Kolejny model z i-MMD
Nowy Jazz z napędem hybrydowym będzie wyposażony w najnowsze rozwiązanie Hondy – inteligentny system doboru trybu jazdy – benzynowy, hybrydowy i elektryczny (i-MMD). Ta technologia jest już dostępna w CR-V i zostanie przeniesiona do Jazza z jedną różnicą. Kompaktowy SUV japońskiej marki jest dostępny z silnikiem benzynowym o pojemności 2 litrów, a spodziewana pojemność silnika nowego Jazza to 1,5 litra.
W zależności od panujących warunków system i-MMD automatycznie wybiera i przełącza pomiędzy trzema trybami jazdy, aby utrzymać najlepsze osiągi i najlepszą wydajność. Tryb benzynowy napędza samochód, np. podczas ciągłej jazdy z dużą prędkością, hybrydowy oznacza, że benzynowy i elektryczny pracują jednocześnie, np. podczas przyspieszania przy dużej prędkości, a elektryczny wiąże się z tym, że samochód napędza w 100% cichy silnik elektryczny. Zazwyczaj ma to miejsce podczas przyspieszania z postoju i spokojnej jazdy z małą prędkością.
To nie będzie odświeżenie
Według zapowiedzi przedstawicieli Hondy, nowy Jazz będzie wyglądał zupełnie inaczej niż obecna generacja. W wielu wypowiedziach zaznacza się, że będzie on znacznie bardziej premium. No, zobaczymy. Auto prawdopodobnie zostanie pokazane na tegorocznym salonie samochodowym w Tokio (dni dla publiczności: 25 października – 4 listopada).
Dlaczego Honda pozbywa się spalinowego Jazza?
Hybrydyzacja Jazza to nie żaden kaprys Japończyków tylko krok w kierunku spełnienia norm emisji spalin. Marki są zobowiązane do obniżenia emisji CO2 na kilometr do 95 g do 2021 roku. Brak spełnienia tych norm spowoduje oczywiście kary finansowe. Honda przewiduje, że hybrydowy Jazz będzie emitował około 99 g/km, podczas gdy w pełni spalinowy emituje 118 g/km.
Normy emisji spalin to jedno, ale wyraźnie spada sprzedaż modelu w Europie, więc nie dziwimy się Hondzie, że chce odświeżyć Jazza. W pierwszej połowie roku jego sprzedaż wyniosła 17 140 egzemplarzy (wg JATO Dynamics) co oznacza spadek rok do roku o 20 procent. Ponad połowę egzemplarzy sprzedano w Wielkiej Brytanii, gdzie auto jest popularne wśród emerytów.
Mocny rywal z Japonii
Hybrydowy Jazz będzie konkurował z Toyotą Yaris, która odnotowała znaczny wzrost sprzedaży od momentu dodania wariantu hybrydowego w 2012 r. Według Toyoty prawie połowa z 130 967 sprzedanych w pierwszej połowie roku Yarisów było hybrydami.