Kia Sorento plug-in hybrid – duży SUV o mocy 265 KM. To może się podobać
Kia Sorento wchodzi na rynek w nowej generacji. Zgodnie z duchem czasu, producent koncentruje się na elektryzowaniu oferty, dlatego oprócz tradycyjnej wersji z konwencjonalnym silnikiem spalinowym będzie oferowany również w postaci hybrydy plug-in. Właśnie poznaliśmy szczegóły technologiczne Sorento PHEV.
Samochód bazuje na połączeniu czterocylindrowego silnika benzynowego 1.6 T-GDI z doładowaniem o mocy 132 kW i momencie obrotowym 265 Nm z silnikiem elektrycznym osiągającym 67 kW i 304 Nm. Auto czerpie energię z akumulatora litowo-polimerowego o pojemności 13,8 kWh. Moc zespołu napędowego Sorento Plug-in Hybrid wynosi 265 KM, a maksymalny moment obrotowy – 350 Nm.
Moment napędowy przekazywany jest na wszystkie cztery koła za pośrednictwem sześciobiegowej automatycznej skrzyni biegów. Umożliwia ona jednoczesne przenoszenie mocy silnika spalinowego i silnika elektrycznego przy minimalnych stratach energii. Dzięki temu reakcja zespołu napędowego na przyspieszenie przy dowolnej prędkości jest natychmiastowa, a dostęp przy wyższych prędkościach do mocy zgromadzonej w akumulatorze – bezpośredni.
Najbardziej zaawansowana hybryda plug-in w historii koreańskiej marki
Według producenta, Sorento plug-in hybrid jest najpotężniejszą wersją tego SUV-a, a także najbardziej przyjazną dla środowiska wersją według ustandaryzowanych liczb. Kia opublikuje bardziej szczegółowe parametry dotyczące osiągów lub zużycia paliwa i emisji tylko wtedy, gdy samochód zostanie odpowiednio homologowany.
Koreański producent samochodów mówi także o najbardziej zaawansowanej hybrydzie plug-in w swojej historii. W modelu tym po raz pierwszy zastosowano niezależny układ chłodzenia cieczą wysokonapięciowego akumulatora. Zapewnia on optymalne zarządzanie jego temperaturą oraz wydajność. W wirniku silnika elektrycznego o mocy 66,9 kW zastosowano natomiast nowy dwustopniowy proces laminowania, co zmniejsza hałas i wibracje.
Ciekawe technologie
Spalinowa jednostka napędowa jest wyposażona w najnowsze innowacje zastosowane w silnikach z rodziny Smartstream. To m.in. układ zmiennego w sposób ciągły czasu otwarcia i zamknięcia zaworów dolotowych (Continuously Variable Valve Duration), który steruje ich pracą w zależności od obciążenia silnika. Umożliwia mu to pracę w różnych cyklach spalania, co wpływa na poprawę jego osiągów i na obniżenie zużycia paliwa.
Koreańczycy zbudowali samochód na nowo zaprojektowanej platformie. To zresztą jedna z kluczowych części samochodu. Zapewnia ona nie tylko maksymalną przestronność wnętrza i funkcjonalność, ale również miejsce na dodatkowe elementy hybrydowego zespołu napędowego typu plug-in. Ponadto, dzięki nowej platformie Sorento Plug-in Hybrid oferuje zarówno obszerny bagażnik, jak i aż siedem miejsc siedzących.
Sorento Plug-in Hybrid w wersji 7-osobowej ma bagażnik o pojemności do 809 litrów. W przypadku wersji 5-osobowej zwiększa się on do 898 litrów. Wartości te osiągnięto poprzez umieszczenie hybrydowego modułu akumulatora plug-in pod podłogą kabiny.
Kia Sorento plug-in hybrid w przyszłym roku w Polsce
Pod względem wzornictwa Sorento PHEV wyróżnia się jedynie etykietą eco plug-in i portem ładowania z tyłu pojazdu. System multimedialny z ekranem dotykowym o przekątnej 10,25 cala również oferuje nowe funkcje, np. lokalizację punktów ładowania.
Nowe Sorento w wersji hybrydowej typu plug-in, z przeznaczeniem na rynki europejskie, będzie produkowane w zakładzie Kia Hwasung w Korei. Sprzedaż w Europie rozpocznie się natomiast na początku 2021 roku. Sorento Plug-in Hybrid, jak każdy model sprzedawany w Europie, będzie standardowo objęte siedmioletnią gwarancją marki Kia lub do przebiegu 150.000 kilometrów. Obejmuje ona zarówno akumulator, jak i silnik elektryczny.