Nasze profile w mediach społecznościowych

Samochody

Używane SUV-y 4×4 do 80 tys. zł. Wybraliśmy siedem najciekawszych

Na temat popularności SUV-ów powiedziano i napisano już chyba wszystko. Zbliża się zima, więc idealny byłby taki z napędem 4×4. Wybraliśmy siedem najlepszych używanych SUV-ów z napędem na wszystkie koła w cenie do ok. 80 000 zł.

Opublikowano

w dniu

używane suv-y 4x4 Subaru Forester 2014

Kia Sportage IV 2.0 CRDI

używane suv-y 4x4 Kia Sportage 2016

Używane SUV-y 4×4 – przegląd rozpoczynamy od Kii Sportage. Pięcioletni egzemplarz z przebiegiem do 100 000 km i cenie do 70 tys. złotych nie jest niespotykanym samochodem w serwisach z używanymi pojazdami. Już na starcie weźmy pod uwagę, ż Kia udziela 7-letnie gwarancje na samochody (ograniczenie do 150 000 km), co może być dodatkowym bonusem dla kupującego. Nawet pomijając tę kwestię, Sportage trzeciej generacji i bez tego wydaje się być dobrym rozwiązaniem. Oczywiście jeśli właściciel regularnie wymieniał olej i przechodził przeglądy, a samochód ma identyfikowalną historię serwisową.

A zadbanie o konkretnie ten samochód wcale nie jest trudne. Olej bowiem nie degraduje się w nim zbyt szybko i spokojnie można założyć jego wymianę co 20 000 km. Przy normalnej eksploatacji i dbaniu o samochód silnik powinien spokojnie przeżyć wiele setek tysięcy kilometrów. Jedynym słabym punktem samochodu jest zawór EGR, ale jego czyszczenie czy ewentualna wymiana co pięć lat to znośny wydatek. Ponadto Kia Sportage 2.0 CRDI jest ogólnie samochodem wysokiej jakości, przyjemnie wyglądającym  i dynamicznym SUV-em, więc zdecydowanie warto się nad nim zastanowić.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Kia Sportage GT-Line 1.6 T-GDi 7DCT 4WD - obraz postępu

Używane SUV-y 4×4. Mazda CX-5 I 2.0i

Mazda CX-5 2013

Tak, wiemy że CX-5 z benzynowym wolnossącym silnikiem 2.0 i napędem na wszystkie koła jest niezwykle rzadkim towarem. Trudno się jednak temu dziwić, bowiem samochód zbiera świetne opinie. Bardzo dobrze jeździ, a wskazany silnik nie sprawia żadnych problemów. Zużycia paliwa można spokojnie utrzymywać poniżej 8 litrów na 100 km, a kluczem do bezproblemowej jazdy są… a jakże, terminowe serwisy. Samochód nie jest przesadnie dynamiczny, ale nie zakładamy, że taki pojazd kupuje się do regularnej jazdy lewej pasem na autostradzie.

O ile z czystym sumieniem, można polecić 2.0i, to raczej unikalibyśmy 2,2-litrowego Diesla. Kryje w sobie kilka ryzykownych i szczególnie drogich pułapek. A jeśli niekoniecznie musisz mieć samochód z napędem na wszystkie koła, dobrze wyposażony egzemplarz o niewielkim przebiegu z napędem na przód znajdziesz w cenie do 80 tys. zł. A jego spalanie będzie nieco mniejsze od 4×4 – do siedmiu litrów na 100 km.

Skoda Yeti 2.0 TDI

używane suv-y 4x4 Skoda Yeti 2014

Samochód dobrze jeździ, nieźle trzyma swoją wartość i z pewnością może się podobać wielu osobom. Do 60 tys. złotych znajdziemy sporo ładnych egzemplarzy z silnikiem 2.0 TDI o mocy 110 KM, napędem na wszystkie koła i przyzwoitym wyposażeniem. Za kilkanaście tysięcy więcej można mieć z kolei bardzo dobrze wyposażony egzemplarz z automatem i mocniejszym dieslem. Z silników godny polecenia jest także 1.4 TSI 150 KM z DSG. Oczywiście należy pamiętać, że nie jest to samochód do jazdy w trudnym terenie – technicznie ma przecież to samo podwozie co Octavia.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Škoda Karoq (Sportline) 2.0 TSI 190 KM 4x4 DSG – jej rodzinna mość

Kupując używaną Skodę Yeti, zwróć uwagę na jej pochodzenie i historię serwisową. Lepszy jest słabo wyposażony i mocniej eksploatowany samochód o całkowicie przejrzystym pochodzeniu niż wątpliwy import z zagranicy – w bogatej wersji wyposażenia, ale z prawdopodobnie przekręconym licznikiem i z niepełną historią serwisową. Warto uważać także na korozję, bo nawet po małym wypadku i braku fachowej naprawy, samochód szybko zacznie rdzewieć. 

