W listopadzie 2021 roku BMW zaskoczyło wszystkich, prezentując koncepcyjnego SUV-a XM o dość kontrowersyjnej stylistyce, zapowiadając go jako najmocniejszy samochód w gamie. Teraz doczekaliśmy się wersji seryjnej, która wygląda równie odważnie co prototyp i ma mocny napęd hybrydowy plug-in. Co więcej, BMW XM jest pierwszym samodzielnym produktem działu M GmbH od czasu wycofania oryginalnego M1 w 1981 roku. Samochód znajdzie się w gamie powyżej SUV-ów X5 M i X6 M Competition oraz X7 M60i. Jednocześnie wyraźnie różni się od wspomnianych modeli. W tym roku wypada okrągły jubileusz 50 lat BMW M, dlatego też bawarski producent nieprzypadkowo pokazał flagowego SUV-a właśnie teraz.
BMW XM wzbudza kontrowersje i jednocześnie imponuje
Hybrydowy kolos z Bawarii mierzy 5110 mm długości, 2005 mm szerokości oraz 1755 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 3105 mm. W odróżnieniu do mającego identyczny rozstaw osi BMW X7 najnowsze XM jest pojazdem pięciomiejscowym. Przód pojazdu ma dwuczęściowe reflektory, atrapę chłodnicy BMW ze złotym obramowaniem i oświetleniem konturowym dookoła, a także duże wloty powietrza. W częściowo zelektryfikowanym mastodoncie z dywizji M wszystko jest wielkie, w tym 23-calowe koła z oponami 275/35 R23 z przodu i 315/30 R23 (opcja, bazowe mają 21 cali).
Fot. BMW
W widoku bocznym złoty pasek akcentowy nawiązuje do czarnych listew karoserii BMW M1. Mocne i duże proporcje, zaostrzone kontury i wydłużona sylwetka to cechy rozpoznawcze modelu. Z przodu zamontowano dwuczęściowe reflektory z przodu niczym w nowej serii 7 i odświeżonym X7 oraz trójwymiarowe lampy tylne. odobnie jak w przypadku wszystkich pełnoprawnych samochodów M, XM ma poczwórny układ wydechowy, tylko tym razem z pionowo ustawionymi końcówkami, które wyróżniają BMW XM na tle pozostałych sportowych SUV-ów z Monachium. W sylwetce ciekawym detalem jest listwa ozdobna, która wychodzi prosto ze słupka C i ciągnie się przez całą linię boczną. Jest unikalna, gdyż nie poprowadzono jej prosto pod szybami, a nieco niżej – nad klamkami.
Luksusowa i szybka salonka z V8
W porównaniu do konceptu „ugrzeczniono” wnętrze. Przypomina ono bardziej odświeżone X7 i wyróżnia się równie wysokim poziomem przepychu. Ekstrawagancka stylistyka wnętrza przypomina luksusową salonkę, zwłaszcza w tylnej części kabiny. Ciekawostką jest podsufitka z trójwymiarową strukturą i obramowaniem w stylu passe-partout. Nad głową pasażerów ciemność rozświetla 100 delikatnych diod LED. Komfort jazdy zapewniają podgrzewane oparcia sięgające daleko na boczne strefy i charakterystyczne dla tego modelu poduszki. BMW XM wykorzystuje najnowszy iDrive 8 i jest standardowo wyposażony w wyświetlacz head-up, oferując jednocześnie najszerszą gamę systemów wspomagania kierowcy, jakie kiedykolwiek zainstalowano w BMW.
Fot. BMW
Pod maską BMW zainstalowało nowy 4.4-litrowy silnik V8 S68 z podwójnym turbodoładowaniem i technologią mild hybrid. Sam silnik spalinowy rozwija 489 KM przy 5400 obr./min i 650 Nm momentu obrotowego już od 1600 obr./min. Silnik spalinowy jest wspierany przez motor elektryczny połączony z 8-biegową skrzynią M Steptronic. Energia elektryczna jest magazynowana w akumulatorze trakcyjnym o pojemności 25,7 kWh. Łączna moc układu wynosi 653 KM, zaś maksymalny moment obrotowy 800 Nm. Zasięg na prądzie to 82-88 km.
Niezły „tłuścioszek” z niego
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,5 s, a prędkość maksymalna to 250 km/h (270 km/h z opcjonalnym pakietem M Driver). Po takiej mocy można spodziewać się lepszych osiągów, jednak na przeszkodzie stoi masa. Ważąc 2749 kg XM jest najcięższym autem w historii BMW. Plus chociaż za rozkład mas wynoszący niemal 50:50. Jesienią 2023 roku ofertę uzupełni jeszcze mocniejszy wariant RED LABEL generujący 748 KM oraz 1000 Nm.
Fot. BMW
Konstrukcja układu jezdnego obejmuje oś przednią z podwójnymi wahaczami poprzecznymi i pięciowahaczową osią tylną o kinematyce i elastokinematyce specjalnie dostosowanej do tego modelu. . Dodatkowo dostępny jest tryb 4WD Sand stworzony specjalnie do jazdy po wydmach i temu podobnym terenie. W pełni adaptacyjnie działa również sportowy mechanizm różnicowy M na tylnej osi. Aktywna stabilizacja przechyłów dzięki elektrycznie sterowanym stabilizatorom jest również częścią standardowego pakietu, a XM jest pierwszym modelem M wyposażonym w skrętną tylną oś. XM oferuje standardowo również aktywny układ kierowniczy.
BMW XM, czyli SUV za „bańkę”
Nowe BMW XM będzie powstawać w amerykańskich zakładach BMW Group w Spartanburgu. Pierwsze egzemplarze wyjadą z fabryki jeszcze w grudniu 2022 roku, a do sprzedaży trafią na wiosnę 2023 roku. Cennik otwiera kwota w wysokości 935 tys. zł.