Zaledwie parę dni temu Porsche poinformowało o oficjalnej fuzji Bugatti i Rimaca, w efekcie czego powstała nowa spółka Bugatti-Rimac. Na jej czele stanął dotychczasowy dyrektor generalny i założyciel Rimaca – Mate Rimac. Jest on niezwykle interesującą, choć często pozostającą w cienu gigantów pokroju Elona Muska, postacią. Urodził się 12 lutego 1988 roku w Livno leżącym w Bośni i Hercegowinie (wówczas Jugosławii). Od najmłodszych lat marzył o samochodach i interesował się wynalazkami i autami. Były one jednak rzadkością w Bośni pod koniec lat 80-tych XX wieku. W wieku 3 lat przeprowadził się z rodziną do Niemiec, a następnie wrócił do Chorwacji. Tam ukończył studia na uniwersytecie VERN w Zagrzebiu.
Mate Rimac – wyjątkowy talent i wizjoner pokroju Elona Muska
Mate Rimac miał jednak genialną intuicję mechaniczną, którą w liceum dostrzegł jeden z nauczycieli. Popchnął go do rozwoju w tym kierunku. Jeszcze w liceum wygrywał międzynarodowe konkursy dotyczące innowacji i rozwoju technicznego.Dzięki niemu Mate zbudował swoje pierwsze wynalazki (rękawica zastępująca klawiaturę i system ostrzegania przed autami w martwym polu lusterek). Jeszcze w liceum wygrywał międzynarodowe konkursy dotyczące innowacji i rozwoju technicznego, organizowane w Niemczech, Korei Południowej i Chorwacji.
Jego pasja do samochodów sprawiła, że w 2006 roku kupił BMW 323i E30 z 1984 roku i wystartował nim w lokalnych wyścigach. Niestety silnik szybko odmówił posłuszeństwa. Mate Rimac postanowił jednak, że wykorzysta 600-konny silnik elektryczny do stworzenia jednego z pierwszych wyścigowych samochodów elektrycznych. Nazwał go Rimac e-M3. Dało to jednocześnie podwaliny do stworzenia pierwszego elektrycznego supersamochodu.
Ma sporo osiągnięć
Na początku nie osiągał spektakularnych wyników, ale w 2010 roku wygrał swój pierwszy wyścig z samochodami benzynowymi i swoim wyjątkowym BMW (Rimac e-M3) ustanowił serię rekordów przyspieszenia uznanych przez FIA i Księgę Rekordów Guinessa w 2011 roku. Rekordy Rimac e-M3: FIA 1/8 mili: 7,549 sekund 1/4 mili: 11.808 sekund 1/2 km: 13,714 sekund 1 km: 23.260 sekund 1 mila: 35,347 sekund.
W 2009 roku założył on własną markę Rimac Automobili, która początkowo składała się wyłącznie z Mate i projektanta Adriano Mudri. Rozpoczęli oni prace nad projektem pierwszego elektrycznego supersamochodu. Dzięki finansowaniu przez członków rodziny królewskiej Zjednoczonych Emiratów Arabskich Rimac Concept_One zadebiutował na Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 2011 roku. Początkowo rozwijał 1103 KM, zaś w ostatecznej wersji miała ona wzrosnąć nawet do 1241 KM. Produkcja Concept_One zatrzymała się na zaledwie ośmiu egzemplarzach. To właśnie Concept_One uczestniczył w wypadku w The Grand Tour, kiedy prowadzący go Richard Hammond wypadł z drogi i ledwo uszedł z życiem, zaś sam samochód doszczętnie spłonął.
Obecnie Mate Rimac i jego zespół przygotowywują się do rozpoczęcia produkcji modelu Nevera, który jest bowiem bezpośrednim następcą Concept_One. Rozwija on już 1967 KM i rozpędza się do 412 km/h. Produkcja zostanie ograniczona do 150 egzemplarzy. Więcej o Neverze znajdziecie klikając w poniższy link, gdzie opisywaliśmy ten model przy okazji jego niedawnej premiery. Dziś Rimac wspomina pierwsze lata pracy jako nieprzespane noce, niekończącą się pracę i wieczny stres, czy starczy pieniędzy do kolejnego miesiąca. Mimo rewelacyjnej jakości jego wynalazków, klienci nie byli przekonani do zakupu nowych technologii od raczkującej firmy. W 2019 roku w firmę zainwestował Hyundai. W podobnym czasie kolejnym z inwestorów zostało Porsche.
Pokazał potencjał napędu elektrycznego
Warto jednak zaznaczyć, że produkcja elektrycznych supersamochodów nie jest najważniejszym z celów Rimaca. Jak powiedział w wywiadzie dla Automotive News Europe, jego najbardziej ambitnym projektem (wraz z kolejnym Bugatti) jest zostanie głównym dostawcą systemów elektronicznych i zelektryfikowanych dla wszystkich głównych producentów, zwłaszcza tych, którzy chcą opracowywać nowe, wysokowydajne samochody elektryczne.
Do tej pory Rimac Automobili może się pochwalić serią współpracy i kolejnych projektów zainicjowanych z różnymi producentami samochodów i dostawcami w celu opracowania komponentów lub całych systemów trakcji elektryczne. Są to AMG, Aston Martin, Cupra, Ferrari, Hyundai, Jaguar, Koenigsegg, Magna, Mercedes, Pininfarina, Porsche i Renault. Obecnie Rimac Automobili to spółka warta 795 milionów euro, z siedzibą w Sveta Nedelja, niedaleko Zagrzebu. Zatrudnia ona blisko 1000 pracowników, zaś Mate Rimac posiada w niej 37% udziałów. Pozostali udziałowcy to Porsche (24%), Hyundai (12%) oraz inni inwestorzy (27%).
Za inspirację Rimaca posłużył Elon Musk oraz Nikola Tesla. – Największe powinowactwo czuję do Elona Muska, ale kiedy zaczynałem tę drogę, podziwiałem też Nikolę Teslę, w końcu jestem Chorwatem jak on. Na początku moimi bohaterami byli też Christian van Koenigsegg i Horacio Pagani, ale dziś jesteśmy przyjaciółmi i pracujemy razem – powiedział Rimac w wywiadzie dla Automotive News Europe w styczniu 2020 roku.