Connect with us

Czego szukasz?

powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.

Samochody

Używane samochody z automatem? Mamy pięć ciekawych propozycji

Dawno minęły czasy, kiedy samochód z automatyczną skrzynią biegów był uważany za dziwną rzecz. Nowoczesne automaty są lepsze i znacznie ułatwiają poruszanie się po mieście. A dla niektórych osób niepełnosprawnych automat to gwarancja, że ​​nadal mogą się swobodnie poruszać własnym samochodem.

używane samochody z automatem

Używane samochody z automatem nie są już ryzykowną kwestią

Przez wiele lat automatyczna skrzynia biegów była rzadkością. W luksusowych limuzynach automat był dość powszechny, ale w zwykłych samochodach przeciętni ludzie długo nie mogli go posmakować. Mówiono przy tym o kiepskiej niezawodności, wysokiej konsumpcji paliwa i gorszej dynamice. Wspomniane przesądy rozprzestrzeniły się głównie za sprawą importu samochodów używanych z zachodu na początku lat 90., a nawet nieco później. Nowoczesne automaty są jednak zupełnie inne. Używane samochody z automatem nie są już więc ryzykowną kwestią – wystarczy wiedzieć, które są dobre i znaleźć odpowiedni egzemplarz.

Automatyczną zmianę biegów w zwykłych samochodach spopularyzowała Grupa Volkswagen. Do niedawna nie wymuszała ona łączenia automatycznej skrzyni biegów z topowym wyposażeniem. Tak więc w Polo i Golfie, niegdyś najlepiej sprzedających się samochodach w Europie, nawet zwykły śmiertelnik mógł sobie pozwolić na automat i nie była to tylko przyjemność z kategorii dla wyższego kierownictwa. Ci, którzy zaczęli używać automatycznej skrzyni biegów szybko ją pokochali.

ZOBACZ TAKŻE
Jak jeździć automatem? Poradnik dla początkujących

Dziś oferta używanych samochodów z automatem jest bardzo zróżnicowana. Ci, którzy nie chcą lub mogą nie być w stanie używać manualnej skrzyni biegów ze względów zdrowotnych, naprawdę mają w czym wybierać. Jak jednak dobrze wybrać samochód z automatem na rynku wtórnym?

Typy automatycznych skrzyń biegów

Istnieje kilka typów automatycznych skrzyń biegów, ale zasadniczo można je podzielić na trzy podstawowe typy. Mamy tak zwane zautomatyzowane skrzynie biegów, czyli w zasadzie manuale z tym, że sterowanie sprzęgłem i zmianę prędkości zapewnia elektronika. Największymi zaletami takiego rozwiązania są minimalne straty mocy i niski koszt, dlatego często jest ona stosowana w małych, tanich samochodach ze słabymi silnikami. Była ona jednak stosowana także w samochodach sportowych, takich jak Ferrari czy BMW, gdzie swoim wyrazem bardziej przypomina klasyczną skrzynię biegów. Serwis nie różni się niczym od klasycznego manuala. Zwykle można się spodziewać zużycia sprzęgła, ale popularna jest także usterka elektroniki sterującej.

Inną opcją jest skrzynia biegów z przekładnią hydrokinetyczną, która jest prawdopodobnie najbardziej powszechna. Sprzęgło jest zastąpione płynnym przemiennikiem momentu obrotowego. Jej największymi zaletami są wysoki komfort, płynna zmiana biegów oraz wysoka niezawodność. Stosowany jest głównie w samochodach premium z większymi silnikami, gdzie naturalne straty mechaniczne i energetyczne w falowniku nie odgrywają takiej roli. Ale falownik może mieć też wiele zwykłych samochodów, ponieważ nowoczesne automaty posiadają np. tak zwaną „blokadę” falownika, co znacznie ogranicza zużycie. Wadą falownika jest stosunkowo wysoka cena oraz wymagająca i droga usługa, jeśli coś się zepsuje. Niezawodności nie spełniają nawet producenci samochodów, którzy często nie określają obowiązkowego planu serwisowego i twierdzą, że olej w maszynie jest dożywotni. Ci, którzy go nie wymienią, mogą przygotować się na to, że po 200 tys. km skrzynia będzie do niczego.

CVT i inne rozwiązania

Powszechnym typem jest również przekładnia CVT, która w rzeczywistości ma nieskończoną liczbę biegów między parą przełożeń granicznych. Jest stosowana głównie w małych samochodach miejskich i jest strukturalnie tańsza niż falownik. CVT jest również stosunkowo kompaktowy i producenci samochodów lubią go używać do efektywnego „przekazywania” pomiarów zużycia i emisji. CVT może znacznie zmniejszyć prędkość roboczą, a tym samym zużycie przy niskich obciążeniach. Jednak w praktyce CVT wymaga zupełnie innego stylu jazdy i częstego używania tempomatu. Wadą jest też dziwne zachowanie podczas jazdy, gdzie silnik wyje ze stałą prędkością podczas przyspieszania. A w mocniejszych samochodach CVT ulega znacznemu zużyciu. W CVT również trzeba regularnie wymieniać olej, ale mimo to należy liczyć się z tym, że segmenty cierne (specjalny pas lub łańcuch i przekładnie stożkowe) będą musiały być wymienione, co nie jest tanie.

ZOBACZ TAKŻE
Silnik Wankla powróci w 2022 roku. Wiemy już jaką postać przybierze

Są inne rozwiązania, z których najciekawsza jest oczywiście dwusprzęgłowa skrzynia biegów. W rzeczywistości jest to automat z tą różnicą, że zmiana biegów jest szybsza i wygodniejsza. Typowym przykładem jest skrzynia biegów DSG stosowana w samochodach Grupy Volkswagen. Ciekawostką są różne przekładnie planetarne, takie jak układ hybrydowy Toyoty Prius. Specjalna automatyczna skrzynia biegów jest również używana przez Hondę.

Jaki samochód używany warto polecić właśnie z automatyczną skrzynią biegów? Wybór tak naprawdę po pierwsze nie jest duży, a po drugie nie jest oczywisty. Wybraliśmy pięć ciekawych propozycji.

Używane samochody z automatem. Skoda Citigo 1.0 MPI AT

skoda citigo 2017

Skoda Citigo (2017)

To typowy przykład udanej zautomatyzowanej skrzyni biegów. Niestety, na rynku wtórnym jest stosunkowo niewiele takich używanych samochodów, ale dzieje się tak dlatego, że ludzie trzymają je jako drugie lub trzecie auto w rodzinie. Kiedy ktoś sprzedaje Citigo z automatem, ma skromne wyposażenie, ale też bardzo mały przebieg.

Ogólnie rzecz biorąc, ta Skoda jest prosta i niezawodna. Trzycylindrowy silnik potrzebuje tylko regularnego serwisu i odrobiny powściągliwego podejścia. Maszyna nie ma żadnych usterek i dopiero po około 100 000 km może pojawić się kwestia żywotności sprzęgieł, co oczywiście zależy od egzemplarza. W końcu Citigo jest ukochanym samochodem dostawców posiłków na wynos, jeżdżąc głównie po mieście. W tym miejscu dodać należy, że naprawy samochodu nie są drogie, co jest dodatkowym plusem. 

Ogólnie najlepsze samochody pochodzą oczywiście z rąk prywatnych. Jeśli po powyższych zdaniach już chcecie kupić ten samochód, przypominamy tylko o najważniejszym. Citigo nie jest najbardziej dynamicznym samochodem na świecie. To uczciwy, prosty i wyjątkowo mały samochód, który idealnie nadaje się do miasta. Spalanie nie powinno przekraczać 6 litrów na 100 km, więc dla osoby która nie chce jeździć po mieście z manualną skrzynią biegów, to wyjątkowo dobra propozycja.

Skoda Fabia II 1.6 16V 6AT

używane samochody z automatem skoda fabia 2011

Skoda Fabia (2011)

Jeszcze przed liftingiem, kiedy to Fabia drugiej generacji przeszła na niezbyt niezawodną siedmiobiegową skrzynię DSG, posiadała topowy silnik benzynowy 1.6 połączony z klasycznym sześciobiegowym automatem firmy Aisin. To niezawodna skrzynia, a jeśli właściciel wymieni w niej olej co 60 000 km, może posłużyć naprawdę długo.

ZOBACZ TAKŻE
Najlepsze używane samochody do miasta. Te można polecić każdemu

W przeciwieństwie do małego Citigo, Fabia (albo pokrewny technicznie Roomster) może funkcjonować jako pełnoprawny samochód rodzinny. Ludzie boją się dużego zużycia paliwa, ale nawet w mieście Fabia zmieści do dziewięciu litrów na 100 km. Dłuższą trasę poza miastem zrobi natomiast w 7 litrów/100 km. Co najważniejsze, samochód słynie z niezawodności. Choć z czasem w tym silniku zaczęły pojawiać się problemy z rozciągniętym łańcuchem rozrządu, wersja z automatem nie spotyka ich tak często, jeśli w ogóle.

Skoro sama Fabia drugiej generacji to właściwie samochód solidny i niezawodny, a DSG nawiedzają niezwykle drogie problemy, ceny Fabii z benzyniakiem 1.6 z automatem są wciąż dość wysokie i nie chcą spaść poniżej 16-17 tysięcy. Klasycznie warto uważać na wraki z importu, przekręcone liczniki i źle naprawione egzemplarze. To chodliwy samochód, więc nie brakuje oszustów.

Używane samochody z automatem. Kia Ceed II 1.6 CRDi AT

kia ceed 2013

Kia Ceed (2013)

Innym przykładem udanego używanego samochodu z klasycznym automatem jest Kia Ceed z silnikiem 1.6 CRDi. Pierwsza generacja miała dziwną czterobiegową automatyczną skrzynię biegów z konwerterem, ale nadal jest to niezwykle niezawodny napęd. Druga generacja doczekała się już znacznie lepszej sześciobiegowej automatycznej skrzyni biegów. Do czerwca 2015 roku była dodawana jednak tylko do silnika 1.6 CRDi (94 kW). Następnie została zastąpiona siedmiobiegowym dwusprzęgłowym automatem, który nie jest zły, ale z punktu widzenia kupującego bardziej ryzykowny.

Wysokoprężny 1.6 w Ceed to niezawodny i stosunkowo prosty silnik. Do bezproblemowej pracy nie wymaga niczego oprócz wysokiej jakości oleju napędowego i regularnego serwisu. Nie warto zapominać o wymianie oleju co 60 000 km również w tej maszynie. Wtedy można mieć samochód, który ma bardzo realną szansę na przejechanie ponad 300 000 km bez poważnych problemów.

Ta sama rada dotyczy identycznego konstrukcyjnie Hyundaia i30. O gustach się nie dyskutuje, ale w niniejszym materiale zamieściliśmy Kię, która chyba ma przyjemniejszą ergonomię. Dodatkową zaletą jest swego rodzaju odporność na błędy. Myślimy o sytuacji, w których nawet osoba piłująca samochody nie powinna znacząco wpłynąć na żywotność tego modelu.

Toyota Prius III Hybrid / Auris III Hybrid / Lexus CT 200h Hybrid

używane samochody z automatem toyota prius 2013

Toyota Prius Plug-In Hybrid (2013)

Kolejnym świetnym wyborem są hybrydy Toyoty, a konkretnie albo ekstrawagancki Prius, albo zwykły i niepozorny Auris. Alternatywą może być Lexus CT200h z tą samą technologią. Pod maską te samochody mają prawdopodobnie najbardziej niezawodny układ napędowy, jaki można dziś kupić wśród używanych samochodów. Nie bez powodu wielu taksówkarzy korzysta właśnie z hybrydowej Toyoty Prius.

ZOBACZ TAKŻE
Jak spada wydajność baterii w elektrykach? Niespodziewany lider analizy

W samochodach tych wolnossący 1.8 (który sam w sobie jest świetnym wyborem) jest podłączony do planetarnej skrzyni biegów, która jest wspomagana silnikiem elektrycznym. Warto oczywiście pamiętać o wymianie oleju, która jest gwarancją długiej jazdy. Być może tylko zestaw zapasowych baterii systemu hybrydowego wymaga wymiany raz na jakiś czas. Sytuacja ma miejsce jednak tylko w przypadkach, kiedy jeździ się naprawdę dużo. Koszt takiej usługi to ok. 7 000 zł, ale najczęściej jej konieczność występuje nie szybciej niż co 200 000 km.

Kiedy zestawimy potencjalne awarie współczesnego turbodiesla z drogimi naprawami filtrów cząstek stałych, zaworów EGR czy dwumasowych kół zamachowych, koszt nowego akumulatora hybrydowego Toyoty jest naprawdę śmieszny. W przypadku samochodów używanych jego pojemność zmniejsza się z czasem bardzo powoli. To naprawdę świetna alternatywa dla diesli i szkoda, że ​​jest ich tak mało na rynku używanym.

Kolejnym świetnym wyborem są hybrydy Toyoty, a konkretnie albo ekstrawagancki Prius, albo zwykły i niepozorny Auris.

Używane samochody z automatem. Ford S-Max I / Galaxy II 2.2 TDCi AT

ford s max 2011

Ford S-Max (2011)

Jeśli ktoś potrzebuje gigantycznego siedmioosobowego transportera, doskonałym wyborem jest Galaxy od Forda, najlepiej z topowym silnikiem wysokoprężnym 2.2 TDCi. Podczas gdy dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna Powershift została dodana do dwulitrowego silnika, najmocniejszy diesel miał klasyczny automaty. Po wymianie oleju co 60 000 km samochód może działać niemal całą wieczność.

Ten silnik wysokoprężny powstał przy współpracy z Grupą PSA i współpracę tę można ocenić bardzo dobrze. Silnik jest niemal niezawodny, jeśli się o niego dba. Najpoważniejszą awarią jest zacinanie się co jakiś czas zaworu EGR, a samochód przechodzi wtedy w tryb awaryjny. Naprawa nie jest jednak skomplikowana i droga. Zwykle nie ma problemów z filtrami cząstek stałych, jeśli silnik działa prawidłowo. Konieczność wymiany DPF pojawia się raz na około 300 000 km, więc nie jest dużym problemem.

ZOBACZ TAKŻE
Używane SUV-y 4x4 do 80 tys. zł. Wybraliśmy siedem najciekawszych

Ładny siedmioosobowy Galaxy w topowej specyfikacji będzie kosztował około 50 tysięcy złotych. Również S-Max w topowej wersji jest wciąż relatywnie drogi, ale to w tym przypadku rzeczywiście oznaka popularności i niezawodności. Jeśli nie możecie znaleźć Galaxy i S-Maxa i chcecie solidnej alternatywy, nie przekreślajcie Opla Zafiry. Z dwulitrowym dieslem i klasycznym automatem jest to również bardzo dobry i niezawodny wybór. A już na pewno bezpieczniejszy i mniej ryzykowny niż Sharan czy Alhambra z silnikami 2.0 TDI i skrzynią biegów DSG.

4.4/5 (liczba głosów: 31)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama