Nasze profile w mediach społecznościowych

Fascynacje

Nowe Subaru WRX wreszcie zaprezentowane. Nie zawodzi, nie powala

Debiut każdego modelu, a w szczególności nowego wcielenia sztandarowego WRX to dla każdego fana Subaru nie lada wydarzenie. Nowe Subaru WRX właśnie ujrzało światło dziennie i choć wielu może zarzucić mu zbyt stonowany design i niedobór mocy, to jednak zachowało ono rajdowe DNA przodków.

Opublikowano

w dniu

Nowe Subaru WRX
Fot. subaru

Są takie auta, które już na samą myśl o nich powodują szybsze bicie serca. Bez wątpienia do takich należy Subaru WRX, które jest prawdziwą ikoną motoryzacji, która zaistniała w latach 90-tych XX wieku licznymi sukcesami w rajdach WRC i do tej pory stanowi jeden z najbardziej pożądanych i znanych modeli Subaru. Już ponad miesiąc temu Japończycy podzielili się zwiastunem zapowiadającym piątą już generację modelu WRX, która zastąpi produkowanego od 2014 roku poprzednika. Teraz nowe Subaru WRX wreszcie ujrzało światło dzienne, ukazując, czego możemy się spodziewać po nowym modelu… A zmian jest naprawdę sporo.

Nowe Subaru WRX – zachowało DNA marki

Po pierwsze Subaru WRX otrzymało nową platformę Subaru Global Platform (SGP), na której bazują wszystkie modele japońskiej marki za wyjątkiem BRZ. Poprawiło to sztywność nadwozia o 28%, zaś sztywność mocowań zawieszenia wzrosła nawet o 75% względem poprzednika. Dzięki nowej platformie obniżono też środek ciężkości. Zamiast ramy pomocniczej Subaru montuje teraz tylny stabilizator do nadwozia. Po raz pierwszy na wyposażeniu WRX znajdzie się sterowane elektronicznie adaptacyjne zawieszenie. Pracuje ono w trzech ustawieniach: Normal, Comfort oraz Sport. Będzie ono jednak występować w nowej, topowej odmianie GT ze skrzynią CVT, zawierającej ponadto zestaw przednich foteli Recaro oraz 18-calowe felgi w kolorze matowej szarości i oponami o rozmiarze 245/40.

Nowe Subaru WRX

Sporo zmieniło się także pod maską. Zamiast 2-litrowej jednostki mamy bowiem 2.4-litrową (też B4) z turbodoładowaniem, rozwijającą 275 KM oraz 350 Nm przy 2000-5200 obr,/min. W porównaniu do poprzednika nowy WRX ma zatem o 3 KM więcej, jednak moment obrotowy pozostał bez zmian. Za przeniesienie mocy odpowiada 6-biegowa skrzynia manualna lub bezstopniowa CVT (Subaru Performance) z ośmioma wirtualnymi biegami, obsługiwanymi za pomocą łopatek przy kierownicy. Dostępna jest też dodatkowa chłodnica oleju przekładniowego. Oczywiście standardem jest stały napęd 4×4. Aby poprawić precyzję działania układu kierowniczego, wprowadzono nowy elektryczny układ wspomagania z podwójnymi zębatkami, który według Subaru zapewnia szybszą reakcję na polecenia kierownicy i bardziej naturalne odczucia.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Subaru Forester e-Boxer Platinum - SUV inny niż wszystkie

Bez rewolucji, ale zmian nie zabrakło

Pod względem stylistycznym nowe Subaru WRX obrało raczej drogę ewolucji, choć zmian nie zabrakło. Przedni pas z agresywnymi LED-owymi reflektorami oraz charakterystycznym sześciokątnym grillem (większym niż w poprzedniku) wygląda dość wyraziście i może się podobać. Masywną sylwetkę modelu podkreśla duży i szeroki wlot powietrza na masce, który od lat jest wyróżnikiem WRX. Przednie błotniki wykonano z aluminium i mają większe wybrzuszenia. Dość znacznie zmienił się także wygląd tylnego pasa, gdzie pojawiły się LED-owe  lampy rodem z BRZ oraz większy dyfuzor.

Subaru WRX 2022

Znacznie nowocześniej niż dotychczas prezentuje się kabina nowego Subaru WRX. Rolę centrum dowodzenia pełni pionowy ekran dotykowy systemu infotainment o przekątnej aż 11,6 cala. Pojawiła się też nowa skórzana kierownica ze spłaszczonym u dołu wieńcem. Standardem są funkcje Android Auto, Apple CarPlay oraz łączność Bluetooth.  Na liście opcji znajdzie się 11-głośnikowy system car audio firmy Harman Kardon. Dość ciekawie na tle tego wielkiego ekranu prezentują się analogowe zegary. Poprawiono przy okazji fotele, które zapewniają teraz lepsze trzymanie boczne.

Subaru WRX 2022

Zamiast downsizingu… upsizing

Nie zabraknie również pakietu systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy, znanego jako Subaru EyeSight Driver Assist. Obejmie on m.in. adaptacyjny tempomat, aktywnego asystenta utrzymywania pasa ruchu i funkcję automatycznego hamowania awaryjnego. Odmiany ze skrzynią manualną nie otrzymają żadnej z wymienionych funkcji, a jedynie system ostrzegania o obiektach w martwym polu.

Na szczegóły dotyczące wymiarów, osiągów i masy nowego modelu musimy jeszcze trochę zaczekać. Wiadomo jednak, że nowe Subaru WRX powstawać będzie w fabryce marki w Yajima w Japonii, a do salonów trafi na początku 2022 roku. Niewykluczone, że już latem przyszłego roku poznamy jeszcze ostrzejszą wersję WRX STi.

5/5 (liczba głosów: 1)
Skomentuj

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Reklama