Connect with us

Czego szukasz?

Samochody elektryczne

Nowy bazowy Taycan z napędem na tył. Jeszcze większa presja na Tesli

Do gamy elektrycznego Porsche dołączyła właśnie nowa wersja. Tym razem jest to bazowy Taycan z napędem na tylną oś, która ma być bardziej „przystępna” cenowo a jej dynamika i tak okazuje się więcej niż wystarczająca.

bazowy Taycan RWD

Do tej pory najtańszą wersją elektrycznego Porsche był kosztujący 103 800 dolarów Taycan 4S z napędem na cztery koła, rozwijający 522 KM mocy. Teraz pojawił się nowy bazowy Taycan z napędem na tylną oś. Na rynku amerykańskim ma on kosztować od 79 900 dolarów a w Niemczech od 83 520 euro. Tym samym niemiecki liftback stał się jeszcze poważniejszym rywalem dla Tesli, wywierając na amerykańską markę sporą presję.

Bazowy Taycan wcale nie jest słaby – wręcz przeciwnie

Bazowy Taycan korzysta z jednego silnika elektrycznego zamontowanego z tyłu, który rozwija 408 KM i 344 Nm. Porsche zaoferuje również opcję Performance Battery Plus zwiększającą moc do 476 KM i 357 Nm. Zamiast 79,2 kWh litowo-jonowa bateria ma 93,4 kWh pojemności. Co ciekawe, przyspieszenie w obu przypadkach wynosi 5,4 sekundy – w mocniejszej wersji „winne” temu są zapewne cięższe akumulatory. Prędkość maksymalna wynosi 230 km/h. 

Porsche Taycan RWD

Tym, co różni obydwa warianty baterii, jest przystosowanie do ładowarek o mocy 270 kW w przypadku wersji Performance Battery Plus. Dla porównania, standardowy pakiet pozwala na ładowanie o mocy do 225 kW. Oba akumulatory są w stanie naładować się od 5 do 80% w ciągu zaledwie 22,5 minuty (oczywiście pod warunkiem zastosowania odpowiedniej ładowarki). Bazowy Taycan może przejechać 431 km na jednym ładowaniu (według cyklu WLTP) a w wersji z pojemniejszą baterią zasięg rośnie do 484 km. Bardzo dobra jest też aerodynamika auta – współczynnik oporu powietrza Cx wynosi raptem 0,22.

ZOBACZ TAKŻE
Nowe Porsche Taycan ustanawia rekord na północnej pętli Nürburgringu

Kolejne asy w rękawie przeciwko Tesli

Choć bazowy Taycan wciąż jest o ponad 10 tys. $ droższy od Tesli i zapewnia mniejszy zasięg, to jednak nadrabia właściwościami jezdnymi i wykończeniem. Właśnie jakość materiałów wykończeniowych wyróżnia Porsche na tle Tesli, która od lat ma z tym problem. O futurystycznym kokpicie Taycana z trzema ekranami, w tym jednym przed pasażerem, już nieraz pisaliśmy. Warto wspomnieć, iż bazowy Taycan jest pierwszym modelem Porsche całkowicie pozbawionym skóry. Wnętrze wykonano bowiem z pochodzących z recyklingu innowacyjnych materiałów.

Porsche Taycan RWD

Bazowy Taycan otrzyma opcjonalny układ aktywnego zawieszenia pneumatycznego Porsche Active Suspension Management. Tylnonapędowe Porsche jest o 91 kg lżejsze od Taycana 4S. Zintegrowane sterowanie Porsche 4D Chassis Control analizuje i synchronizuje wszystkie systemy podwozia w czasie rzeczywistym. Zastosowano też wydajne hamulce z tarczami o średnicy 360 mm z przodu oraz 358 mm z tyłu. Zaciski hamulcowe mają anodowane na czarno wykończenie. Opcjonalnie dostępne są bardziej dostępne hamulce z tarczami o średnicy 410 mm z przodu oraz 365 mm z tyłu.

ZOBACZ TAKŻE
Światowa premiera Porsche Taycan - sportowiec na prąd

Porsche Taycan już odniosło sukces rynkowy

Warto wspomnieć, że elektryczne Porsche Taycan cieszy się sporą popularnością. Dla przykładu w uchodzącej za ojczyznę aut elektrycznych Norwegii stanowi ono aż 70% sprzedaży Porsche. Na całym świecie sprzedano już 20 000 Taycanów. Bazowy Taycan trafi do salonów w połowie bieżącego roku.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama