Nasze profile w mediach społecznościowych

Samochody

Dodge Hornet – retrocrossover z duszą hot hatcha | Zapomniane koncepty

Dodge Hornet to jeden z ciekawszych konceptów tej marki, zaprezentowanych w pierwszej dekadzie XXI wieku. Jest to jedyne w swoim rodzaju połączenie crossovera, hot hatcha i minivana, okraszone stylistyką retro. Co więcej, po kilkunastu latach wreszcie jest szansa na jego wersję produkcyjną.

Opublikowano

w dniu

Dodge Hornet Concept
Fot. dodge

W 2006 roku crossovery dopiero raczkowały, zaś SUV-y zdobywały coraz większą popularność. Wciąż jednak minivany i hatchbacki miały ugruntowaną pozycję rynkową i cieszyły się sporym powodzeniem. W 2006 roku Dodge oficjalnie zadebiutował na rynku europejskim, opierając swoją ofertę przede wszystkim na kompaktowym Caliberze. Amerykanie mieli jednak bogate plany co do ekspansji na Starym Kontynencie. Mieli bowiem oferować także SUV-a i sedana klasy średniej (wówczas bardzo popularny segment). Największym zaskoczeniem był jednak plan wprowadzenia utrzymanego w stylistyce retro crossovera z elementami minivana, SUV-a i hatchbacka, którego zapowiadał koncepcyjny Dodge Hornet. Niestety tak się nie stało, choć ostatnio pojawiło się światełko w tunelu.

Dodge Hornet może powrócić po latach

Pojawiły się bowiem pogłoski, jakoby Dodge po kilkunastu latach zamierzał wskrzesić Horneta i stworzyć jego seryjną odmianę. Miałby on w sobie łączyć niewymuszoną i pełną elegancji amerykańską myśl stylistyczną z europejskimi rozwiązaniami technicznymi. W raporcie opublikowanym przez Passione Auto Italiane, najnowszy Dodge miałby powstawać razem z Alfą Romeo Tonale w fabryce w Pomigliano D’Arco we Włoszech. Byłby zatem modnym kompaktowym SUV-em z układem hybrydowym typu plug-in. Inne doniesienia mówią, że może on być oparty na większym SUV-ie Alfy Romeo, modelu Stelvio. Bez wątpienia taki model przydałby się amerykańskiej marce, gdyż obecna oferta składa się z zaledwie trzech modeli: Chargera, Challengera oraz SUV-a Durango. Mają one już co najmniej dekadę na karku, a więc są dość leciwe i najwyższy czas na odmłodzenie gamy.

ZOBACZ TAKŻE
Pontiac Banshee IV - futurystyczna płaszczka | Zapomniane koncepty

Wyprzedził swoje czasy

Przypomnijmy, że oryginalny Dodge Hornet Concept ujrzał światło dzienne w 2006 roku, zaś już w 2008 roku mówiono, że powstanie wersja seryjna. Tak się jednak nie stało. Oryginalny Dodge Hornet łączy design ówczesnych modeli Dodge’a, w tym Chargera i Magnuma, z elementami stylistyki retro oraz rasowymi akcentami typowymi dla hot hatchy. Z przodu mamy zatem charakterystyczną wówczas dla Dodge’a atrapę chłodnicy z czterema wlotami i wyeksponowanym intercoolerem silnika. Na masce znalazł się wlot powietrza, zaś po bokach zderzaka znajdują się otwory wentylacyjne hamulców przednich oraz okrągłe światła przeciwmgielne. Przez całą długość nadwozia biegną typowe dla muscle carów dwa pasy, poprowadzone przez środek.

Dodge Hornet Concept

Duże, łukowate nadkola i wysunięte na krańce karoserii potężne, 19-calowe koła z oponami w rozmiarze 185/50 R 19 świadczą o dynamicznym usposobieniu Horneta. Za kołami kryją się natomiast pomalowane na złoto zaciski hamulcowe. Karbonowe progi uzupełniono zakrzywionymi powierzchniami nadwozia, które przechodzą w przednie drzwi oraz tylne półdrzwi. Tylne drzwi otwierają się pod wiatr, zaś auto pozbawiono słupka B, co zapewnia lepszy dostęp do kabiny. Rozwiązanie to znamy m.in. z Forda B-Max z 2012 roku.

Dodge Hornet Concept

Mały, szybki i praktyczny

Dodge Hornet jest wyjątkowo mały, nie tylko jak na amerykański samochód. Ma on bowiem długość 3846 mm, szerokość 1932 mm, wysokość 1566 mm i rozstaw osi 2534 mm. To parametry, z wyjątkiem ponadprzeciętnej szerokości, typowe dla segmentu B. Małe, kanciaste nadwozie z klinowatą sylwetką wygląda dość specyficznie i ciężko je jednoznacznie sklasyfikować. Jest raczej miksem różnych typów pojazdów. Indywidualizm auta dodatkowo podkreślają szyby w odcieniu głębokiego błekitu – pomysł zaczerpnięty z modnych okularów przeciwsłonecznych – kontrastujące ze srebrną barwą karoserii.

Tylne lampy pod przezroczystymi osłonami mają swój “mechaniczny” styl. Obejmuje on okrągłe klosze oraz kierunkowskazy nazwane “potrójnym plastrem pomarańczy”. Podobnie zaprojektowano kierunkowskazy na obudowach lusterek. które mają także dodatkowe lampy rajdowe. Ciekawie prezentuje się także wieńczący pionową klapę bagażnika spojler dachowy oraz dwie okrągłe końcówki układu wydechowego o średnicy 3 cali.

Dodge Hornet

Pod maską natomiast znalazła się typowo europejska jednostka z turbodoładowaniem, typowa bardziej dla hot hatchy. Ma ona bowiem cztery cylindry, 1.6 litra pojemności i dzięki turbosprężarce rozwija 172 KM oraz 224 Nm. Samochód waży przy tym 1,4 tony. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 6,7 sekundy, zaś prędkość maksymalna 209 km/h… a więc jak w typowym hot hatchu. Napęd trafia na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej manualnej przekładni.

Dodge Hornet Concept – przemyślany i stylowy

Duży nacisk konstruktorzy położyli także na projekt wnętrza pojazdu. Dodge Hornet wyróżnia się wyjątkowo smukłymi piankami foteli z celowo wyeksponowaną aluminiową ramą w kolorze satynowego srebra. Zagłówki pokryto natomiast gładką, czarną tkaniną powlekaną uretanem, zaś na poduszcze i oparciach zastosowano czarną, drobno tkaną tkaninę Pique. Integralną część siedzeń stanowią pasy bezpieczeństwa.

ZOBACZ TAKŻE
Zapomniane koncepty - Chrysler Turboflite. Dziki samochód marzeń

Prawdziwy urok foteli tkwi jednak w możliwości ich adaptacji. Zarówno przedni, kubełkowy fotel pasażera jak i tylna trzyosobowa kanapa (składana w proporcji 40:60) składają się i opadają na podłogę, tworząc płaską platformę ładunkową. Aby to ułatwić, zagłówki składają się do przodu, aby schować się między oparciem a poduszką. Podłogę kabiny pokryto natomiast stylową i trwałą gumą o strukturze plastra miodu. Ponadto tylne siedzenia można odchylać do tyłu, na równi z progiem klapy bagażnika, co zapewnia ustawną przestrzeń na pionowe przedmioty za przednimi siedzeniami. W pozycji pionowej tylne siedziska przesuwają się do tyłu, zapewniając dodatkowe 225 mm miejsca na nogi pasażerów drugiego rzędu.

Hornet - wnętrze

Na drobiazgi przewidziano liczne schowki w kokpicie i drzwiach. Osoby siedzące z tyłu mają do dyspozycji klimatyzowany schowek na napoje w drzwiach lewych i rozkładany stolik w prawych. Na konsoli środkowej i desce rozdzielczej znalazły się metalowe, chromowane wstawki. Sam kokpit jest dość surowy, techniczny, ale przez to czytelny i prosty w obsłudze. Trzy okrągłe zagary z chromowanymi obwódkamii sześcioma wskaźnikami umieszczono przy kolumnie kierownicy. Ta ostatnia kształtem nawiązuje do aluminiowych obręczy kół samochodu. Przyciski sterowania pokładowym audio oraz układem klimatyzacji znajdują się w rozbudowanej konsoli centralnej. W jej górnej części zainstalowano duży, kolorowy ekran systemu nawigacyjnego.

ZOBACZ TAKŻE
Zapomniane koncepty - Pontiac Pursuit. Wyprzedził swoje czasy

Na wskroś wyjatkowy i nowoczesny, lecz kontrowersyjny

Horneta wyposażono w rozbudowany system car audio z 10 głośnikami, odtwarzacz CD oraz odtwarzacz DVD z ekranami w zagłówkach przednich foteli. Sporo jest też praktycznych udogodnień. Przykładowo panel poszycia drzwi kierowcy zawiera apteczkę, otwarty schowek i zamkniętą walizkę z uchwytem do przenoszenia, którą można wyjąć. Na drzwiach pasażerach są natomiast otwarte i zamknięte schowki, w tym dłuższy otwarty z linkami do przytrzymywania przedmiotów. Wszystkie pojemniki są wyjmowane. Projektanci przewidzieli też bogate opcje personalizacji i doposażania Horneta w szereg akcesoriów zewnętrznych i wewnętrznych.

Hornet - wnętrze

Z pewnościością Dodge Hornet był ciekawym pomysłem, a jego dość sceptyczny odbiór wynikał z dość prozaicznego powodu. Otóż odważna koncepcja samochodu wyprzedziła swoje czasy. Obecnie bowiem jest moda na wszelkiej maści crossovery i niewykluczone, że samochód w tej postaci mógłby się przyjąć. Z pewnością Hornet do dzisiaj ma coś w sobie – choć nie każdemu musi się podobać, nie można mu odmówić oryginalności. Podejrzewamy jednak, że jego seryjna odmiana, o ile takowa będzie, przyjmie raczej postać konwencjonalnego kompaktowego SUV-a.

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Reklama