Nasze profile w mediach społecznościowych

Samochody

Co to jest coupe? Wyjaśniamy rodzaje nadwozia samochodu

Kiedyś słowo “coupe” określało konkretny typ nadwozia. Obecnie producenci wręcz prześcigają się w nazywaniu swoich nowych modeli kolejnymi wariacjami coupe. Postanowiliśmy wiec uszeregować i wyjaśnić, czym jest tego typu nadwozie i jakie są jego rodzaje.

Opublikowano

w dniu

BMW serii 8 - rodzaje coupe

Zapewne wielu z was po przeczytaniu tytułu może pomyśleć, po co pisać na tak trywialne i oczywiste tematy. Też tak myślałem, dopóki nie zagłębiłem się w ten temat… Uświadomiłem sobie, że obecnie jest tyle różnych wariacji na temat coupe, że warto byłoby to usystematować, podobnie jak miało to miejsce z hot hatchami. Poniżej postanowiłem omówić poszczególne rodzaje coupe.

ZOBACZ TAKŻE
Jak wygląda dziś świat hot-hatchy?

Coupe czyli co?

Większości osób słowo “coupe” kojarzy się zapewne z dwudrzwiowym samochodem… I słusznie, bowiem klasyczne coupe (z francuskiego “ucięty”) określa się jako typ dwubryłowego zamkniętego nadwozia o zacięciu sportowym, charakteryzujący się jedną parą drzwi, nisko poprowadzoną linią dachu oraz długą maską. Teoretycznie w coupe znajdziemy miejsca dla 4 pasażerów (rzadziej dla 5), jednak w praktyce tylne siedzenia są niepełnowymiarowe. Stąd też w konfiguracji podaje się często oznaczenie “2+2”, określając tylne miejsca jako awaryjne. Wyraźnie wydzielony bagażnik otwiera się razem z tylną szybą bądź też oddzielnie.

Porsche 911 Carrera Coupe

Fot. porsche.com / Porsche 911 Carrera Coupe

Samochody typu coupe wyróżniają się zazwyczaj atrakcyjną sylwetką z dobrze dobranymi proporcjami – są niskie, szerokie i długie. Sztandarowym przykładem coupe jest np. Porsche 911, BMW serii 8 Coupe czy Audi A5. Spośród starszych modeli warto wspomnieć o Oplu Calibrze, Mercedesie SL, Peugeocie 406 Coupe czy Toyocie Suprze (która obecnie też występuje w ofercie). Oczywiście nadwozia typu coupe posiadają także najmocniejsze i najszybsze pojazdy, jak np. Ferrari LaFerrari, Bugatti Chiron czy Lamborghini Aventador SVJ. 

ZOBACZ TAKŻE
Aventador SVR ostatnim Lamborghini z wolnossącą V12-tką?

Fastback – rodzaje coupe cd.

Szczególnym rodzajem coupe jest fastback. To charakterystyczne, coraz rzadziej spotykane nadwozie posiada nieruchome tylne okno, pod którym znajduje się klapa tylnej części nadwozia. Pokrywa oraz tylna szyba opadają pod łagodnym kątem w stronę tylnych świateł. Fastback posiada tylną szybę odseparowaną od tylnej klapy. Nadwozie to cechuje duża dynamika stylizacji.

Ford Mustang GT

Fot. ford.com / Ford Mustang GT

Klasycznym przykładem fastbacka jest Ford Mustang. Warto też wspomnieć o Toyocie Celice, a w przypadku czterodrzwiowych fastbacków  Citroenie CX. Swój szczyt popularności fastbacki miały w latach 60. i 70. XX wieku, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych.

Nowe ujęcie coupe – SUV-y i crossovery

Obecnie jednak nadwozia typu coupe – dotyczy to głównie tańszych modeli, zwłaszcza tych od tzw. producentów popularnych, stają się passe. Kierowcy bowiem przesiadają się coraz częściej do bardziej praktycznych i wygodniejszych SUV-ów i crossoverów.

ZOBACZ TAKŻE
Nowe BMW X6 z silnikiem V8 i... podświetlanym grillem

Poszczególne firmy postanowiły to wykorzystać, projektując tzw. SUV-y coupe. Pierwszym tego typu pojazdem było zaprezentowane w 2007 roku BMW X6. Auto wyróżniało się nisko poprowadzoną linią szyb oraz płynnie opadającą ku tyłowi linią dachu niczym w coupe, nadając sylwetce charakterystyczny kształt klina. Nawiązaniem do coupe była też mocno pochylona, stosunkowo niewielka tylna szyba. X6 bazowało na drugiej generacji SUV-a X5 i bardzo szybko stało się przebojem rynkowym, rozpoczynając modę na SUV-y coupe. 

BMW X6

Fot. bmw.com / BMW X6

Śladem BMW poszły także inne marki, m.in. Mercedes, Audi, Porsche czy nawet te popularne jak Skoda (dostępny w Chinach Kamiq GT) czy Volkswagen (Nivus). Podobną drogę obrał także Citroen w przypadku najnowszego C4. Obecnie BMW posiada aż 3 SUV-y Coupe – X2, X4 oraz X6, a w planach jest flagowe X8

ZOBACZ TAKŻE
Wiemy już, jak wygląda nowy Citroën C4 - będzie crossoverem coupe!

Ciekawą propozycję SUV-a coupe zaprezentowało rówież Volvo w ramach przygotowywanych przez tę markę modeli koncepcyjnych. Jest to Concept XC Coupe, który łączy atrakcyjny design i zaawansowane rozwiązania z wytrzymałością i inteligentnymi funkcjami, a także, jak to w przypadku Volvo, bezpieczeństwem.

Czterodrzwiowe coupe

Samochody typu coupe pojawiają się także wśród sedanów. O ile BMW było prekursorem SUV-ów Coupe, o tyle pierwszym czterodrzwiowym coupe (połączenie sedana i coupe) był Mercedes. W 2004 roku producent ze Stuttgartu zaprezentował opartego na klasie E sportowo stylizowanego sedana o nazwie CLS. Tak narodził się segment 4-drzwiowych coupe. Samochód miał większe nadwozie i był zarazem ciaśniejszy w środku od klasy E. Nisko poprowadzona linia dachu w połączeniu z typowymi dla coupe bezbramkowymi szybami  i elegancką, smukłą sylwetką zyskały wielu zwolenników. 

Mercedes CLS

Fot. mercedes.com / Mercedes CLS

Aż do 2008 roku Mercedes CLS nie miał żadnych bezpośrednich konkurentów. Dopiero wtedy pojawiło się bowiem Porsche Panamera, które jednak było liftbackiem. W 2010 roku do rywalizacji dołączyło Audi ze swoim A7 Sportback a w 2011 roku BMW z serią 6 Gran Coupe. Obecnie Mercedes posiada aż 3 czterodrzwiowe coupe – kompaktowe CLA, CLSa oraz flagowe AMG GT 4 Door Coupe.

ZOBACZ TAKŻE
Całkiem nowa Kia ProCeed

Firma z gwiazdą na masce postanowiła jednak pójść o krok dalej i w 2012 roku zaprezentowała CLS-a w sportowo stylizowanej wersji kombi o nazwie Shooting Brake. Samochód stanowił połączenie coupe i kombi. Podobnie jak w 2004 roku sedan, także w 2012 r. CLS Shooting Brake nie posiadał bezpośredniej konkurencji. Miało to uatrakcyjnić rynek uznawanych nierzadko za nudne samochodów typu kombi. Obecnie jedynym kombi typu shooting brake w gamie Mercedesa jest kompaktowe CLA Shooting Brake. W 2019 roku swoich sił spróbowała także Kia, prezentując stylowego ProCeeda, który przybrał formę shooting brake (wcześniej był kompaktowym coupe).

Ciekawostka

Na koniec ciekawostka. W 2001 roku Renault zaprezentowało… vana coupe. Model Avantime nie zdobył jednak uznania wśród klientów i wycofano go po zaledwie dwóch latach od rozpczęcia produkcji – w 2003 roku.

Renault Avantime

Fot. renault.com / Renault Avantime

Rodzaje coupe – podsumowanie

Podsumowując, samochodów typu coupe jest bardzo dużo, mimo że rynek klasycznych coupe kurczy się praktycznie z roku na rok. Ich miejsce zajmują jednak inne rodzaje coupe – SUV-y i crossovery coupe oraz czterodrzwiowe coupe. I to właśnie one mają przed sobą świetlaną przyszłość, mimo, że są droższe od porównywalnych sedanów czy tzw. “szablonowych” SUV-ów i crossoverów… Po prostu są od nich ładniejsze.

Klasyczne coupe ma szanse ostać się głównie w przypadku tzw. sztandardowych modeli, jak Ford Mustang, Porsche 911 czy tych najbardziej egzotycznych marek, jak Ferrari czy Lamborghini, gdyż ten typ nadwozia wciąż uchodzi za prestiżowy.

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Reklama