Używane SUV-y 4×4. BMW X5 II 3.0d

BMW X5 2011

Bez względu na to, jak ostrożnie podchodzisz do luksusowych SUV-ów premium, być może jedynym akceptowalnym przykładem dla takiego zestawienia jest BMW X5 z 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 3,0 l. Samochód ma rozsądne zużycie paliwa, a silnik sam w sobie jest dobry i niezawodny. Za 60 tys. złotych można kupić dziesięcioletni egzemplarz o przebiegu ok. 200 tys. km, który w rzeczywistości może wynosić dużo więcej i niewiele nadziei na beztroską przyszłość. Przekręcanie licznika przy luksusowych SUV-ach jest powszechne, a ryzyko polega na tym, że można kupić samochód, którego ktoś pozbył się tuż przed serią eksploatacyjnych wizyt w serwisie. 

Solidny X5 3.0d zaczyna się od 75 tys. złotych. W tym przypadku także nie można być pewnym lat bezproblemowej jazdy, ale jest to znacznie bardziej prawdopodobne. W egzemplarzach z automatyczną skrzynią biegów i układem xDrive najlepiej od razu wymienić olej. Kto ma napięty budżet i nie dopuszcza myśli, że po zakupie zostawi w serwisie kolejne setki albo tysiące złotych za drobiazgi, niech odpuści sobie SUV-a klasy premium i kupi samochód jednej z popularnych marek. A już na pewno nie kupujcie go, jeśli boicie się wizyt w serwisie, ale koniecznie chcecie zwiększyć swój status społeczny. Taki samochód należy kupić tylko po bardzo dokładnym przeglądzie i pakiecie drobnych napraw/wymian na starcie użytkowania.

Volvo XC90 I

używane suv-y 4x4 Volvo XC90 2011

ZOBACZ TAKŻE
Samochody 7-osobowe. Oto 13 najciekawszych propozycji na rynku

W przypadku XC90 silnik wysokoprężny o pojemności 2,4 litra ma największy sens, ale należy zwrócić szczególną uwagę na jego historię serwisową. W niektórych rodzinach ten samochód pełni rolę „transportera” dla matek z dziećmi. A te często po prostu nie myślą o rutynowym serwisie. Często można też spotkać się z dysfunkcyjnym napędem na wszystkie koła, ponieważ niektórzy kierowcy po prostu nie zauważają w centrum handlowym, że ich Haldex nie działa, a samochód to tak naprawdę tylko napęd na przód. Jeśli już wszystko działa, nie masz się czego obawiać. Pierwsza generacja XC90 to udany samochód.

Używane SUV-y 4×4. Subaru Forester IV

Subaru Forester 2014

Za 50 tys. złotych można mieć wymarzonego Forestera ostatniej generacji. Ten samochód po prostu musiał się znaleźć w tym zestawieniu. SUV Subaru ma tę zaletę, że jest niesamowicie sprawny nawet na autostradzie, a poradzi sobie przyzwoicie także w wyboistym terenie. Trzeba jednak dodać, że pod tym względem czwarta generacja jest łagodniejsza niż poprzednie. 2-litrowy SUV nie ma w standardzie redukcji z manualem, ale nadal jest bardzo funkcjonalnym samochodem dzięki stałemu napędowi 4×4, nawet w złych warunkach. W rzeczywistości oczywiście jest on bardziej odpowiedni dla osób żyjących gdzieś w górach niż takich, którzy regularnie poruszają się po autostradach, ale i tam sobie poradzi.

Chociaż jakość silników wysokoprężnych poprawiła się w tym modelu, na dłuższą metę prawdopodobnie i tak wolelibyśmy benzynę. Automat CVT jest niezłym rozwiązaniem, jeśli mamy pewność co do jego przeszłości. Szczególnie uważać należy w przypadku egzemplarzy z przejechanymi co najmniej 150 tys. kilometrów. Forester to przede wszystkim prawdziwy robotnik, ale zaskakuje solidnym wyposażeniem większości egzemplarzy. Ci, którzy po prostu chcieli by kupić ten samochód z jakiegoś powodu, nie powinni być rozczarowani. Pod warunkiem, że nie będą go używać głównie na lewym pasie autostrady.

Dacia Duster 1.5 dCi

używane suv-y 4x4 Dacia Duster przód

Fot. Michał Nowak

Przykładem popularnego i niedrogiego samochodu z napędem na cztery koła może być Dacia Duster. Do 80 tys. złotych można kupić samochód prosto z salonu z niezłym wyposażeniem. Można też nieco przyoszczędzić i kupić sporo taniej kilkuletni, używany egzemplarz. I w tym przypadku istotne jest zadbanie o samochód i wiarygodna historia serwisowa. 

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Dacia Duster TCe 4x4 (150 KM) - auto na każdą kieszeń

Dacia Duster oferuje całkiem sporo za niewielkie pieniądze i jest niezwykle sprawnym samochodem, ale wszyscy wiemy, dlaczego jest tak tani. Przeciętna ergonomia, komfort poniżej średniej, nie najlepsza dynamika i dyskusyjna jakość detali. Wydaje się jednak, że wszyscy klienci Dacii doskonale o tym wiedzą i to akceptują. Poza regularną wymianą oleju, warto pamiętać o zadbaniu o skrzynię biegów. W Dusterach (i rzecz jasna wielu innych samochodach Grupy Renault) to element, który przy regularnej niewrażliwej zmianie biegów może szybko osiągnąć koniec swojej żywotności.

1 Komentarz

1 Komentarz

  1. lobaj

    28 marca 2021 at 19:54

    większość to małe suvy, lipa troszkę

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama
Reklama



Reklama