Connect with us

Fascynacje

Top 7 – Najbardziej ekscytujące pick-upy

Czy pick-up może mieć osiągi auta sportowego? Powszechnie uznawane na woły robocze pick-upy nie zawsze nimi są. Co więcej, niektóre z nich potrafią dać frajdę z jazdy. Oto przykłady kilku modeli, które można wręcz uznać za ekscytujące.

Opublikowano

w dniu

Hennessey Velociraptor 6x6

Jakiś czas temu pisałem o planach Toyoty dotyczących stworzenia Hiluxa w wersji GR. Choć pojęcie “sportowy pick-up” brzmi trochę zabawnie, w ciągu ostatnich kilkunastu lat na rynku pojawiały się modele, które nie były typowymi wołami roboczymi i oferowały naprawdę przyzwoite osiągi. Poniżej przygotowaliśmy listę obejmującą najbardziej ekscytujące naszym zdaniem pick-upy.

GMC Syclone

Ekscytujące pick-upy istniały już w latach 90. ubiegłego wieku. Przykładem i zarazem prekursorem sportowych pick-upów był GMC Syclone. Samochód powstał w oparciu o standardowy model – Chevroleta S-10 (dostępnego także jako GMC). Zakres zmian, jakich dokonali inżynierowie, był jednak spory. Celem konstruktorów GMC było stworzenie najszybszego pick-upa na świecie. Zdecydowany się na nietypowy w tamtych czasach zabieg (zwłaszcza w klasie pick-upów) w postaci zastosowania turbosprężarki. W efekcie 4.3-litrowa jednostka V6 Vortec rozwijała 284 KM i 475 Nm. Moc trafiała na obie osie za pośrednitwem 4-biegowej skrzyni automatycznej.GMC Syclone przyspieszał od 0 do 100 km/m w około 5 sekund. Samochód kosztował 25 970 dolarów i był produkowany tylko przez rok – w 1991 r. Powstało 2995 egzemplarzy oraz 3 dodatkowe sztuki w 1992 roku.

GMC Syclone

Fot. flickr.com / GMC Syclone

Dodge Ram SRT-10

Pick-up z silnikiem Vipera? Można by pomyśleć – na co to komu? Tymczasem w latach 2004-2006 Dodge oferował Rama w sportowej wersji SRT-10. Napędzała ją wolnossąca jednostka V10 z Vipera o pojemności aż 8.3 litra. Silnik wytwarzał 517 KM i 712 Nm.  Do wyboru były 6-biegowa skrzynia manualna lub 4-stopniowy automat. Co ciekawe, napęd trafiał wyłącznie… na tylną oś. Nie przeszkodziło to jednak amerykańskiemu pick-upowi w uzyskaniu przyspieszenia od 0 do 60 mph (96 km/h) w czasie 4,9 sekundy. Prędkość maksymalna wynosiła 246 km/h. Auto otrzymało spory wlot powietrza na masce, bardziej masywne zderzaki i powiększony grill a także duży tylny spoiler i większe koła. Powstało 9527 egzemplarzy Dodge’a Rama SRT-10.

Dodge Ram SRT-10

Fot. dodge.com / Dodge Ram SRT-10

HSV GTSR Maloo

Australijski pick-up bazuje na Holdenie Ute. Samochód zadebiutował w 2017 roku i otrzymał 6.2-litrową jednostkę V8 rodem z Chevroleta Corvette C7, wyposażoną w kompresor. HSV GTSR Maloo rozwija 591 KM i 740 Nm. Moc jest przenoszona za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej. Auto wyposażono w liczne sportowe dodatki, takie jak dodatkowe wloty powietrza w przednim zderzaku, dwie duże końcówki układu wydechowego, dyfuzor, 20-calowe koła, czerwone zaciski czy wzmocniony układ hamulcowy z nawiercanymi tarczami. We wnętrzu pojawiły się dodatki z alcantary oraz imitacje karbonu. Powstało tylko 300 sztuk HSV GTSR Maloo.

HSV GTSR Maloo

Fot. hsv.com / HSV GTSR Maloo

Ford F-150 Hennessey VelociRaptor 6×6

Groźnie brzmiąca nazwa nie bierze się znikąd. Amerykański tuner Hennessey  Performance stworzył w 2017 roku prawdziwą bestię na kołach… I to aż sześciu! Wyposażony w 3 osie Hennessey VelociRaptor 6×6 korzysta z podwójnie doładowanej jednostki V6 Ecoboost o pojemności 3.5 litra. Wytwarza ona 600 KM a moc trafia na koła za pośrednitwem 10-biegowej skrzyni automatycznej. Tuner zastosował nowe turbosprężarki, zastosowali nowy intercooler i układ wydechowy oraz przeprojektowali układ chłodzenia. Pojawił się też wydajniejszy układ hamulcowy Brembo. Zastosowano też zawieszenie Fox w wersji Baja, 20-calowe koła z terenowymi oponami oraz dodatkowe oświetlenie LED. Za tuning Forda F-150 wzięło się też Shelby , o czym pisaliśmy jakoś czas temu.

Hennessey VelociRaptor 6x6

Fot. Hennessey.com / Hennessey VelociRaptor 6×6

Chevrolet SSR

Ten bardzo oryginalny pick-up w stylu retro oferowany był w latach 2003-2006. Samochód bazował na dobrze znanym SUV-ie TrailBlazer i korzystał z 5.3-litrowej jednostki V8 o mocy 293 KM. Od 0 do 100 km/h przyspieszał od 0 do 100 km/h w niecałe 8 sekund. Od roku modelowego 2005 Chevrolet SSR otrzymał 6-litrową V8-kę z Corvetty C6 o mocy 400 KM. Zapewniała ona oryginalnemu pick-upowi przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie zaledwie 5,5 sekundy i rozpędzał się do 240 km/h. Napęd trafiał na tylne koła za pośrednitwem 6-biegowej skrzyni manualnej lub 4-stopniowej przekładni automatycznej. Poza swoim designem w stylu retro Chevrolet SSR wyróżniał się obecnością… sztywnego zdejmowanego dachu. Był on jedynym w swoim rodzaju połączeniem pick-upa i roadstera. W chwili debiutu SSR kosztował ok. 40 tys. $ czyli blisko tyle co nowa Corvetta.

Chevrolet SSR

Fot. chevrolet.com / Chevrolet SSR

 Mercedes G63 AMG 6×6

Choć pick-upy od zawsze są domeną Stanów Zjednoczonych, wśród europejskich producentów również pojawiło się parę ekscytujących projektów. Jednym z nich jest na pewno Mercedes G63 AMG 6×6. Pod maską sześciokołowej bestii pracuje podwójnie doładowana jednostka V8 o pojemności 5.5 litra i mocy 540 KM. Choć na pierwszy rzut oka czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h w 6 sekund nie powala na kolana, to po zajrzeniu w dane techniczne już wygląda on znacznie lepiej. G63 AMG 6×6 waży bowiem aż 3775 kg! Samochód mierzy 5,8 m długości i 2,2 m szerokości. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 160 km/h. Na koniec najciekawsza informacja – najwięcej egzemplarzy spośród wszystkich krajów europejskich sprzedano… w Polsce (7 sztuk). Samochód był oferowany w latach 2013-2015 i kosztował ponad 2 miliony złotych.

Mercedes G63 AMG 6x6

Fot. mercedes.com / Mercedes G63 AMG 6×6

BMW M3 E90 Pickup Concept

1 kwietnia 2011 roku w ramach żartu na Prima Aprilis BMW wypuściło na tor Nurburgring unikalne M3 E90 w wersji pick-up. Samochód powstał tylko w jednym egzemplarzu. Napędzała go ta sama 4-litrowa wolnossąca jednostka V8  o mocy 420 KM, sprzężona z 6-biegową skrzynią manualną. Pakę wykonano z blachy ryflowanej, a ładowność wynosiła 450 kg. Za bazę do stworzenia tej wersji posłużyło M3 w odmianie cabrio.

BMW M3 Pickup Concept

Fot. bmw.com / BMW Pickup Concept

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama
Reklama



Reklama