Czego szukasz?

F1 Boost GP Wielkiej Brytanii 2022

Biznes

VW wskrzesi zapomnianą luksusową markę? Na pewno jej nie znacie

To, co wydawało się zbyt śmiałe spekulacje w czasach koronawirusa, teraz staje się rzeczywistością. Grupa Volkswagena szykuje konkurenta dla Maybacha od Mercedesa i w tym celu prawdopodobnie wskrzesi markę Horch – legendę z ponad 120-letnią historią.

horch samochód
Horch 853 Sport Cabriolet | Fot. Audi

Horch to historia niebanalna od samego początku

Zacznijmy jednak od początku. W 1896 roku utalentowany technik August Horch dołączył do szybko rozwijającej się wówczas firmy Carla Benza. Początkowo chciał zostać kowalem, ale w końcu bardziej zachwycił go świat czterech kół. Na tyle, że porzucił trójramienną gwiazdę trzy lata później i w listopadzie 1899 roku założył firmę noszącą jego nazwisko, która miała się skupić na produkcji samochodów. Następnie przedstawił pierwszy samochód dwa lata później.

Historia w takich przypadkach często jest jednak brutalna. W 1909 r. reszta kierownictwa Horcha zmusiła go do odejścia z założonej przez niego firmy, która nosiła jego nazwisko. Absurdalne? Owszem. Horch założył następnie konkurencyjną firmę, ale z oczywistych powodów nie mógł już używać swojego nazwiska. Dlatego w 1910 roku ostatecznie założono Audi Automobilwerke GmbH.

ZOBACZ TAKŻE
Wizja Audi? Niby elektromobilność, a tu cyk, premiera potężnego diesla

Fani motorsportu mogą kojarzyć markę z samochodów wyścigowych 

Sam Horch ponownie opuścił firmę po kolejnych dziesięciu latach – tym razem dobrowolnie. Producent samochodów działał samodzielnie do 29 czerwca 1932 roku, kiedy to połączył się z markami DKW, Horch i Wanderer. W ten sposób powstała firma Auto Union, która zasłynęła głównie z samochodów wyścigowych, w których palce maczał m.in. sam Ferdinand Porsche. Co istotne podkreślenia, logiem marki były cztery połączone ze sobą koła. 

Świat był wtedy już u progu II wojny światowej, podczas której Auto Union pracowało głównie na potrzeby armii niemieckiej. Z tego powodu fabryki były kilkakrotnie bombardowane. Problemy nie skończyły się wraz z nastaniem pokoju, ponieważ siedziba marki w Zwickau była oblężona przez Armię Czerwoną. Dlatego Niemcy nie mieli innego wyboru, jak tylko zbudować nowy obiekt, który znalazł się w zachodniej części Niemiec – w Ingolstadt.

ZOBACZ TAKŻE
Audi Adama Małysza za wygranie TCS 2000/01. Co było z nim nie tak?

Krótka era Daimlera

Jednak pomimo „nowego życia”, Auto Union niezbyt dobrze radziło sobie na rynku. Do tego stopnia, że w 1959 roku Daimler uzyskał całkowitą kontrolę nad marką. Kilka lat później włodarze firmy zaczęli się jednak obawiać, że firma nastawiona na silniki dwusuwowe bez inwestycji nie będzie miała szans na przetrwanie w obliczu coraz bardziej popularnych silników czterosuwowych. 

Jednak kilka lat później zaczął się obawiać, że firma nastawiona na silniki dwusuwowe nie będzie miała szans na przetrwanie w obliczu coraz bardziej popularnego czterosuwu bez ogromnych inwestycji. W ten sposób sprzedano większość akcji razem z pakietem kontrolnym, które nabył Volkswagen. W 1964 roku koncern z Wolfsburga nabył fabrykę i prawa do wszystkich marek i logo.

Już we wrześniu 1965 roku firma przedstawiła pierwszy nowy model, który nazwała Audi. Jednak nadal należał on do marki Auto Union. Gdy „Audi” zaczęło pojawiać się coraz mocniej w portfolio, Niemcy ostatecznie w 1965 r. po połączeniu z NSU zmienili nazwę firmy na Audi NU Auto Union AG, a w 20 lat później po prostu na Audi AG.

ZOBACZ TAKŻE
Fani Lambo i Bugatti będą zachwyceni. Szef marki przekazał ważne wieści

Dlaczego Horch najprawdopodobniej wróci na rynek?

Dlaczego w ogóle opowiadamy tę całą historię? Aby wyjaśnić, jak Horch trafił do Grupy Volkswagena i dlaczego chce wrócić do jej użytkowania. Ta marka to przecież istota Audi. Od jakiegoś czasu spekulowano, że Audi może wskrzesić tę nazwę dla swoich najbardziej luksusowych limuzyn, a teraz jest to już prawie pewne. 

Na szpiegowskich zdjęciach autoevolution.com możecie zobaczyć unikatowy prototyp zmodyfikowanego Audi A8. Sama modyfikacja flagowca nie będzie zaskoczeniem, ale ten samochód jest tak długi, że z pewnością chce zaatakować segment luksusowych samochodów. Folia maskująca na zdjęciach zakrywa przestrzeń w pobliżu tylnych bocznych szyb. To miejsce, które jest niemal idealne do zaprezentowania w elegancki sposób logotypu serii specjalnej. Niemal na pewno nie znajdą się tam cztery pierścienie, ale logo Horcha? Dziennikarz autoevolution jest niemal pewny, że tak będzie. 

Horch (1899)

Logo marki Horch (1899) | Fot. Audi

To ma być bezpośrednia odpowiedzi marki z Ingolstadt na Mercedesa-Maybacha. Nowa nazwa z pewnością oznacza lepsze wyposażenie, wyjątkowy silnik pod maską i wiele innych ulepszeń, które sprawią, że samochód będzie kosztować krocie. Jeśli potencjalnie Audi A8 Horch będzie mocniejsze od Maybacha, będzie to swoisty powrót do korzeni. Samochody Horcha w 1902 roku osiągały 20 KM, a do takich osiągów nie sięgały ani pojazdy Mercedesa ani Benza (wówczas były to oczywiście dwie osobne marki). 

5/5 (liczba głosów: 6)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Reklama
Reklama