Obecna na rynku od ubiegłego roku trzecia generacja BMW serii 1 to kolejny z kompaktowych modeli niemieckiej marki z przednim napędem. Było więc kwestią czasu, aż w gamie pojawi się rywal dla ikony hot hatchy, czyli przednionapędowego Volkswagena Golfa GTI. Co prawda w ofercie serii 1 jest już wersja M135i xDrive, jednak ma ona napęd 4×4 i stanowi raczej alternatywę dla Golfa R. Teraz do oferty dołączy przednionapędowy hot hatch na bazie serii 1 – BMW 128ti.
BMW 128ti – Golf GTI na celowniku
Producent zadbał jednak o zapewnienia odpowiedniej trakcji swojemu pierwszemu w historii przednionapędowemu hot hatchowi. BMW 128ti otrzymało w dyferencjał o ograniczonym uślizgu. W tym przypadku nie chodzi jednak o żadne elektroniczne „półśrodki”, tylko mechaniczny, samoblokujący się mechanizm różnicowy typu Torsen. Zresztą taki zabieg był potrzebny, gdyż pod maską znajduje się turbodoładowana jednostka TwinPower o pojemności 2 litrów i mocy 265 KM. Za przeniesienie napędu odpowiada 8-biegowa automatyczna przekładnia.
Skoro już przy układzie napędowym jesteśmy, może warto wspomnieć o osiągach. Pod tym względem przednionapędowe BMW 128ti nie ma się absolutnie czego wstydzić. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje bowiem 6,1 sekundy a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Całkiem nieźle. Swoje robi zapewne też niższa o około 80 kg masa własna w porównaniu do czteronapędowego M135i xDrive.
Stworzone pod młodszych klientów
BMW 128 ti otrzymało układ hamulcowy i stabilizatory z wersji M135i xDrive. Usztywniono zawieszenie i obniżono je 0 10 mm. Zmiany wizualne będą raczej dyskretne i ograniczą się zapewne do detali w stylu zmodernizowanych zderzaków, większych wlotów powietrza czy kilku sportowych akcentów w kabinie.
BMW 128ti ma trafić do salonów w listopadzie bieżącego roku. Niemiecki producent nie podał jeszcze pełnej specyfikacji. Zaznaczył jednak, że wprowadzając tą wersję, liczy na zainteresowanie młodszej klienteli. Patrząc na 128ti, faktycznie może ona się cieszyć wzięciem wśród młodych ludzi i być groźnym rywalem dla hot hatchy popularnych marek, jak np Renault Megane RS czy Ford Focus ST.