Mazda nie pierwszy raz idzie pod prąd. I to dosłownie, bowiem pierwszy elektryk marki (MX-30) z zasięgiem zaledwie 210 kilomentrów nie zelektryzował fanów motoryzacji. Co innego silnik SkyActiv-X.
Czym jest Sky-X?
Skyactiv-X to nowy rodzaj jednostki napędowej, która łączy w sobie cechy silnika benzynowego i wysokoprężnego. Stosunkowo niewielka emisja dwutlenku węgla, niskie zużycie paliwa nawet na wysokich obrotach i szybka reakcja na pedał gazu – to główne zalety tego motora. Skyactiv-X bardziej efektywnie spala benzynę dzięki systemowi samoczynnego zapłonu sprężonej mieszanki sterowanego świecą. W ogromnym skrócie to połączenie najlepszych cech silnika benzynowego i Diesla.
W jakich modelach?
Jako pierwsze tę technologię otrzymały Mazda 3 i CX-30. I szybko okazało się, że zainteresowanie tym rozwiązaniem jest ogromne. Tasuhiro Aaoyama, dyrektor zarządzający Mazdy w Europie przyznał, że firma otrzymuje bardzo dobre opinie na temat silnika od klientów. Wyznał, że 60% zamówień na Mazdę 3 i 45% na CX-30 dotyczy wersji z silnikiem SkyActiv-X, pomimo tego że oba modele można kupić także z klasycznymi jednostkami benzynowymi i wysokoprężnymi.
Problemy z silnikami SkyActiv-X
Oczywiście, pojawienie się na rynku zupełnie nowej technologii nie mogło obyć się bez problemów. Do serwisu wezwano około 6 000 samochodów wyposażonych w silnik SkyActiv-X. Problem dotyczy niewystarczającego zaopatrzania w paliwo. Może się zdarzyć, że silnik i jednostka sterująca skrzyni biegów obliczą nieprawidłowy stosunek powietrza do paliwa, co może spowodować utratę mocy. Prosta aktualizacja oprogramowania, która zajmuje około pół godziny, rozwiązuje problem.