Silnik ten opracowały wspólnie Kia i Hyundai. To turbodoładowana benzynowa jednostka napędowa z systemem ciągłej zmiany otwarcia zaworów – właśnie od tego pochodzi skrót CVVD, a więc Continuously Variable Valve Duration.
Jak działa silnik CVVD?
Kia i Hyundai do tej pory poprawiały wydajność silników spalinowych poprzez regulację czasu otwarcia i zamknięcia zaworów (CVVT od Continuously Variable Valve Timing) albo regulację głębokości ich otwarcia (CVVL od Continuously Variable Valve Lift). Ma to wpływ na proces spalania, a więc na charakterystykę całego motora.
CVVD działa nieco inaczej, bowiem reguluje moment i czas otwarcia zaworów. Gdy samochód porusza się ze stałą, przeciętną prędkością, więc nie jest wymagana duża moc silnika, system CVVD otwiera zawory dolotowe od połowy do końca trwania suwu sprężania, co wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa. Gdy samochód porusza się z dużą prędkością i potrzebna jest duża moc silnika, zawory dolotowe są zamknięte na początku suwu sprężania, aby zmaksymalizować dawkę powietrza potrzebną do wywołania zapłonu, co zwiększa moment obrotowy i poprawia przyspieszenie samochodu.
Według Kia oraz Hyundai pozwala to na 4% większe osiągi silnika, 12% mniejszą emisję gazów, a także na 5% mniejsze zużycie paliwa.
Silnik Smartstream G1.6 T-GDi
Nowatorska technologia po raz pierwszy została zastosowana w nowym turbodoładowanym, czterocylindrowym silniku Smartstream G1.6 T-GDi o maksymalnej mocy 180 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 265 Nm dostępnym od 1500 do 4500 obr./min.
Oprócz systemu CVVD nowy motor wyposażono w układ recyrkulacji gazów niskiego ciśnienia (LP EGR od Low-Pressure Exhaust Gas Recirculation) w celu dalszego zmniejszenia zużycia paliwa. Układ ten zwraca część spalin do komory spalania, co ma na celu schłodzenie komory spalania i zmniejszenie emisji tlenków azotu.
Jednostkę G1.6 T-GDi wyposażono także w system recyrkulacji gazów niskiego ciśnienia, który część spalin przekierowuje do turbosprężarki zamiast do układu dolotowego, aby zwiększyć wydajność silnika podczas pracy przy dużym obciążeniu.
Co więcej motor ten dostępny jest z systemem zarządzania temperaturą, który potrafi szybko zarówno podgrzać, jak i schłodzić silnik do optymalnej temperatury pracy. System może pracować pod ciśnieniem do aż 350 barów, czyli o aż 100 barów wyższym niż w wypadku silnika T-GDi. Dzięki zastosowaniu ruchomych elementów silnika o niskim współczynniku tarcia, tarcie w silniku Smartstream G1.6 T-GDi udało się zmniejszyć o aż 34% w porównaniu z motorem T-GDi.