Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Porsche Mission R – elektryczna wyścigówka przyszłości. Znajome kształty

Na rozpoczęcie targów IAA Mobility w Monachium firma z Zuffenhausen zaprezentowała prototyp elektrycznej wyścigówki. Do skonstruowania Porsche Mission R wykorzystano doświadczenie z Formuły E, a pewne motywy stylistyczne pochodzą z elektrycznego Taycana.

Porsche Mission R

Porsche prezentuje spektakularne spojrzenie w motoryzacyjną przyszłość, czyli koncepcyjny pojazd Porsche Mission R. Ten całkowicie elektryczny samochód wyścigowy łączy najnowocześniejsze rozwiązania techniczne i zrównoważone materiały. Są to bowiem tworzywa sztuczne wzmocnione naturalnymi włóknami. Jego progresywny design z ekstremalnie nisko poprowadzoną linią dachu zdradza rysy charakterystyczne dla sportowych aut ze Stuttgartu-Zuffenhausen. Dwie nowo opracowane jednostki elektryczne zastosowane w Porsche Mission R w tak zwanym trybie kwalifikacyjnym dostarczają do 800 kW (1088 KM). Pojemność akumulatora wynosząca około 80 kWh i innowacyjny układ rekuperacji pozwalają na sprinty bez utraty mocy.

Porsche Mission R – wyścigówka nowej ery

Porsche to marka dla ludzi, którzy spełniają swoje marzenia. Dotyczy to również sportów motorowych. Wykorzystujemy naszą innowacyjną siłę na torze wyścigowym, wykazujemy się odwagą w podążaniu nowymi ścieżkami i zachwycamy właścicieli samochodów sportowymi osiągami” – mówi Oliver Blume, prezes zarządu Porsche AG. – Jesteśmy już zaangażowani w Mistrzostwa Świata Formuły E, a teraz robimy kolejny duży krok naprzód w dziedzinie elektromobilności. Koncepcyjne studium przedstawia naszą wizję całkowicie elektrycznego sportu motorowego dla klientów. Mission R ucieleśnia wszystko, co decyduje o mocnej pozycji Porsche: osiągi, design oraz zrównoważony rozwój.

Porsche Mission R

Wyścigowe działania klientów cieszą się w Porsche dużym uznaniem. Od początku pucharu Porsche Carrera Cup Deutschland, czyli 31 lat temu, producent sportowych aut wyprodukował i dostarczył ponad 4400 samochodów Cup zaprojektowanych w Weissach. Na całym świecie te niezawodne wyścigowe maszyny startują łącznie w 30 markowych pucharach Porsche. Niedawno, bo na początku tegorocznego sezonu, zadebiutowało najnowsze wcielenie 911 GT3 Cup, bazujące na generacji 992. Porsche Mission R pokazuje, jak może wyglądać przyszłość markowych serii z udziałem aut całkowicie elektrycznych.

Prawie 1100 KM i niesamowite osiągi

Mission R ma napęd na wszystkie koła, który w trybie kwalifikacyjnym dysponuje mocą prawie 1100 KM. Efekt: przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu mniej niż 2,5 s. Prędkość maksymalna: ponad 300 km/h. Na torze wyścigowym elektryczna maszyna potrafi osiągać takie same czasy okrążeń jak obecne Porsche 911 GT3 Cup. Dzięki nowym silnikom elektrycznym i ogniwom akumulatorów – z innowacyjnym, bezpośrednim chłodzeniem – w trybie wyścigowym koncepcyjne studium Porsche Mission R wytwarza stałą moc 500 kW (680 KM).

