Connect with us

SF90 Stradale – Ferrari pokazało swojego nowego hybrydowego potwora

Ferrari rozpoczyna nowy rozdział w swojej historii, wprowadzając na rynek pierwszą produkowaną seryjnie hybrydę PHEV (ang. Plug-In Hybrid Electric Vehicle) pod nazwą SF90 Stradale.

Opublikowano

w dniu

Ferrari SF90 Stradale (2019)
Fot. Ferrari

Ferrari SF90 Stradale jest ekstremalne na wielu płaszczyznach – 1000 KM, stosunek masy do mocy na poziomie 1,57kg/KM i 390 kg docisku przy 250 km/h stawiają nowy model włoskiej marki na szczycie swojego segmentu.

Nazwa samochodu podkreśla wszystko, co osiągnęła marka z Maranello na przestrzeni swojej 90-letniej historii i silne powiązanie pomiędzy torem a samochodami drogowymi Ferrari.

Ferrari SF90 Stradale (2019)

SF90 Stradale ma silnik turbo V8 o pojemności 4 litrów, który jest w stanie dostarczyć 780 KM, najwyższą moc spośród wszystkich 8-cylindrowych Ferrari w historii. Pozostałe 220 KM jest dostarczane przez trzy silniki elektryczne, z których dwa są niezależne i umieszczone na przedniej osi, a jeden z tyłu, znany szerzej z Formuły 1 jako MGU-K, a więc motor z systemem odzyskiwania energii kinetycznej.

Wydajny akumulator litowo-jonowy zapewnia moc wszystkim trzem silnikom i gwarantuje 25-kilometrowy zasięg w całkowicie elektrycznym trybie eDrive, wykorzystując tylko przednią oś. Umówmy się jednak – nie po to tworzy się Ferrari, aby jeździć nim w całkowicie elektrycznym trybie.

Ferrari SF90 Stradale (2019)

SF90 Stradale jest również pierwszym samochodem sportowym Ferrari wyposażonym w napęd na 4 koła, co jest koniecznością, aby w pełni wykorzystać niesamowitą moc napędu hybrydowego. Dzięki temu samochód osiąga setkę w 2,5s, a 200km/h w 6,7s. Prędkośc maksymalna wynosi 340 km/h.

Inżynierowie Ferrari wprowadzili dodatkowo w pełni elektryczną oś przednią, znaną jako RAC-e (elektroniczny regulator ustawienia zakrętów). W pełni zintegrowany z układem sterowania dynamiką pojazdu RAC-e zarządza rozkładem momentu obrotowego, dzięki czemu ekstremalna jazda jest znacznie prostsza i łatwiejsza.

Ferrari SF90 Stradale (2019)

Opracowanie tego rodzaju samochodu hybrydowego wymagało opracowania szeregu innowacyjnych rozwiązań aerodynamicznych. Znaczący wzrost wydajności jednostki napędowej spowodował wzrost ilości energii cieplnej, która musi być rozproszona, i wymagał od zespołu badawczego przeprowadzenia dogłębnej analizy. Samochód domagał się również nowych rozwiązań w celu zwiększenia wydajności docisku i zagwarantowania maksymalnej stabilności przy wszystkich prędkościach i we wszystkich warunkach jazdy.

SF90 Stradale ma całkowicie przeprojektowaną 8-biegową, olejową skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem. Nowe przełożenia skrzyni biegów i jej zwiększona sprawność  powodują znaczące zmniejszenie zużycia paliwa podczas jazdy po mieście i autostradzie bez konieczności rezygnacji z osiągów. 

Ferrari SF90 Stradale (2019)

Kolejną ważną innowacją jest kierownica, która ma teraz touchpad i dotykowe przyciski, które pozwalają kierowcy kontrolować praktycznie każdy aspekt samochodu za pomocą kciuków. Centralna tablica jest teraz całkowicie cyfrowa dzięki pierwszemu zastosowaniu w samochodzie zakrzywionego ekranu HD o przekątnej 16 cali, który można w pełni skonfigurować i kontrolować za pomocą elementów sterujących na kierownicy. To nawiązanie do kokpitu w stylu bolidu F1, ale pewnie już sami na to wpadliście.

Ferrari SF90 Stradale (2019)

Ferrari SF90 Stradale (2019)

SF90 Stradale znajduje się pomiędzy coupé z silnikiem z tyłu, obecnie reprezentowanym przez F8 Tributo, a supersamochodami takich jak LaFerrari, i jest nowym standardem dla hiper-technologicznych ekstremalnych samochodów przepełnionych treściami przyszłości.

Skomentuj
Reklama
Reklama
Reklama