Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Nowy Mercedes GLC Coupe zaprezentowany. Bez zaskoczeń

Mercedes GLC Coupe doczekał się drugiej generacji. Zaskoczenia nie ma, na szczęście rozczarowania również. Samochód poszedł drogą udanej ewolucji i stał się nowocześniejszy, zgrabniejszy oraz bardziej luksusowy.

Mercedes GLC Coupe
Fot. Mercedes

Mercedes GLC Coupe doczekał się drugiej generacji. Dotychczasowe wydanie niemieckiego SUV-a coupe zadebiutowało w 2016 roku, rok po debiucie standardowego GLC i jest głównym konkurentem BMW X4. W czerwcu 2022 roku pojawiła się druga generacja konwencjonalnego GLC. Teraz nowego wydania doczekał się GLC Coupe. W zasadzie zmiany wizualne zaczynają się za słupkami B. Przedni pas z dużym grillem i zachodzącymi na grill reflektorami oraz front pojazdu pochodzą wprost z GLC.

Stylistyka znajoma, ale udana

Natomiast począwszy od słupka B ku tyłowi mamy bardziej pochyloną linię dachu, subtelny spojler typu kaczy ogon na klapie bagażnika oraz połączone czarną listwą smukłe tylne lampy w stylu CLA i nowej Klasy C są wyróżnikami nowego GLC Coupe. Współczynnik oporu powietrza nowego GLC Coupé wynosi zaledwie Cd = 0,27 wobec 0,30 w przypadku poprzednika.

Mercedes GLC Coupe

Fot. Mercedes

Nowa generacja mierzy 4763 mm długości i jest o 31 mm dłuższa oraz o 5 mm wyższa od poprzednika. Rozstaw kół wzrósł o 6 mm z przodu (do 1627 mm) i o 23 mm z tyłu (do 1640 mm). Zwiększenie długości przypada zarówno na rozstaw osi, jak i na nawisy. Szerokość pozostała bez zmian – wynosi 1890 mm. Wzrosła też pojemność bagażnika. Sięga ona od 545 litrów (o 45 l więcej niż w poprzedniku) do 1490 litrów (+90 l) w miękkich hybrydach. Natomiast w hybrydach plug-in liczy on od 390 do 1335 litrów. Do standardowego wyposażenia należy elektrycznie sterowana tylna pokrywa EASY-PACK.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Mercedes Klasy C 220 d - "baby Benz" wreszcie wydoroślał

W gamie tylko hybrydy, w tym aż 3 PHEV

Nowy GLC Coupe jest dostępny z jednostkami spalinowymi z układem miękkiej hybrydy, ze zintegrowanym rozrusznikoalternatorem (ISG) drugiej generacji oraz 48-woltową pokładową instalacją elektryczną. ISG wspomaga silnik spalinowy, zwłaszcza przy niskich prędkościach obrotowych, i w połączeniu z turbosprężarką zapewnia wysoką moc, a instalacja 48 V obsługuje funkcje hybrydowe, takie jak żeglowanie, dodatkowa siła napędowa oraz odzyskiwanie energii, zwiększając efektywność. ISG sprawia również, że silnik spalinowy błyskawicznie się uruchamia, a działanie funkcji start/stop jest ledwie wyczuwalne. Wszystkie warianty silnikowe GLC Coupe dzieli ze zwykłym GLC.

GLC Coupe 2023

Fot. Mercedes

Trzy kolejne warianty silnikowe to hybrydy plug-in. Wszystko dzięki sporym bateriom o pojemności 31,2 kWh. Pełne naładowanie baterii za pomocą opcjonalnej ładowarki prądu stałego (DC) o mocy 60 kW trwa około 30 minut. Standardowe wyposażenie obejmuje trójfazową ładowarkę AC o mocy 11 kW. Dołączą one jednak do gamy w późniejszym czasie. Zasięg na prądzie w cyklu mieszanym wynosi od 113 do nawet 131 km.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Mercedes-Benz GLC 300e Coupe – szpan w ekologicznym stylu

Nawet do 130 km zasięgu na prądzie

Bazowy wariant PHEV 300 e 4MATIC rozwija 313 KM oraz 550 Nm i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,7 s. Mocniejszy 400 e 4MATIC rozwija 381 KM i 650 Nm oraz zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,6 s. Oba bazują na 2-litrowym benzyniaku. Wariant 300 d e 4MATIC bazuje na 2-litrowym dieslu i generuje łącznie 335 KM oraz 750 Nm i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,4 s.

GLC Coupe

Fot. Mercedes

Oprócz tego będą też 2-litrowe silniki benzynowe i wysokoprężne z układem mild hybrid. Bazowy GLC 200 4MATIC oferuje 204 KM i 320 Nm i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,9 s. Mocniejszy 300 4MATIC generuje 258 KM i 400 Nm i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,3 s. Odmiana wysokoprężna 220 d 4MATIC oferuje 197 KM i 440 Nm oraz przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,1 s. Topowy diesel 300 d 4MATIC wytwarza 269 KM oraz 550 Nm i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,4 s. W każdej wersji standardem jest 9-biegowa przekładnia automatyczna.

Ma być wszechstronny, komfortowy i zwinny

Dynamicznie zestrojone zawieszenie nowego GLC Coupe opiera się na nowym układzie czterowahaczowym z przodu oraz wielowahaczowej konstrukcji z tyłu, montowanej do ramy pomocniczej. Hybrydy plug-in są standardowo wyposażone w zawieszenie pneumatyczne i kontrolę prześwitu tylnej osi. Pozostałe odmiany otrzymują zawieszenie sportowe. Standardem wszystkich wersji jest układ kierowniczy z przekładnią o zmiennym przełożeniu. Na życzenie nowy GLC Coupé jest dostępny z zawieszeniem pneumatycznym AIRMATIC oraz skrętną tylną osią z kątem skrętu tylnych kół do 4,5°. Skrętna tylna oś zmniejsza średnicę zawracania o 90 cm, do 10,9 m.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Mercedes GLC 220 d 4Matic 197 + 23 KM - subtelny SUV

 GLC Coupe z powodzeniem nadaje się również do jazdy terenowej. W tym celu zyskał kilka nowych funkcji i systemów. Standardowe wyposażenie obejmuje tryb jazdy off-roadowej oraz regulację prędkości zjazdu – DSR (Downhill Speed Regulation). Hybrydy plug-in oferują specjalny tryb całkowicie elektryczny przeznaczony do użytku na nieutwardzonych drogach. W trybie terenowym GLC Coupe z zestawem kamer 360° oferuje wirtualną maskę. Centralny wyświetlacz prezentuje wówczas wirtualny widok nawierzchni pod przednią częścią pojazdu, w tym przednie koła i ich aktualną pozycję. 

Dobrze znana i przytulna kabina

Kabina nowego GLC Coupe pochodzi wprost z najnowszej Klasy C i SUV-a GLC. Mamy zatem pionowy dotykowy ekran systemu MBUX o przekątnej 11,9 cala z obsługą głosową za pomocą komendy Hej, Mercedes. Przed oczami kierowcy ulokowano natomiast 12,3-calowy wyświetlacz wirtualnych zegarów. Opcjonalnie wyświetlacz systemu MBUX może być wyposażony w funkcję rozszerzonej rzeczywistości. Deska rozdzielcza została poziomo podzielona na dwie strefy, zaś kokpit zwrócono stronę kierowcy. Ciekawostką są też lewitujące panele drzwi. Na liście opcji znalazł się system car audio Burmester 3D o mocy 710 W oraz dach panoramiczny. Co ciekawe, jest on o 6 cm większy niż w standardowym GLC.

Mercedes GLC Coupe

Fot. Mercedes

Nowy Mercedes GLC Coupe trafi do sprzedaży w Europie w lipcu bieżącego roku. Ceny poznamy bliżej rynkowej premiery pojazdu. 

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama