Nasze profile w mediach społecznościowych

Fascynacje

Alfa Romeo Giulia GTAm – prezentacja. Uwodząca i charakterna Włoszka

W ubiegłym roku zadebiutowała limitowana Alfa Romeo Giulia GTAm jako najbardziej ekstremalna odmiana włoskiego sedana. Mieliśmy okazję być na polskiej prezentacji rasowej Włoszki i pozostawiła ona po sobie bezsprzecznie pozytywne wrażenia.

Opublikowano

w dniu

Alfa Romeo Giulia GTAm
Fot. Paweł Bartocha / Alfa Romeo Giulia GTAm

Mało jest obecnie tak uwodzących i charakternych sedanów co Alfa Romeo Giulia GTAm. Oczywiście konkurencja też nie śpi i w zasadzie każdy z porównywalnych sedanów, np. BMW M3 czy Mercedes-AMG C 63, otrzymuje co jakiś czas jakieś specjalne wersje. Włosi zrobili to jednak w swoim stylu, stawiając na niską masę, połacie karbonu, zaawansowanie techniczne i mnóstwo smaczków wizualnych. Nic więc dziwnego, że Giulia GTAm tak bardzo nas nurtowała już od momentu swojej premiery. Mieliśmy wreszcie okazję zobaczyć ją na żywo podczas prezentacji w salonie Alfy Romeo Ganinex Gazda Group w Katowicach. Postanowiliśmy podzielić się z wami naszymi wrażeniami. 

Alfa Romeo Giulia GTAm – już z daleka uwodzi i budzi respekt

Już na pierwszy rzut oka można stwierdzić, że Alfa Romeo Giulia GTAm nie należy do dyskretnych samochodów. Widać szerokie zastosowanie ultralekkich materiałów z kompozytów i włókna węglowego. Wykonano z nich dach, maskę, błotniki (widać to po specjalnych nakładkach) oraz nakładkach na progi. Rasowości autu dodają spore karbonowe nakładki na przednim zderzaku wraz ze splitterem oraz charakterny tył z wielkim (oczywiście karbonowym) spojlerem oraz karbonowym dyfuzorem, który skrywa dwie centralnie umieszczone końcówki układu wydechowego. Nowy układ wydechowy wykonano z tytanu, zaś jego autorem jest nie kto inny, jak Akrapovič. Zapewnia on świetne brzmienie i soczyste strzały z wydechu. Auto wyróżnia się też emblematami w postaci znanej z QV czterolistnej koniczyny oraz czarnym napisem Giulia GTAm na klapie bagażnika.

Alfa Romeo Giulia GTAm

Samochód poznamy też po specjalnych 20-calowych felgach z centralną śrubą oraz karbonowych obudowach lusterek z motywem włoskiej flagi. Przy opracowywaniu bodykitu współpracowano z Teamem F1 Alfa Romeo Sauber Racing. Widać to chociażby po nakładkach na progi, na których napisano Sauber Engineering. Już od debiutu standardowej Giulii w 2015 roku zastanawia nas, dlaczego Włosi uporczywie „ładują” do niej ksenony zamiast nowocześniejszego i bardziej wydajnego oświetlenia LED. Nie zmienił tego nawet ubiegłoroczny lifting. Przecież to przestarzałe rozwiązanie i jednocześnie spory minus w stosunku do konkurencji. Ot taka dygresja. Nie zmienia to jednak faktu, że Giulia, zwłaszcza GTAm, jest po prostu ładnym samochodem. Ponadto charakterystyczny grill Scudetto nadaje autu jeszcze bardziej bojowego wyglądu.

ZOBACZ TAKŻE
Alfa Romeo Giulia QV GTA i GTAm – na to czekaliśmy!

Bogactwo karbonu i aerodynamika rodem z F1

Sporo zmian zaszło w kabinie włoskiego sedana. Giulię GTAm poznamy po nowej kierownicy z elementami z Alcantary, kubełkowych fotelach Sabelta oraz paskach na drzwiach zamiast klamek. Z tyłu natomiast pozbyto się kanapy, a na jej miejscu pojawiła się klatka bezpieczeństwa. Drzwi wykończono Alcantarą, podobnie zresztą jak deskę rozdzielczą, którą zdobią dodatkowo kontrastowe przeszycia w kolorze biało-zielonym. Zresztą zielone szwy nawiązują do koloru nadwozia, który też świetnie komponuje się z karbonowymi dodatkami. Przed pasażerem znalazł się także czerwony napis GTAm. Z Alcantary wykonano także podsufitkę, słupki boczne, tylną półkę i podłokietnik. Na zdobiącej kokpit karbonowej wstawce znalazł się kolejny motyw włoskiej flagi oraz napis z numerem konkretnego egzemplarza. Karbon zdobi także tunel centralny.

