Absolutnie wszystko, co musicie wiedzieć przed startem nowego sezonu F1
Nasze social media

Motorsport

Absolutnie wszystko, co musicie wiedzieć przed startem nowego sezonu F1

Jeśli nie śledziliście F1 w ostatnich miesiącach, a chcielibyście wiedzieć “co w trawie piszczy” – ten tekst jest właśnie dla was. Przedstawiamy wszystkie najważniejsze informacje o zespołach oraz prognozowany układ sił w stawce.

Opublikowano

w dniu

Fot. Aston Martin Red Bull Racing
Poprzednia1 z 4

Dłużący się okres przerwy między sezonami F1 zbliża się do końca. Zespoły są już po dwutygodniowych testach pod Barceloną, a do wyścigu w Melbourne pozostały godziny. To najwyższy czas na przedstawienie wszystkich najważniejszych informacji o zbliżającym się sezonie. Zaczniemy od regulacji technicznych, a dalej przejdziemy już do kwestii typowo sportowych – jak poszczególne zespoły wypadły na testach, co można z tego odczytać i jak na papierze wygląda obecny układ stawki.

Czym różni się bolid F1 na sezon 2019 od tego z zeszłego roku?

Zacznijmy od przodu samochodu. Przednie skrzydła są szersze, teraz równe dwumetrowej szerokości samochodu. Jest mniej elementów aerodynamicznych, a drugorzędne części konstrukcji, które miały np. na celu skierowanie powietrza na zewnątrz przednich kół – zniknęły. Pomimo tego uproszczenia, oczekuje się, że nowe przednie skrzydła będą wytwarzały mniej więcej tyle samo docisku, co te z zeszłego sezonu.

Opony Pirelli w specyfikacji na sezon 2019 będą miały cieńszy bieżnik i oczekuje się, że osiągną szczytową przyczepność w wyższych temperaturach i będą lepiej odporne na pęcherze. Opony nie będą już obciążone skomplikowanym systemem nazewnictwa – na każdy wyścig posługiwać będziemy się tylko trzema nazwami: miękkie, średnie i twarde. Nadal będzie dostępna pełna gama mieszanek, które będą zmieniać się co wyścig, ale pomimo użycia różnych mieszanek na różnych torach używane będzie tylko to 3-stopniowe nazewnictwo. Oczywiście poza tą zasadą pozostają opony przejściowe i deszczowe, które zostają dostępne w razie potrzeby, tworząc więc zestaw pięciu mieszanek opon na każdy weekend F1.

Wpływ efektu dmuchania przedniej osi został ograniczony. W poprzednich latach zespoły pracowały nad rozbudową funkcją złożonych przewodów hamulcowych, ale te zostały uproszczone celowo – po to, aby zniwelować ich wpływ na przepływ powietrza. Nie jest to jedyna zmiana, ponieważ dokonano redukcji w obszarze deflektorów montowanych przy czołowej części podłogi bolidu – rzekomo ma to zwiększyć powierzchnię reklamową. W obszarze lusterek dokonano duże zmiany, które poprawi widoczność kierowcy – są one teraz przybliżone. W dodatku można je wykorzystać do poprawienia przepływu powietrza wokół sekcji bocznych i kokpitu poprzez instalację dodatkowego elementu mocującego – co tworzy dodatkowy kanał (otwór), gdzie struga się rozszczepia.

Jeśli chodzi o samego kierowców, ich minimalna waga z fotelem została zwiększona do 80 kilogramów, a ci, którzy będą poniżej tej liczby, będą mieli dołożony balast pod siedzeniem, odpowiadający deficytowi masy minimalnej. Maksymalne obciążenie paliwem zostało zwiększone z 105 do 110 kilogramów w nadziei, że zespoły będą napędzać silniki z maksymalną mocą przez większą część wyścigu.

Z tyłu samochodu tylne skrzydła zostały wykonane wyżej, szerzej i głębiej. Płyty końcowe będą miały pionowe światła przeciwdeszczowe, ale nie będą miały otworów w górnej części, aby zmniejszyć opór. Otwór Drag Reduction System (DRS) został rozszerzony z 65 do 85 milimetrów, dzięki czemu DRS jest bardziej wydajny niż kiedykolwiek wcześniej. Strefy DRS zostaną skorygowane, gdy FIA zrozumie, jak skuteczna stała się pomoc w wyprzedzaniu.

Właściciel praw komercyjnych Liberty Media poprosił wszystkie zespoły o zaprojektowanie i obsługę samochodów, które spełniają te wymogi, w “miękkim” pułapie budżetowym w wysokości 150 mln USD, który będzie obowiązywał do 2020 r., zanim zostanie skodyfikowany na 2021 r. Nie istnieją jednak żadne znane kary za przekroczenie limitu w tym czy następnym roku.

Ostatnią, ale nie najmniej ważną zmianą w regulaminie jest dodatkowy punkt dla kierowcy z najszybszym okrążeniem w danym wyścigu. Jest on jednak obłożony pewnymi warunkami, co dokładniej wyjaśniliśmy tutaj: Oficjalnie: Dodatkowy punkt za najszybsze okrążenie wyścigu już od tego weekendu.

Więcej szczegółów dotyczących zmian w regulaminie na sezon 2019 możecie dowiedzieć się stąd: Najważniejsze zmiany na sezon 2019. Czy dzięki nim będzie lepsze widowisko?

Poprzednia1 z 4

Reklama

Facebook

Reklama
Reklama