Porsche Mission R

Wyeliminowano tu tzw. derating (ang. obniżanie parametrów), czyli zmniejszenie mocy akumulatora z powodów warunków termicznych. Przednią oś napędza silnik elektryczny o mocy do 320 kW (435 KM). Z kolei tylną napędza jednostka rozwijająca maksymalnie 480 kW (653 KM). Zaawansowana technika 900 V oraz Porsche Turbo Charging sprawiają, że do naładowania baterii od 5 do 80% stanu wystarczy 15-minutowa przerwa w wyścigach. Ładowanie może odbywać się z mocą do 340 kW. Ponadto Mission R korzysta z dodatkowo rozwiniętej koncepcji aktywnej aerodynamiki Porsche (PAA – Porsche Active Aerodynamics) z systemem redukcji oporu (DRS – Drag Reduction System) w sekcji „nosa” i w tylnym spojlerze. System ten składa się z trzech żaluzji w każdym z dwóch bocznych wlotów powietrza z przodu oraz z regulowanego, dwuczęściowego tylnego skrzydła.

ZOBACZ TAKŻE
Porsche Taycan pobiło rekord Guinessa. Chodzi o prędkość w hali

Innowacyjna koncepcja napędu

Pomijając innowacyjną koncepcję napędu akumulatorowo-elektrycznego, na redukcji CO2 i zrównoważonym rozwoju koncentruje się także nadwozie koncepcyjnego pojazdu: w dużej mierze wykonano je z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem naturalnym (NFRP), którego podstawowym budulcem są lniane włókna pochodzące z upraw lnu. Ten sam ekologiczny materiał posłużył do wykonania przedniego spojlera, dyfuzora i osłon progów. Ponadto znalazł zastosowanie we wnętrzu Mission R – wykorzystano go do produkcji paneli drzwi, tylnej przegrody oraz foteli.

Porsche Mission R
Projekt wnętrza we wszystkich aspektach koncentruje się na kierowcy. Wyświetlacz pokazujący istotne dane podczas wyścigu został ergonomicznie umieszczony pomiędzy elementami obsługi na kierownicy. Monitor nad kolumną kierownicy prezentuje obrazy z kamer pełniących funkcję lusterek bocznych i z centralnej kamery zamiast lusterka wstecznego. Poprzez ekran dotykowy po prawej stronie fotela można wywołać np. dane biometryczne kierowcy. Szereg kamer rozmieszczonych w kabinie służy do tworzenia efektownych sekwencji w ramach transmisji na żywo.

ZOBACZ TAKŻE
Nowe Porsche Taycan ustanawia rekord na północnej pętli Nürburgringu

Porsche Mission R – zetknięcie prawdziwych i wirtualnych wyścigów

Dzięki projektowi Mission R Porsche bardziej niż kiedykolwiek wcześniej zbliża do siebie świat prawdziwych i wirtualnych wyścigów. Monokok z modułem kierowcy w dokładnie takiej samej formie pełni bowiem funkcję symulatora e-sportu. Bezpieczna konstrukcja, wykonana z kompozytowego materiału z udziałem włókna węglowego, zapewnia wysoki potencjał ochrony w razie wypadku, a do tego jest lekka i ma wyraziste wzornictwo. Nową strukturę dachu z włókna węglowego inżynierowie i projektanci Porsche nazwali egzoszkieletem. Łączy ona klatkę bezpieczeństwa z poszyciem dachu. Przy długości 4326 mm Porsche Mission R okazuje się nieco krótsze od obecnej serii 718 Cayman. Jest jednak od niej zauważalnie szersze (1990 mm), a także niższe (1190 mm wysokości).

Porsche Mission R

W ostatnich latach Porsche prezentowało zjawiskowe zapowiedzi swojej pierwszej serii w pełni elektrycznych aut sportowych – w postaci studiów koncepcyjnych Mission E (2015) oraz Mission E Cross Turismo (2018). Sportowa limuzyna Porsche Taycan (2019) i CUV Taycan Cross Turismo (2021) bardzo przypominają te dwa prototypy zarówno pod względem wyglądu, jak i techniki. Oba modele z powodzeniem trafiły już na światowe rynki – innymi słowy, ich misja została zakończona. Teraz czas na Mission R, które prezentuje wizję Porsche na temat wyścigowych aktywności klientów w przyszłości. Pokazowy pojazd świętuje dziś swoją światową premierę na targach IAA Mobility w Monachium.

5/5 (liczba głosów: 2)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama