Jeszcze jakieś kilkanaście lat temu, kiedy to segment SUV-ów i crossoverów dopiero raczkował, nikt nawet nie myślał, że tego typu pojazdy mogą kiedyś zyskać miano samochodów sportowych. Co więcej, producenci skupiali się w dużej mierze na aspektach funkcjonalnych, spychając osiągi na drugi plan. Dziś role się odwróciły i coraz częściej projektanci SUV-ów skupiają się na tym, by auta te dostarczały przyjemności z jazdy i miały jak najlepsze osiągi. Co za tym idzie, mają też dynamiczną karoserię, a aspekty funkcjonalne schodzą na dalszy plan.
W ostatnim czasie nasiliły się premiery mocnych sportowych SUV-ów. Tego typu auta pojawiły się nawet w gamach marek ekskluzywnych, jak Lamborghini czy Bentley które jeszcze kilka lat temu zarzekały się, że pozostaną przy tradycyjnej gamie. Rynek wymusza jednak na nich takie działanie, bowiem SUV-y są najchętniej kupowanym typem aut na świecie i w dużej mierze zapewniają producentom rentowność. Biorąc pod uwagę obecną sytuację w branży motoryzacyjnej, postanowiliśmy zrobić listę 10 naszym zdaniem najlepszych sportowych SUV-ów.
-
Jeep Grand Cherokee Trackhawk
Naszą listę otwiera Jeep Grand Cherokee Trackhawk. Amerykanie kolejny raz udowodnili, że potrafią stworzyć prawdziwe monstrum na kołach. Umieszczając pod maską swojego flagowego SUV-a silnik z Chargera Hellcata, Jeep pokazał, jaki potencjał tkwi w niemłodym już Grand Cherokee (aktualny model wychodzi od 2010 r.). W Trackhawku znalazła się doładowana kompresorem benzynowa jednostka V8 o pojemności 6,2 l. Wytwarza ona aż 707 KM i 881 Nm. Za przeniesienie napędu na obie osie odpowiada 8-biegowa skrzynia automatyczna.
Najszybszy w historii Jeep osiągami nie tylko bije na głowę pozostałe SUV-y, ale także wiele klasycznych aut sportowych. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 3.5 s i rozwija 290 km/h prędkości maksymalnej. Dystans ¼ mili pokonuje w 11,6 s. Auto otrzymało elektronicznie sterowany tylny dyferencjał o ograniczonym uślizgu oraz mocne hamulce Brembo, zatrzymujące ważącego 2,5 t SUV-a z prędkości 100 km/h na dystansie niecałych 35 m. Grand Cherokee Trackhawk kosztuje 530 000 zł.
-
Lamborghini Urus
Pierwszy SUV w historii włoskiej marki wyróżnia się kanciastą, agresywną stylistyką, podobna do Hurracana oraz podwójnie doładowaną jednostką rodem z Audi RS6. W Urusie z pojemności 4 litrów „wyciśnięto” 650 KM i 850 Nm. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,6 s i rozpędza się aż do 305 km/h. Z kolei sprint do 200 km/h zajmuje autu 13 s, mimo masy własnej na poziomie blisko 2,2 t.
Lamborghini zadbało też o dobre właściwości jezdne swojego SUV-a, wyposażając go m.in. w układ czterech skrętnej tylnej osi, rodem z Aventadora S. Za przeniesienie napędu na obie osie odpowiada 8-biegowa skrzynia automatyczna. Poza tym dostępnych jest 6 trybów jazdy – Strada, Sport, Corsa, Sabbia, Terra i Neve. W trzech ostatnich prześwit będzie automatycznie zwiększony. W Niemczech ceny Urusa rozpoczynają się od 171 429 Euro, czyli ok. 720 000 zł.
-
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
W przypadku Alfy Romeo także mamy do czynienia z pierwszym w historii SUV-em w gamie. Włosi weszli na scenę z wielkim hukiem, gdyż Stelvio w topowej wersji Quadrifoglio zyskało tytuł najszybszego seryjnego SUV-a. Ustanowiło bowiem rekord przejazdu słynnego toru Nurburgring swojej klasie, wynoszący 7 minut, 51 sekund i 7 dziesiątych sekundy. Właściwościami jezdnymi Stelvio Q dorównuje wielu autom sportowym.
Pod maską włoskiego SUV-a znalazła się podwójnie doładowana jednostka V6 o pojemności 2,9 l, powstała przy współpracy z Ferrari. Wytwarza ona 510 KM i 600 Nm. Dzięki temu oraz stosunkowo niskiej masie na poziomie 1830 kg samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 s i rozpędza się do 283 km/h. Za przeniesienie napędu na obi osie odpowiada 8-biegowa przekładnia automatyczna, którą skalibrowano pod kątem jak najszybszej zmiany biegów. W trybie Race proces ten trwa tylko 150 milisekund. Stelvio Q kosztuje na polskim rynku 402 800 zł.
-
Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+
Niemiecki producent ma w swojej ofercie wiele sportowych SUV-ów. Na szczególną uwagę zasługuje rywal Alfy Romeo Stelvio QV – model GLC 63 S 4MATIC+. Samochód należy do tzw. SUV-ów coupe i wyróżnia się zgrabnym nadwoziem oraz mocnym silnikiem V8. A propo jednostki napędowej, jest to dobrze znane m.in. z AMG GT 4-litrowe V8 biturbo. W opisywanym aucie generuje on 510 KM i 700 Nm.
GLC 63 S 4MATIC+ jest jednym z najszybszych aut w swojej klasie. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,8 km/h. Prędkość maksymalna niemieckiego SUV-a została elektronicznie ograniczona do 250 km/h, a po wykupieniu opcjonalnego pakietu AMG Driver Package wynosi ona 280 km/h. Samochód kosztuje od 450 600 zł.
-
Maserati Levante Trofeo
Pierwszy w historii SUV włoskiej marki doczekał się niedawno topowej odmiany o pięknie brzmiącej nazwie Trofeo. Samochód korzysta z podwójnie doładowanego 3,8-litrowego V8 rodem z Ferrari. W Levante Trofeo wytwarza on 590 KM i 730 Nm. Auto wyróżnia się idealnym rozkładem mas – 50:50 oraz nisko położonym środkiem ciężkości. W dostrajaniu zawieszenia palce maczali inżynierowie z Ferrari. Dodano nowy tryb jazdy o nazwie Corsa.
Osiągi włoskiego SUV-a nie pozostawiają nic do życzenia. 100 km/h pojawia się na liczniku po 3,9 s, a prędkość maksymalna wynosi ponad 300 km/h. Większość elementów wchodzących w skład body kitu wykonano z włókien węglowych, przez co masa własna pozostała niezmieniona w stosunku do zwykłych odmian.
-
Porsche Cayenne Turbo
Trzecia generacja SUV-a Porsche imponuje osiągami, połączonymi z modnym i funkcjonalnym nadwoziem. W najmocniejszej odmianie Turbo korzysta z podwójnie doładowanego silniki V8 o pojemności 4 litrów, który znany jest m.in. z Audi RS6. W Cayennie rozwija on 550 KM oraz 770 Nm. Za przeniesienie napędu odpowiada nowa, 8-biegowa przekładnia automatyczna. Auto wyposażono w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne.
Cayenne Turbo potrzebuje tylko 4,1 s na osiągnięcie 100 km/h (3,9 s z pakietem Sport Chrono. Prędkość maksymalna niemieckiego SUV-a wynosi 286 km/h. O dobre prowadzenie dbają opcjonalna tylna oś skrętna. Odpowiedni docisk zapewnia adaptacyjny spoiler dachowy. Warto też wspomnieć o elektronicznej stabilizacji przechyłów. W Polsce auto kosztuje od 676 920 zł.
-
Bentley Bentayga
Pierwszy w historii luksusowej brytyjskiej marki SUV przełamuje stereotypy i pokazuje, że pojęcie luksusu niekoniecznie musi kojarzyć się z dużą limuzyną lub coupe. Wygląda dostojnie i masywnie, jak na Bentley’a przystało. Choć bazuje na platformie Audi Q7, otrzymał typowy dla aut brytyjskiej marki silnik W12. Wyposażono go w dwie turbosprężarki, dzięki czemu rozwija 608 KM i aż 900 Nm.
Pozwala mu to na osiągnięcie 100 km/h w 4,1 s i rozpędzenie się do 301 km/h. Liczby te robią wrażenie, zważywszy na masę własna pojazdu, wynoszącą ponad 2,4 t. Mimo to jest to raczej auto do dostojnej, komfortowej jazdy. Ceny Bentaygi z jednostką W12 zaczynają się od 1 100 467 zł.
-
BMW X6 M
Popularny SUV coupe niemieckiej marki w najmocniejszej odmianie udowadnia że o jego sportowym charakterze nie świadczy tylko stylistyka. Pod maską auta pracuje podwójnie doładowana jednostka V8 o pojemności 4,4 l, rodem z M5. W X6 M wytwarza ona 575 KM i 750 Nm. Samochód wygląda agresywnie, a uroku dodają mu emblematy z logo M. Za przeniesienie napędu odpowiada 8-biegowa skrzynia automatyczna o sportowej charakterystyce pracy.
Najmocniejszy SUV BMW osiągami potwierdza swoją przynależność do rodziny M. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,2 s, a jego prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Warto dodać, że pojazd waży ponad 2,3 t. Ceny auta startują od 597 500 zł.
-
Jaguar F-Pace SVR
Brytyjski SUV w topowej wersji wreszcie może stanąć w szranki z elitą najmocniejszych i najszybszych aut w swojej klasie. F-Pace SVR otrzymał doładowane kompresorem 5-litrowe V8, znane m.in. z Range Rovera Sport SVR. W Jaguarze jednostka ta rozwija 550 KM i 680 Nm. Napęd przenoszony jest za pomocą 8-biegowej przekładni automatycznej firmy ZF. Auto wyróżnia się czterema końcówkami układu wydechowego oraz emblematami SVR.
F-Pace SVR osiągami dorównuje wielu sportowym coupe. Od 0 do 100 km/h rozpędza się w 4,3 s i rozwija 283 km/h prędkości maksymalnej. W celu poprawy i tak już dobrego prowadzenia auto wyposażono w elektronicznie sterowany aktywny mechanizm różnicowy. W Niemczech samochód ma kosztować od 85 200 zł.
-
Range Rover Sport SVR
Naszą listę wieńczy najmocniejsza odmiana Range Rovera Sport, oznaczona – podobnie jak Jaguar – logiem SVR. Jak już wspomnieliśmy, auto korzysta z doładowanego kompresorem silnika V8 o pojemności 5 litrów. Jednak w Range Roverze rozwija on 575 KM i 700 Nm. Samochód wygląda dynamicznie, a zarazem elegancko. Rasowego charakteru nadają mu cztery końcówki układu wydechowego oraz duże wloty powietrza w przednim zderzaku.
Ponad 2,3-tonowy SUV przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,5 s i rozpędza się do 283 km/h. Samochód wyposażono w zawieszenie pneumatyczne, aktywny tylny dyferencjał oraz sterowany elektronicznie centralny dyferencjał. Za przeniesienie napędu odpowiada 8-stopniowa przekładnia automatyczna ZF. Range Rover Sport SVR kosztuje od 702 300 zł.