Alfa Romeo Giulia GTAm - wnętrze

Alfa Romeo Giulia GTAm skrywa pod maską podwójnie doładowaną jednostkę V6 rodem z Ferrari. W GTAm wzmocniono ją z 510 do 540 KM. Uzyskano to dzięki zwiększeniu ciśnienia doładowania turbosprężarek oraz nowemu układowi wydechowemu. Maksymalny moment obrotowy pozostał bez zmian i wciąż wynosi 600 Nm. W połączeniu z niższą o aż 100 kg masą pojazdu (auto waży teraz nieco ponad 1,5 tony) zaowocowało to znaczną poprawą osiągów. Przyspieszenie od 0 od 100 km/h wynosi 3,8 sekundy, a więc o 0,1 s lepiej niż standardowa Giulia Quadrifoglio Verde. Według producenta przyspieszenie 0d do 200 km/h w 11,9 s. w Prędkość maksymalna wynosi okrągłe 300 km/h.

Alfa Romeo Giulia GTAm – moc tkwi w lekkości

Wciąż mamy jednak do czynienia z tylnonapędowym sedanem o jeszcze niższej masie i większej mocy. Konstruktorzy zastosowali więc lżejsze, aczkolwiek sztywniejsze sprężyny i amortyzatory oraz poszerzyli aż o 50 mm rozstaw kół z przodu i z tyłu. Stąd też konieczne były dodatkowe osłony nadkoli. Za wspomnianymi wcześniej unikatowymi felgami kryją się ceramiczne tarcze hamulcowe Brembo o średnicy 390 mm z przodu oraz 360 mm z tyłu. Zapomnieliśmy też wspomnieć, że z włókna węglowego wykonano także przednie drzwi. Niestety nie było nam dane przejechać się włoskim cackiem.

ZOBACZ TAKŻE
Giulia i Stelvio Quadrifoglio MY20 - włoski styl i wydajność w pełnej krasie

Limitowana produkcja i zaporowa cena

Mimo to Alfa Romeo Giulia GTAm ma coś w sobie… Coś, czego nie ma konkurencja, a więc wyjątkowy styl. Może i ma pewne braki w wyposażeniu, zaś jej cena na poziomie aż 201 105 Euro jest wręcz zabójcza (w przeliczeniu na nasze to aż 931 976 zł), ale potrafi uwieść. Giulia GTAm jest limitowana do 500 egzemplarzy, zaś na Polskę przypadło tylko 10 sztuk i wszystkie mają już swoich nabywców. Z pewnością będzie to kiedyś pożądany obiekt kolekcjonerski (o ile już nim nie jest). Niemniej jednak prawie milion za sedana klasy średniej od Alfy Romeo to delikatnie ujmując dużo… nawet za limitowaną edycję. Dla szukających wciąż limitowanej, lecz bardziej cywilizowanej odmiany przewidziano Giulię GTA za „jedyne” 194 340 euro (900 625 zł).

Giulia GTAm - końcówki wydechu

Należy jednak wspomnieć, że nabywcy obu wersji otrzymają dedykowany spersonalizowany pakiet podarunkowy. Zawiera on spersonalizowany kask Bell, zaprojektowany dla GTA przez Centro Stile Alfa Romeo, pokrowiec samochodowy Goodwool dopasowany do koloru wybranego lakieru, personalizowany karbonowy uchwyt na klucze oraz możliwość wzięcia udziału w dedykowanym jednodniowym kursie doskonalenia techniki jazdy w Academia di Guida Alfa Romeo. Ponadto nabywcy wariantu GTAm otrzymają kombinezon Alpinestars w odpowiednim rozmiarze, zaprojektowany specjalnie dla tego modelu.

Alfa Romeo Giulia GTAm – Galeria zdjęć

5/5 (liczba głosów: 2)
Skomentuj

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Reklama