograniczenie nierówności płciowych i pozwala każdemu na realizację zawodową. Zawsze byliśmy firmą przyjazną rodzinie i nakierowaną na człowieka. Nową polityką urlopową podkreślamy nasze wartości, które z kolei wzmocnią naszą markę” – dodał.
Globalna polityka zapewnia szersze wsparcie niż podobne praktyki na świecie. Obejmuje ona wszystkich opiekunów prawnych – rodziców adopcyjnych, rodziny i rodziców zastępczych, a także rodziców niebiologicznych w parach jednopłciowych. To o tyle istotne, że niektóre kraje nie oferują świeżo upieczonym rodzicom żadnych płatnych urlopów lub pomijają niektóre grupy rodziców – dotyczy to zwłaszcza ojców. W przypadkach, kiedy przepisy lokalne są bardziej hojne od propozycji Volvo, oczywiście mają one pierwszeństwo.
To przeniesienie szwedzkiego stylu życia na cały świat
Polityka światowa Volvo Cars nawiązuje do przepisów prawnych na rodzimym rynku szwedzkim. Szwecja znana jest na świecie ze szczodrej polityki dotyczącej urlopów rodzicielskich, od lat przynoszącej rodzicom i dzieciom wymierne korzyści. Jest ona także wynikiem programu pilotażowego uruchomionego w regionie EMEA w 2019 roku, w którym 46% podań o urlop składali ojcowie.
„To coś więcej niż nowa polityka rodzicielska wobec naszych pracowników. To wprowadzenie w życie naszej firmowej kultury i firmowych wartości” – stwierdziła natomiast Hanna Fager, head of corporate functions. „Chcemy być inicjatorem zmian w branży i ustanowić nowy standard pracowniczy w wymiarze globalnym. Wprowadzając płatne urlopy rodzicielskie dla naszych pracowników, ograniczamy nierówności płciowe i zwiększamy dywersyfikację zatrudnienia, co zwiększy wydajność i wzmocni rozwój biznesu”.
„Podczas badań nad wynikami programu pilotażowego zauważyliśmy, że pracownicy doceniają neutralność płciową nowej polityki, jej zakres i dopasowanie do osobistych potrzeb. Badania umożliwiły także istotny wgląd w sposoby na zachęcenie pracowników do szerszego wykorzystywania urlopów rodzicielskich i uczynienie z urlopów dla obojga rodziców nowej normy” – dodała.
Rozwiązaniem Volvo mogą wkrótce zainspirować się kolejni pracodawcy
By zachęcić do korzystania z urlopów, Volvo Cars mocniej koncentruje się na komunikacji polityki urlopów rodzicielskich. Przedstawiając urlop 24-tygodniowy jako opcję pierwszego wyboru, firma ma na celu stworzenie „efektu domyślnego”. Ludzie bowiem najczęściej mają tendencję do wybierania wartości domyślnych. Unikamy niejasnych określeń, takich jak „do 24 tygodni”, by nie stwarzać negatywnych konsekwencji wynikających z niepewności w ocenie sytuacji.
Dzięki Volvo Cars Family Bond, marka zamierza wyeliminować niejasności i bariery kulturowe i zapewnić rodzicom komfort decyzji. Szwedzka marka będzie też ujawniać wyniki swojej polityki, tak aby inne firmy mogły skorzystać z jej doświadczeń.