Czego szukasz?

Założ konto w BETFAN z motohigh.pl

Samochody

Ford Bronco Raptor wjedzie w każdy teren. Ponad 400 KM i mnóstwo funu

Już standardowy Bronco imponuje możliwościami terenowymi. Amerykański producent uznał jednak, że to za mało i tak oto powstał fascynujący Ford Bronco Raptor, który jeszcze lepiej radzi sobie w wymagających warunkach i wręcz kipi mocą ponad 400 KM.

Ford Bronco Raptor
Fot. Ford / Ford Bronco Raptor

Samochody terenowe z założenia nie muszą oferować wybitnych osiągów ani też dawać frajdy z szybkiej jazdy. Ford od wielu lat udowadnia, że jest to możliwe, tworząc topowe warianty Raptor swoich użytkowych modeli. Do gamy „szalonych” Fordów dołączył właśnie zapowiadany od dłuższego czasu Ford Bronco Raptor. Samochód jest inspirowany wyścigami terenowymi Ultra4 Racing. W porównaniu ze standardową wersją zmodernizowano podwozie, zwiększono prześwit oraz skok zawieszenia i poszerzono rozstaw kół. Mocy też nikomu nie zabraknie.

Ford Bronco Raptor – generator frajdy w terenie

Włożyliśmy całą naszą pasję i całe nasze know-how Bronco i Raptor w stworzenie tej absolutnej bestii wyścigowej po pustyni. To prawdziwa okazja. Nie jest na pokaz i nie jest dla wszystkich. Ale dla ludzi, którzy uwielbiają wychodzić na wolność, jest to najlepsze. I tylko Ford mógł stworzyć Bronco Raptor – powiedział dyrektor generalny Forda, Jim Farley.

Ford Bronco Raptor

Ford Bronco Raptor korzysta z 3-litrowej jednostki V6 EcoBoost biturbo o mocy ponad 400 KM (dokładnych parametrów jeszcze nie ujawniono). W Explorerze ST ten sam silnik rozwija 400 KM oraz 563 Nm – w Bronco z pewnością mniej nie będzie. Ford twierdzi, że Raptor otrzyma ulepszony układ dolotowy z poprawionym intercoolerem oraz aktywny układ wydechowy. Za przeniesienie napędu na obie osie odpowiada 10-biegowa skrzynia automatyczna. Moc trafia poprzez powiększone wały napędowe, zarówno od przedniej jak i tylnej osi. Zmodernizowano też osie Dana, które pochodzą od wyczynowego Bronco DR. Kąt natarcia wynosi 47,2, zejścia 40,5, a rampowy 30,8 stopnia. Głębokość brodzenia wynosi 94 cm.

ZOBACZ TAKŻE
Ford Bronco już stał się hitem. Producent zebrał 230 000 rezerwacji

Ponad 400 KM i imponujące zdolności terenowe

Układ 4×4 wyposażono w ulepszoną skrzynię rozdzielczą i sprzęgło o większej wydajności. Usprawnienia otrzymał też tryb Baja. Zwiększeniu uległa też siła uciągu, wynosząca 2041 kg. Dalsze ulepszenia obejmują półaktywne amortyzatory Fox 3.1, podobne do tych z modelu F-150 Raptor. Są one częścią układu HOSS (High-Performance Off-Road Stability Suspension). Czujniki monitorują wysokość zawieszenia i warunki terenowe, aby dostosować ustawienia amortyzatorów w locie (co przyda się zwłaszcza w trybie Baja). Wzmocniono też ramę (na wysokości słupków B i C) oraz obudowy amortyzatorów, a także zastosowano wytrzymalsze wahacze, opracowane przez Ford Performance. W efekcie Raptor ma aż o 50% większą sztywność skrętną. Co ciekawe, słupki B i C wzmocniono kompozytem węglowym.

Ford Bronco Raptor

Ford Bronco Raptor jest szerszy od standardowego Bronco aż o 25 cm i ma od niego wyższy o 12 cm prześwit. Zawieszenie od Ford Performance zapewnia 33 cm skoku na przedniej osi oraz aż 35,5 cm na tylnej co stanowi wzrost odpowiednio o 60 i 40% względem zwykłej wersji. Podwozie pojazdu zabezpieczono osłonami. Samochód wyposażono w 17-calowe felgi z blokadą beadlock, na które założono 37-calowe opony terenowe BFGoodrich K02. Według Forda są to największe opony, jaki kiedykolwiek były oferowane w fabrycznym SUV-ie w Stanach Zjednoczonych. Zastosowano też większe drążki kierownicze oraz przednie i tylne łożyska kół od F-150 Raptora.

ZOBACZ TAKŻE
Hennessey VelociRaptor V8 Bronco - szalona terenówka o mocy 750 KM

Sporo offroadowych wyróżników z prawdziwego zdarzenia

Z zewnątrz Ford Bronco Raptor wyróżnia się typowymi dla Raptora dodatkami w postaci przykręcanych błotników i poszerzeń nadkoli. Każdy Bronco Raptor otrzyma specjalny zestaw narzędzi do usuwania błotników i poszerzeń do ekstremalnej jazdy w terenie. Ten sam zestaw zawiera także narzędzie do odkręcenia sześciu śrub mocujących stopnie. Ze względu na szerokość nadwozia trzeba było zastosować światła odblaskowe na lusterkach bocznych, pochodzące z F-150 Raptora. LED-y do jazdy dziennej zyskały bursztynową barwę, zaś nowe tylne lampy pochodzą z wyczynowego Bronco R. W skład pakietu wchodzą także zdejmowane panele drzwi oraz charakterystyczny grill Raptor z dużym napisem FORD. Zastosowano też modułowy przedni zderzak Ford Performance z wbudowanymi hakami holowniczymi.

Ford Bronco Raptor

Zastosowano też szersze światło STOP z tyłu, a obudowę koła zapasowego wzmocniono i wykonano z magnezu. Wzmocniona przednia płyta ślizgowa jest teraz wykonana z aluminium, a nie ze stali, jak w innych Bronco, a stalowy zderzak modułowy ze zdejmowanymi zaślepkami mocuje sztywne światła terenowe i przeciwmgielne. Co ciekawe, wspomniane wcześniej błotniki wykonano z kompozytu składającego się z włókna szklanego i tworzywa sztucznego. Z tego samego materiału wykonano też maskę – wspomniane elementy posiadają otwory wentylacyjne. Tylne błotniki są wyposażone w żebrowaną osłonę przed kamieniami, która zapobiega odpryskom kamieni i można ją wymienić w przypadku uszkodzenia. Po stronie kierowcy na masce Ford wytłoczył cztery lata, w których Bronco odniósł zwycięstwo w klasyfikacji generalnej Baja.

Ford Bronco Raptor

Ford Bronco Raptor – żaden teren mu nie straszny

Jednym z dostępnych kolorów nadwozia w Raptorze będzie Code Orange. W kabinie również pojawiły się akcenty w kolorze Code Orange. Ponadto Bronco Raptor otrzymał grubszą kierownicę z czerwonym znacznikiem, fotele od Ford Performance, specjalne opcje wykończenia, zaś pakiet High jest teraz wyposażeniem standardowym. Przyciski aktywnego układu wydechowego, zawieszenia i układu kierowniczego zdobią kierownicę, wraz z nowymi przyciskiem trybu R, który można zaprogramować tak, aby szybko wybierał preferowane nastawy zawieszenia, układu wydechowego, układu kierowniczego, tryb jazdy i ustawienia 4×4.

Ford Bronco Raptor

Ograniczona lista opcji będzie obejmować pakiet Lux z 10-głośnikowym systemem nagłośnienia B&O i adaptacyjnym tempomatem. Zaoferowana zostanie opcja usuwania grafiki, a także pakiet graficzny podobny do tego z wyścigówki Bronco R. Dostępne będą również pomarańczowe pasy bezpieczeństwa i wykończenia z włókna węglowego.

Ford Bronco Raptor trafi na rynek jeszcze w tym roku, zaś zamówienia będzie można składać od marca. Producent nie ujawnił jeszcze ceny pojazdu. Dla porównania główny konkurent w postaci Jeepa Wranglera Rubicona 392 kosztuje poniżej 75 000 $. Szkoda, że w Europie nie uświadczymy Bronco Raptora.

5/5 (liczba głosów: 2)
1 Komentarz

1 Komentarz

  1. Goomba

    24 stycznia 2022 at 16:33

    Świetnie się zapowiada szkoda, że prze UE jesteś w takich motoryzacyjnych czterech literach. 🙁

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Reklama
Reklama