Megane eVision to niemała niespodzianka
W 2021 roku, dziewięć lat po prezentacji Zoe, Renault otworzy nowy rozdział w swojej elektrycznej historii, wprowadzając na rynek pierwszy model oparty na platformie CMF-EV, zaprojektowanej w 100% dla pojazdów z napędem elektrycznym. Francuzi właśnie pokazali swoją wizję tego samochodu. Nie byłoby w tym nic szokującego, gdyby nie nazwa – Megane eVision.
To niemałe zaskoczenie. Renault niedawno zaprezentowało Megane IV generacji po liftingu, w dodatku samochód otrzymał także napęd hybrydowy. Jako pierwsze na rynku już pojawia się hybrydowe Megane kombi, a za rok będzie można kupić także hybrydowego hatchbacka.
O przyszłości modelu dyskutuje się od wielu miesięcy. Najpierw pojawiały się pogłoski, że Francuzi w ogóle zrezygnują z tego modelu, a następnie że stanie się on crossoverem. Teraz Renault prezentuje „przyszłość segmentu kompaktów” używając właśnie nazwy Megane. Póki co nie oznacza to jednoznacznie odejścia spalinowych wersji tego modelu, ale to jasny sygnał, że francuski kompakt może zostać zelektryfikowany – prędzej albo później.
Megane eVision wygląda naprawdę dobrze
Dach show-caru od Renault jest pomalowany na złocisto-żółty kolor, natomiast nadwozie zaprezentowano w szarym, matowym kolorze. Nie sposób nie zwrócić uwagi na sygnatury świetlne. Z przodu, jak i z tyłu optyka tworzy pas, który otacza logo.
Renault nie pokazało jeszcze wnętrza. Francuski producent podkreśla tylko, że jest „smukła i czysta”, z ekranem dotykowym w kształcie litery L.
Koncept jest całkiem odważny i z pewnością najbliżej mu do miejskiego crossovera. O segmencie SUV-ów i crossoverów stanowią duże, 20-calowe felgi, wyraźnie narysowane nadkola czy muskularne barki. Szyku całości dodaje „pływający” złoty dach.
Samochód ma zaledwie 4,21 metra długości, a więc tylko 14 centymetrów mniej niż Megane obecnej generacji. Ta zmiana proporcji wynika z platformy CMF-EV, dzielonej z innymi członkami Sojuszu (Renault-Nissan-Mitsubishi), oraz z kompaktowości silników elektrycznych. Nawet jeśli show-car jest znacznie krótszy niż klasyczny Mégane, to ma o 4 cm większy rozstaw osi wynoszący 2,70 metra.
Nieco większy akumulator niż w Zoe
Megane eVision ma moc maksymalną 160 kW (217 KM), która jest w całości przenoszona na przód. Maksymalny moment obrotowy wynosi natomiast 300 Nm. Od 0 do 100 km/h samochód przyspiesza w mniej niż osiem sekund. Koncept otrzymał nową baterię. Ponieważ CMF-EV został zaprojektowany do samochodów elektrycznych, to akumulator jest po prostu częścią konstrukcji. Ma pojemność 60 kWh, podczas gdy Zoe ma obecnie 52 kWh.
Model produkcyjny ma zachowywać zasięg w niskich temperaturach dzięki specjalnemu systemowi. Ma on przechwytywać ciepło z silnika i akumulatora, rozprowadzając je w kabinie i oszczędzając energię.