Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Lexus UX – SUV po japońsku

Na salonie motoryzacyjnym w Genewie zadebiutował najmniejszy SUV japońskiej firmy – model UX. Auto urzeka agresywnym designem oraz mocnym i nowoczesnym układem hybrydowym.

Luksusowa marka z Kraju Kwitnącej Wiśni idzie za ciosem. Po sukcesie najnowszego RX-a i mniejszego NX-a, przyszedł czas na bazowego SUV-a w gamie. Samochód stanowi odpowiedz na BMW X1 i Mercedesa GLA i jednocześnie pokaz najnowszych osiągnięć Toyoty z dziedziny napędów hybrydowych.

Lexus UX jest pierwszym pojazdem tego producenta, bazującym na nowej, globalnej platformie GA-C, którą współdzieli z Toyotą CH-R. Konstrukcja ta ma zapewniać wysoką sztywność karoserii oraz nisko położony środek ciężkości. Dzięki temu auta ma być zwinne niczym usportowiony hatchback.

Fot. netcarshow.com / Lexus UX 250h

Kompaktowy SUV z Japonii mierzy blisko 4,5 m długości, 1,84 m szerokości oraz 1,52 m wysokości. Rozstaw osi wynosi 2,64 m. Jak przystało na Lexusa, UX ma dynamiczną, futurystyczną stylistykę, pełną przetłoczeń i finezyjnych kształtów. Nie zabrakło oczywiście charakterystycznego dla aut  tej marki wielkiego grilla w kształcie klepsydry oraz świateł LED do jazdy dziennej w kształcie litery L. Ciekawie wyglądają też tylne lampy, połączone cienką blendą świetlną.

Odważne, awangardowe kształty nadwozia znajdują swoje odzwierciedlenie w kabinie pojazdu. Kokpit wygląda schludnie i udanie łączy klasykę z nowoczesnością. Uwagę zwraca kierownica podobna do tej z flagowego LS-a oraz pokrętło komputera pokładowego, umieszczone – podobnie jak w coupe LC – na daszku ekranu wirtualnych wskaźników.

Fot. netcarshow.com

Ciekawie wygląda też tradycyjny zegarek, umieszczony obok dużego wyświetlacza multimediów. Steruje się nimi za pomocą touchpada. Wprawne oko dostrzeże dźwignię bezstopniowej skrzyni biegów o podobnym kształcie, co w Toyocie CH-R. Auto dostępne będzie z najnowszą wersją pakietów systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System+. W ich skład wejdzie m.in. system wykrywający pieszych w nocy, radar rozpoznający rowerzystów czy adaptacyjny tempomat.

Gamę jednostek napędowych nowego Lexusa UX opiera się na 2-litrowym silniku benzynowym oraz układzie hybrydowym. Pierwszy z nich połączono z najnowszą skrzynią bezstopniową Direct Shift-CVT, którą wyposażono w dodatkową przekładnię zębatą, zapewniającą przyspieszenie niczym w skrzyni manualnej. Ponadto silnik ten wyróżnia się wyjątkowo wysoką sprawnością cieplną na poziomie 40 %.

Fot. netcarshow.com

Jeszcze ciekawiej prezentuje się napęd hybrydowy. Korzysta on także z 2-litrowej jednostki benzynowej oraz silników elektrycznych. Całość jest przenoszona na przednią lub – opcjonalnie – na obie osie za pomocą bezstopniowej przekładni e-CVT. Łączna moc układu wynosi aż 178 KM, co w połączeniu z nowoczesną konstrukcją pojazdu i niewielkimi rozmiarami, powinno zapewnić dobre osiągi i niewielkie spalanie.

Dla kierowców lubiących sportowe akcenty przygotowano wersję F-Sport. W jej skład wchodzą atrapa chłodnicy i ramki przednich lamp przeciwmgłowych o zmienionym kształcie, zmodyfikowany tylny zderzak oraz 18-calowe obręcze aluminiowe. W kabinie zastosowano sportowe fotele, 8-calowy wyświetlacz TFT, prędkościomierz z ramką o ruchomym pierścieniu oraz obszyte pikowaną skórą kierownicę i dźwignię skrzyni biegów. UX w odmianie F-Sport otrzymał także inaczej zestrojone zawieszenie z regulacją sprężyn i stabilizatorów oraz tylną oś z wyczynowymi amortyzatorami.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama