W miniony weekend miało miejsce wyjątkowe wydarzenie. Na Circuit de la Sarthe odbywał się słynny 24-godzinny wyścig Le Mans, o którym pisaliśmy więcej tutaj. Warto jednak wspomnieć o innym ważnym wydarzeniu, jakie się wówczas odbyło. Otóż na otwarciu sławnego wyścigu Toyota po raz pierwszy ujawniła głośno zapowiadany hipersamochód GR Super Sport w typowym dla Gazoo Racing kamuflażu.
Toyota GR Super Sport prowadzona była przez byłego kierowcę Gazoo Racing Alexa Wurza. Pokaz obejmował okrążenie demonstacyjne i udział w ceremonii zwrotu trofeum Le Mans na tegoroczny wyścig.
Toyota GR Super Sport – pokaz możliwości Japończyków
Pomimo kamuflażu dostrzec można było kształty pojazdu o typowych dla hipersamochodów proporcjach. Niskie, szerokie i długie nadwozie z licznymi wlotami powietrza, lusterkami na błotnikach i rozbudowanym bodykitem zostało w całości podporządkowane aerodynamice.
W czerwcu 2018 roku ogłoszono, że Toyota GR Super Sport trafi do produkcji seryjnej. Japoński hipersamochód bazuje na samochodzie wyścigowym Toyota TS050 Hybrid z 2016 roku, który zapewnił japońskiej marce pierwsze zwycięstwo w wyścigu Le Mans, ustanawiając najszybsze okrążenie w historii wyścigu i rekord toru.
GR Super Sport korzysta z umieszczonej tuż za kabiną, podwójnie doładowanej jednostki V6 o pojemności 2.4 litra, którą wspomagają silniki elektryczne. Łączna moc układu wynosi 986 KM. Trafia on na wszystkie koła.
Hybryda rodem z Le Mans
Powstanie zaledwie 20 egzemplarzy hipersamochodu od Toyoty z homologacją drogową. Japoński producent wbrew oczekiwaniom kibiców nie pokazał hypercara dla przyszłej klasy LMH. Model GR Super Sport to osobny projekt bazujący na technologii TS050, dostosowany do użytku na drogach publicznych i nie ma związku z przyszłością WEC.
Ale jak to? Otóż klasa LMH nie będzie wymagała uzyskania homologacji drogowej tak jak GT1. Toyota zatem chciała zwrócić na siebie uwagę konkurencji, chociażby zadrżeć na chwilę McLarenem czy Ferrari. Jak nietrudno się domyślić, będzie to topowy model i jednocześnie pokaz możliwości japońskiej marki.
Prototypowa Toyota GR Super Sport, jaką można było zobaczyć na Le Mans, miała nadwozie typu roadster. Warto wspomnieć, iż oryginalna koncepcja obejmowała zamknięte nadwozie. Możliwe, że finalnym projektem będzie dach w stylu baldachimu, który zawiera przednią szybę i podnosi się, ułatwiając dostęp do kabiny. Taki projekt został bowiem złożony przez Toyotę do Urzędu Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych na początku bieżącego roku.